remkoelingskapje

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

remkoelingskapje

Bericht door Michiel van G. » za 16 jul, 2005 14:11

Hallo,
na gisteren een stuk met mijn dyane gereden te hebben kwam ik tot de conclusie dat er iets aan het aanlopen was. Na vanochtend een kijkje te hebben genomen onder de motorkap, blijkt dat het kapje van de remkoeling aan de voorkant geheel los ligt (ophangingspunten weggeroest/gesleten) kan ik dit kapje eraf halen zonder dat dit ernstige schade aanricht aan de remmen?
Verbruik: Afbeelding

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Re: remkoelingskapje

Bericht door Edwin » za 16 jul, 2005 18:55

Michiel van Ginkel schreef:Hallo,
na gisteren een stuk met mijn dyane gereden te hebben kwam ik tot de conclusie dat er iets aan het aanlopen was. Na vanochtend een kijkje te hebben genomen onder de motorkap, blijkt dat het kapje van de remkoeling aan de voorkant geheel los ligt (ophangingspunten weggeroest/gesleten) kan ik dit kapje eraf halen zonder dat dit ernstige schade aanricht aan de remmen?
Lijkt mij geen probleem, dit omdat er bij een standaard 2cv helemaal geen remschijf koelkap zit. Tog?

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » za 16 jul, 2005 20:50

Remschijven bij een 2cv zijn ALTIJD origineel voorzien van koelkappen rond de schijf.
Ze zitten er ook niet zo maar , maar zijn noodzaak , met name bij hoge buitentemperaturen , bergrijden , of rijden met aanhanger of afgeladen auto.
De koeling zorgt ervoor , dat de schijven , maar belangrijker de remzadels , niet zo heet worden , dat er een vapour lock , ofwel een gasbel, ontstaat in de remvloeistof.
Je vraag Michiel , of je het zonder schade te veroorzaken , kan weghalen, Het antwoord is ja , maar ik zou ten alle tijden proberen , om het koelplaatje op korte termijn terug te monteren.
Reden hiervoor mag duidelijk zijn in mijn verhaal.
In Nederland zal je niet zo gauw met een gasbel in je remsysteem staan , maar de mogelijkheid is er altijd.
Ga je met de betreffende wagen naar Schotland , zou ik er zeker voor zorgen dat het plaatje er weer op zit.

Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op zo 14 aug, 2005 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 16 jul, 2005 20:57

origineel hoort er dus ook een slang vanaf de fan naar dit koelkapje te gaan? ik heb het nu zo gedaan, aan een zijde zit het kapje er nog op, zei het zonder slang, en aan de andere kant was het dus losgeroest en heb ik wél de slang vanaf de fan aangesloten zodat er wel lucht op de schijf geblazen wordt. ik ga er niet mee naar schotland, maar ik zal dan wel gaan kijken naar een nieuw koelkapje voor als ik volgend jaar naar frankrijk ga :!:

zit de remzadel aan de bovenzijde van de schijf?
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » za 16 jul, 2005 22:53

Aardige oplossing om de slang tegen de schijf te laten blazen ! Alle beetjes helpen.
Het remzadel zit inderdaad aan de bovenkant ( wordt ook remklauw genoemd.)

Daffy

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » zo 17 jul, 2005 11:08

niet druk om maken, gewoon weghalen.


groet frank

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 17 jul, 2005 12:11

Veel eenden rijden zonder deze kapjes, ik ook met de Mehari.
Berg ritten met volle belading hebben nog geen problemen gegeven.
Alleen 2 jaar geleden, onderweg naar de wereldmeeting in Italië, in Gap
op zoek naar de camping viel een deel van mijn remmen weg.
Volgens mij de achterremmen doordat die leiding dicht langs de uitlaat loopt.
Na deze met wat alluminiumfolie geïsoleerd te hebben, de verder vakantie
geen problemen meer gehad.
Ik had nog een aanhangertje er achter en de temperaturen zijn de 40graden
toen gepasseerd!
Bovendien heeft de Mehari een carter beschermings plaat die de hele motorruimte
aan de onderzijde tot de uitlaat afdekt.
Toch zullen ze toen door Citroën niet voor niets geïnstalleerd zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » zo 17 jul, 2005 22:10

Dat er reacties zouden komen van mensen die van mening zijn dat Citroén voor de lol de koelbakjes monteerde , was te verwachten.
Deze mensen wil ik niet tegen spreken , want als ze dit denken en schrijven geeft dat al aan dat er iets verkeerd is gegaan bij het leren logisch redeneren .
Het enige wat ik deze lieden wil vragen is , om altijd vóór me te rijden ,en het achter hen rijdende verkeer niet te hinderen als hun remmen weigeren en ze mogelijk crashen , zodat ik zonder oponthoud kan voorbijgaan.
:!: :!:

Daffy

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 18 jul, 2005 11:07

ik ben het weer helemaal eens met Daffy, als Citroen het niet nodig had gevonden hadden ze de kapjes wel weg gelaten ( worden de productiekosten weer lager)!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gast

Bericht door Gast » di 19 jul, 2005 09:21

Beetje overdreven reactie van Daffy. Dat de remkoelers een functie hebben zal ik zeker niet ontkennen. Maar wat gebeurt er als je door je remmen heen gaat?......Juist, je remvloeistof gaat koken. Als er dan toch effectief gekoeld moet worden waarom dan de schijf en niet de remklauw? Natuurlijk scheelt het iets in geleings warmte maar als je driftig aan het remmen ben bij een afdaling redden die koelers je echt niet.

Bij de eenden die geen stap over de grens zetten zeg dat die koelers compleet overbodig zijn. Bij de eenden die graag klimmen en dalen zullen ze wel helpen maar zolang je op alsmaar op je rem blijft hangen zal je er toch door heen gaan.

Dus: Logisch redeneren.....

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 19 jul, 2005 09:41

op tijd remvloeistof vervangen, dus niet 1 x per 10 jaar, lijkt me veel zinvoller dan die kapjes. Altijd zonder gereden, nooit problemen gehad ook niet bij afdalingen. Remmen doe je sowieso op de motor bij lange afdalingen.
Apk zegt er trouwens ook niets van.

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » di 19 jul, 2005 10:41

Remmen op de motor?

Je kunt beter remmen met je remmen, die zijn er voor gemaakt. De kosten voor nieuwe remblokjes zijn ook veel lager dan de kosten voor een nieuwe motor!
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 19 jul, 2005 10:44

Hoi

in de bergen rem je op de motor, buiten dat je motor er niet van slijt is een nieuwe motor nog atijd goedkoper als een nieuwe jezelf en eend. want berg af continu remmen houd geen enkel remsysteem vol.

groet frank

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » di 19 jul, 2005 10:46

Hmmm ... zit wat in ... ik rij nog te weinig in de bergen ... bij het Prins Clausplein hoef ik alleen maar gas te geven.

Slijt je versnellingsbak er dan wel van? Iets moet toch slijten bij die krachten?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 19 jul, 2005 13:50

jongens we discuseren hier nu 10 min over, citroen heeft dit bedacht en waarschijnlijk wat langer over gedaan dus het zal vast wel ergens goed voor zijn, maar ach ik heb ze ook niet en rijd prima en geen gezeik.

Gesloten