Nieuw lasapparaat.

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Nieuw lasapparaat.

Bericht door Erikjan » di 8 nov, 2022 16:12

Het oude lasapparaat werkt niet lekker meer. Die stottert en hapert nog al. En het gas blijft soms doorlopen wat een beetje zonde is. Heb geen zin om hier in nog tijd en geld in te stoppen.

Heb nu een nieuw apparaatje gekocht in de aanbieding bij HBM. De 200 CI MIG Inverter met Digitaal Display en IGBT Technologie. Deze kan MIG zowel met gas als met fluxcore en elektrode lassen. Ook TIG kan met een extra optionele torch en argon gas.

Heb gister even snel een kleine test gedaan lijkt erg goed te lassen. De fles was alleen zo goed als leeg. Net een nieuwe gehaald. Vanavond even verder testen. Heb er nu 0.6mm draad in. Er zat geen 0.6 tip bij dat was jammer maar die had ik nog liggen gelukkig.

Hij is lekker licht en compact zeker naast de oude. die was 6x zo groot en zwaar. En deze heeft meer vermogen.
Ga nog even wat testen ook met elektroden. En vooral met dun plaat. Dat gebruiken wij tenslotte het meeste bij de 2cv.
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Erikjan op di 8 nov, 2022 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Nieuw lasapparaat.

Bericht door gillis » di 8 nov, 2022 17:35

In de specs op hun side zeggen ze ook tot 0,8 dus...0,6 zit er niet bij.

Pakt hij de draad wel goed op, ook al is het volgens de specificaties "te dun"?

Mooi handzaam rond de 250 euros toch?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Nieuw lasapparaat.

Bericht door Erikjan » di 8 nov, 2022 18:03

Ja gaat prima in de handleiding staan ook gewoon de instellingen voor 0.6 0.8 en 1mm.

Het is trouwens de versie met draaiknoppen die is op de site van hbm ook 0.6 en 0.8. Wel gek dat er geen 0.6 tipje bij zit.

Volgens harry de ferryman op youtube is die voor dun plaatwerk beter geschikt als de duurdere met drukknopjes.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Nieuw lasapparaat.

Bericht door AZL57 » di 8 nov, 2022 22:19

Mooi die kleine dingen..
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Nieuw lasapparaat.

Bericht door Boudewijn » wo 9 nov, 2022 17:55

TIG lassen zou ik best eens willen proberen, maar dat kan met mijn machine niet.
Dat het slangen pakket afkoppel baar is, is ook handig. Ben benieuwd naar je bevindingen over dit apparaat.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Nieuw lasapparaat.

Bericht door Erikjan » wo 9 nov, 2022 22:30

Het draad wiel wat er in zit staat 0.6 en 0.8 mm op. De tipjes die er bij zitten zijn 0.8 en 1mm. Maar liever zo als andersom.

Vanavond een laskar gemaakt van een gereedschaps kar. De bovenste plank iets omhoog de middelste iets omlaag en 2 gaten in de planken voor de gasfles.

Als ik bij de werkbank of brug wil lassen kan de fles gewoon blijven staan de gasslang is een meter of 3. Als ik verderweg moet kan ik de fles in de kar zetten.
Echt handig zn kar gelijk alles bijelkaar. Handshoenen laskap extra draad ed.

Ook de glaasjes van de lashelmen er uit gehaald. Dat was bijna mat glas geworden. Zonder de beschermglaasjes is het beeld weer super helder. Morgen even nieuwe bescherm glaasjes halen. Zag dat die maar een euro kosten. Toch maar wat vaker wisselen. Nu heb ik er jaren mee gedaan maar langzaam wordt je beeld steeds slechter.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie