2CV6 Vert Jade uit 1983
- jean-michel B.
- Beginner
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 11 jul, 2012 00:07
- Locatie: Côtes d'Armor(F)-Namur(B)
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Prachtig mooie restauratie. Proficiat ! JM
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Bedankt voor jullie reacties! De lak heeft de juiste code, dus blijkbaar is dit de kleur die hij hoort te zijn. We gaan hem dus gewoon met deze kleur lakken en ik verwacht dat het eindresultaat wel zal bevallen.
Door naar de volgende reparatie, de achterruitjes. Bij de Hornbach haal ik verzinkte plaat van 0,8mm. Niet ideaal, 0,6 zou beter zijn maar die is nergens makkelijk te krijgen.
Eerst de plaat grof op maat gemaakt: Daarna netjes afgetekend tot waar hij ingeslepen moet worden en wat 'lipjes' verbogen. Alles lassen en dan is dit het resultaat: 2 uurtjes knutselen, ik ben tevreden met het resultaat en heb alweer wat ideeën hoe het aan de andere zijde nog iets beter kan.
Door naar de volgende reparatie, de achterruitjes. Bij de Hornbach haal ik verzinkte plaat van 0,8mm. Niet ideaal, 0,6 zou beter zijn maar die is nergens makkelijk te krijgen.
Eerst de plaat grof op maat gemaakt: Daarna netjes afgetekend tot waar hij ingeslepen moet worden en wat 'lipjes' verbogen. Alles lassen en dan is dit het resultaat: 2 uurtjes knutselen, ik ben tevreden met het resultaat en heb alweer wat ideeën hoe het aan de andere zijde nog iets beter kan.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Knap weer! Heb je ook een foto van de binnenkant van vóór dat je ermee begon?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Als je een oude verotte deur kan scoren heb je mooie stukken reparatie plaatwerk
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Knap werk. Complimenten.
Zelf haal ik altijd vlakke plaat bij mijn lokale automaterialenzaak. Heeft meer keuze dan de (zelfs!) de Hornbach.
Omdat Zincor, verzinkte, plaat harder is dan onbehandelde metaalplaat, gebruik ik voor moeilijke reparaties onbehandelde metaalplaat.
Plooit fijner.
Zelf haal ik altijd vlakke plaat bij mijn lokale automaterialenzaak. Heeft meer keuze dan de (zelfs!) de Hornbach.
Omdat Zincor, verzinkte, plaat harder is dan onbehandelde metaalplaat, gebruik ik voor moeilijke reparaties onbehandelde metaalplaat.
Plooit fijner.
tweeceevees zijn leuk!
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Bedankt weer voor de reacties, leuk als er gelezen en gereageerd wordt en het is ook nog eens leerzaam!
De koets vordert langzaam, veel schuren, plamuren en spuiten.
Een van de klussen die ik dacht uit te stellen waren de veerpotten. Tot we er wat beter naar keken: De andere is net zo slecht.
Ik ga ze uit elkaar halen en dan kiezen voor nieuwe bussen/deksels of complete nieuwe veerpotten.
We willen 29 maart een rit rijden bij het Eendeei. Deze begint langzaamaan in m'n nek te hijgen.
De koets vordert langzaam, veel schuren, plamuren en spuiten.
Een van de klussen die ik dacht uit te stellen waren de veerpotten. Tot we er wat beter naar keken: De andere is net zo slecht.
Ik ga ze uit elkaar halen en dan kiezen voor nieuwe bussen/deksels of complete nieuwe veerpotten.
We willen 29 maart een rit rijden bij het Eendeei. Deze begint langzaamaan in m'n nek te hijgen.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Vandaag net met dezelfde klus begonnen.
Deksels eraf geslepen.
Veerbus is erg vet vanbinnen. Het frictiemateriaal op de schotels dus ook.
Alles goed droog en vetvrij maken.
Of ik vervang het frictiemateriaal of de hele schotel.
Nieuwe deksels erop lassen en de veerpotten zijn als nieuw.
Bij mij is er nog genoeg goed om te hergebruiken.
Deksels eraf geslepen.
Veerbus is erg vet vanbinnen. Het frictiemateriaal op de schotels dus ook.
Alles goed droog en vetvrij maken.
Of ik vervang het frictiemateriaal of de hele schotel.
Nieuwe deksels erop lassen en de veerpotten zijn als nieuw.
Bij mij is er nog genoeg goed om te hergebruiken.
tweeceevees zijn leuk!
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Dat is toevallig!
Ik heb vanavond ook de deksels opengeslepen.
Die hadden hun beste tijd wel gehad: De ene veerpot zat helemaal vol met roestig dun vet: Bij de andere lijken de veren als nieuw, de rest is ook gewoon schoon en netjes. Bij beide veerpotten is 1 deksel roestig en 1 niet. Waarschijnlijk is de voorste roestig omdat daar vocht aan blijft hangen omdat de auto wat voorover hangt?
Morgen alles nog even wat beter schoonmaken, maar het lijkt erop dar ik wegkom met 2 deksels en een kilo vet
Edit: ik lees net dat ik juist geen vet moet gebruike maar ricinus/wonderolie. Dat heb ik gelukkig nog liggen van de andere hobby (0,8cc dieselmotortje op een modelvliegtuig, die loopt op een mengseltje waar o.a. wonderolie in gaat).
Ik heb vanavond ook de deksels opengeslepen.
Die hadden hun beste tijd wel gehad: De ene veerpot zat helemaal vol met roestig dun vet: Bij de andere lijken de veren als nieuw, de rest is ook gewoon schoon en netjes. Bij beide veerpotten is 1 deksel roestig en 1 niet. Waarschijnlijk is de voorste roestig omdat daar vocht aan blijft hangen omdat de auto wat voorover hangt?
Morgen alles nog even wat beter schoonmaken, maar het lijkt erop dar ik wegkom met 2 deksels en een kilo vet
Edit: ik lees net dat ik juist geen vet moet gebruike maar ricinus/wonderolie. Dat heb ik gelukkig nog liggen van de andere hobby (0,8cc dieselmotortje op een modelvliegtuig, die loopt op een mengseltje waar o.a. wonderolie in gaat).
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Let op er verschil tussen voor en achterveren. Op de bussen staat AV in relief die kant moet naar voren. Voorkant is vaak roestig omdat alle zooi van de voorwielen hier tegen spat.
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Inmiddels zijn de nieuwe veerpotdeksels binnen. Die ga ik er eerdaags op lassen.
Ondertussen staat de voetenbak in de epoxyprimer. De koets ligt nog op zijn kant, dus daar kan ik nu makkelijk bij. Zodra de voetenbak netjes is gaat de koets weer plat en kan ik verder met de rest.
In de tussentijd ben ik bezig met andere onderdelen opknappen. O.a. de benzinetank is weer helemaal mooi met een nieuwe vlotter erin. Van de oude boutjes is de schroefkop erg slecht, dus ik wil graag nieuwe boutjes erin zetten. Klopt het dat dit messing boutjes zijn? Of maakt het niets uit en kan ik gewoon gegalvaniseerd gebruiken?
Ondertussen staat de voetenbak in de epoxyprimer. De koets ligt nog op zijn kant, dus daar kan ik nu makkelijk bij. Zodra de voetenbak netjes is gaat de koets weer plat en kan ik verder met de rest.
In de tussentijd ben ik bezig met andere onderdelen opknappen. O.a. de benzinetank is weer helemaal mooi met een nieuwe vlotter erin. Van de oude boutjes is de schroefkop erg slecht, dus ik wil graag nieuwe boutjes erin zetten. Klopt het dat dit messing boutjes zijn? Of maakt het niets uit en kan ik gewoon gegalvaniseerd gebruiken?
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Het klussen gaat momenteel erg langzaam vanwege een griepje wat niet weg wil. Gisteren toch even iets kunnen doen.
Onderin de veerpotten zat aangekoekte rommel. Ik heb de veerpotten van binnen met scotch brite schoongemaakt en opgeruwd zodat de oliefilm er mooi aan blijft zitten. Toen alles weer in elkaar gezet met totaal ongeveer 100ml wonderolie per pot.
Dekseltje erop en eerst even hechten: Daarna aflassen. Doordat ik de veerpot niet ver genoeg blank heb gemaakt begon alles te roken en te fikken. Leerpuntje voor de volgende keer. Over de puntlasjes ben ik best tevreden, de lasrupsen mogen nog wel wat beter...
Onderin de veerpotten zat aangekoekte rommel. Ik heb de veerpotten van binnen met scotch brite schoongemaakt en opgeruwd zodat de oliefilm er mooi aan blijft zitten. Toen alles weer in elkaar gezet met totaal ongeveer 100ml wonderolie per pot.
Dekseltje erop en eerst even hechten: Daarna aflassen. Doordat ik de veerpot niet ver genoeg blank heb gemaakt begon alles te roken en te fikken. Leerpuntje voor de volgende keer. Over de puntlasjes ben ik best tevreden, de lasrupsen mogen nog wel wat beter...
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
netjes hoor! even een slijptol erlangs en het ziet er weer prima uit
Had je alleen de deksels vervangen of ook nog iets in t binnenwerk?
Voor de boutjes in de tank kan je rvs of messing nemen. Het hangt vooral in de benzinedamp dus oxideren gaat t sowieso.
Beterschap!
Had je alleen de deksels vervangen of ook nog iets in t binnenwerk?
Voor de boutjes in de tank kan je rvs of messing nemen. Het hangt vooral in de benzinedamp dus oxideren gaat t sowieso.
Beterschap!
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Ter info er zijn rvs buizen van de maat van de veerpotten te krijgen. De limburgse mehariclub gebruikte die altijd om de veerpotten te restaureren.
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Na het volgieten van beide veerpotten zag ik dat er 200ml uit de fles was, daarom de 100ml. Misschien gooi ik er nog een scheutje bij als ze op de auto gaan, dan verwacht ik dat het wel genoeg is.
Even iets heel anders: na een paar maanden wachten kwam dit vandaag binnen: Nieuw setje Playmobil, inclusief stickers om hem naar wens te personaliseren. Leuk voor de verzamelaars!
Even iets heel anders: na een paar maanden wachten kwam dit vandaag binnen: Nieuw setje Playmobil, inclusief stickers om hem naar wens te personaliseren. Leuk voor de verzamelaars!