2CV6 Vert Jade uit 1983
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Wat een superleuk verhaal om te lezen. Als geboren en getogen Dordtenaar kwam ik ook geregeld bij Citroen garage Prins op de oude haven. Mijn eerste eend had ik overigens geruild voor een fles Ketel1 
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Leuk verhaal Ray!
Hier gaat het allemaal wat sneller dan gepland. Ik wilde rond de kerstvakantie beginnen. Maarja, de eend mag per 1 december toch niet meer de weg op, dus waarom niet gelijk gaan sleutelen?
Ik volg zoveel mogelijk het instructiefilmpje van Burton en dat werkt prima. Tot nu toe gaan alle bouten netjes los zonder gepast geweld toe te hoeven passen.
Alle boutjes doe ik in een ladekasten met omschrijving wat het is en eventuele bijzonderheden. Ook maak ik natuurlijk veel foto's.
Inmiddels is de koets klaar om eraf te liften: Ik heb ontzettend veel plezier aan deze gereedschapskar: Circa 15 jaar geleden van m'n ouders gekregen en nog altijd heel prettig in gebruik. Het enige wat ik echt mis zijn ringratels, maar da's een forse investering als ik die van hetzelfde merk zou willen...
Hier gaat het allemaal wat sneller dan gepland. Ik wilde rond de kerstvakantie beginnen. Maarja, de eend mag per 1 december toch niet meer de weg op, dus waarom niet gelijk gaan sleutelen?
Ik volg zoveel mogelijk het instructiefilmpje van Burton en dat werkt prima. Tot nu toe gaan alle bouten netjes los zonder gepast geweld toe te hoeven passen.
Alle boutjes doe ik in een ladekasten met omschrijving wat het is en eventuele bijzonderheden. Ook maak ik natuurlijk veel foto's.
Inmiddels is de koets klaar om eraf te liften: Ik heb ontzettend veel plezier aan deze gereedschapskar: Circa 15 jaar geleden van m'n ouders gekregen en nog altijd heel prettig in gebruik. Het enige wat ik echt mis zijn ringratels, maar da's een forse investering als ik die van hetzelfde merk zou willen...
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Mooi werk en super geordend 
De ring ratels zijn echt geweldig je kan ook kiezen de meest gebruikte maten te kopen ipv een set. 8, 11, 14, 17 en 19 heb je 90 %van de tijd genoeg aan.
Of een goed kope set zelf heb ik ze van hbm 6 tm 32 die set was in de aanbieding 60 euro ongeveer. Werkt prima. Alleen ga ik nog een paar kopen die ook kunnen knikken dat lijkt me handig soms


De ring ratels zijn echt geweldig je kan ook kiezen de meest gebruikte maten te kopen ipv een set. 8, 11, 14, 17 en 19 heb je 90 %van de tijd genoeg aan.
Of een goed kope set zelf heb ik ze van hbm 6 tm 32 die set was in de aanbieding 60 euro ongeveer. Werkt prima. Alleen ga ik nog een paar kopen die ook kunnen knikken dat lijkt me handig soms
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
En dan ineens blijft er nog maar heel weinig eend over:
Inmiddels staat de teller op 1 moer die niet los wil, namelijk die van de rechter aandrijfas. Ik probeer even een slagmoersleutel op lucht te regelen, daarmee moet het wel lukken.Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Even een paar vragen m.b.t. het lakken van de auto. Ik heb al gezocht maar kon nog niet het juiste antwoord vinden:
- de auto aflakken met hoogglans of zijdeglans? Ik verwacht eigenlijk dat ze origineel dichter bij zijdeglans dan bij hoogglans zaten, maar ik weet het niet zeker.
- is het gehele interieur in dezelfde kleur gelakt als het exterieur? Dus ook het middendeel van de bodem wat bij het chassis hoort en het motorschot en dergelijke?
- is het motorschot aan de buitenzijde ook dezelfde kleur als het exterieur? Deze is bij mij nu zwart, maar ik meen het oude rood eronder te zien.
- de auto aflakken met hoogglans of zijdeglans? Ik verwacht eigenlijk dat ze origineel dichter bij zijdeglans dan bij hoogglans zaten, maar ik weet het niet zeker.
- is het gehele interieur in dezelfde kleur gelakt als het exterieur? Dus ook het middendeel van de bodem wat bij het chassis hoort en het motorschot en dergelijke?
- is het motorschot aan de buitenzijde ook dezelfde kleur als het exterieur? Deze is bij mij nu zwart, maar ik meen het oude rood eronder te zien.
-
- Addicted user
- Berichten: 5826
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
-Hoogglans
-Alles is dezelfde kleur, behalve chassis deel, deze komt pas later bij elkaar (het huwelijk)
-Alles dus, ook motorschot binnen en buiten.
Kwaliteit van spuitwerk is natuurlijk maar zozo, vandaar misschien je idee dat het zijdeglans is.
Wat let je om ook het chassis deel in dezelfde kleur te spuiten? Mijn chassisdeel is geheel in ivoorwit epoxy gelakt.
-Alles is dezelfde kleur, behalve chassis deel, deze komt pas later bij elkaar (het huwelijk)
-Alles dus, ook motorschot binnen en buiten.
Kwaliteit van spuitwerk is natuurlijk maar zozo, vandaar misschien je idee dat het zijdeglans is.
Wat let je om ook het chassis deel in dezelfde kleur te spuiten? Mijn chassisdeel is geheel in ivoorwit epoxy gelakt.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Hoi, bedankt voor je snelle reactie. Ik wil hem zo veel als redelijkerwijs mogelijk maken zoals hij ooit was. Ik heb nog wat oude foto's gezocht en daar zijn ze inderdaad ook gewoon hoogglans. Het middendeel van het chassis ga ik dus ook gewoon Vert Jade maken, ziet er ook netjes uit dan van binnen.
Vandaag komt steeksleutel 46 binnen zodat de veerpotten losgehaald kunnen worden.
Vandaag komt steeksleutel 46 binnen zodat de veerpotten losgehaald kunnen worden.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geduld is niet mijn sterkste kant, dus vandaag nogmaals een poging gedaan om de kroonmoer los te krijgen.
Wat doet die slagmoersleutel daar voor de kachel? Die lag dus (net als de hond) lekker op te warmen voor de kachel. Vanuit het wedstrijdvliegen met modelvliegtuigen wist ik dat hoe warmer de accu, hoe hoger de spanning blijft onder belasting.
Ook nog even met fe verfbrander op de laagste stand de moer zelf handwarm gestookt. En de hele boel nog maar eens laten schrikken met de hamer. Heerlijk gevoel als zoiets dan toch weer lukt.
Sleutel 46 is inmiddels ook binnen en de eerste 4 moeren van de veerpotten zitten gelukkig ook los.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Goed bezig en goeie tip. Zelf bewaar ik mn accugereedschap sowieso binnen, maar zo kan t ook. Mooi dat je de ruimte hebt ook om zo uitgebreid te sleutelen 
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Een grote dopsleutel met een arm van een metertje of zo. Daar kun je mooi op staan, ik krijg ze zo wel los. Mogelijk moet je de wielflens blokkeren met een bandijzer of zo. Succes.
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Ruimte... bijzonder hoe relatief dat is. In ons vorige huis had ik een hokje van 2x3m en daar stond mijn gereedschap, de fietsen en de complete modelvlieghobby. En ik kon er werken ook op 2 werktafels. We hebben nu een garage van 12x3m en die staat voller dan het hokje in het vorige huis.
Het principe van 'aanbod schept vraag'. Hetzelfde principe waardoor het niet uitmaakt of je met een kleine of grote auto op vakantie gaat, de kofferbak zit altijd tot de rand vol. En of je veel of weinig verdient, het salaris gaat toch op.

Wat de tip van de accu betreft: hetzelfde geldt voor je eend. Als het koud is en hij wil niet starten: even 10 minuten de koplampen aanzetten, evt zelfs groot licht. Je accu wordt dan lekker warm van binnen. Dan het licht uit, starten en lopen.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Op die manier kwam hij aan de ene kant inderdaad los, met een lang wringijzer en een stalen strip om de flens te blokkeren. Aan de rechterkant verboog de stalen strip uiteindelijk in een s-bocht, maar nog steeds kwam de moer niet los.
Het is nu even wachten op een extra setje spierballen om de motor en bak eruit te liften. Ondertussen ben ik de veerpotten aan het demonteren. De boel is daar flink verroest, dus het gaat niet vanzelf.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Als je een gaatje in de centreerbus boort aan de zijkant en daar een pen of boortje in steekt kan je de bus blokkeren en draait hij niet mee dan heb je de moeren zo los.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Waar de stip staat dus. 

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Kijk, dat zijn goede tips! Ga ik doen.