Eend “in orde” krijgen, hoe?
Eend “in orde” krijgen, hoe?
Ruim een jaar geleden heb ik mijn probleem aangekaart op het forum. Eigenlijk heb ik mijn twijfels bij hoe het chassisnummer is ingeslagen in mijn 2cv. Zie:
viewtopic.php?t=16551
De auto is van eind jaren 80 en is voor zover ik weet sinds midden 90 in de familie geweest, mogelijk eerder. Ik kan me herinneren dat er problemen waren met het chassis rond de eeuwwisseling. Ik vermoed dat men toen heeft besloten om, zoals wel vaker toen, zelf het chassis te vervangen, inclusief nummer.
Kortom: de auto is niet gejat of omgekat, is al sinds zeker halvewege jaren 90 in de gamilie alleen zit dus mogelijk met een VIN probleem. Voor mijn gemoedsrust, en ook de sterke waardestijging van een eend, wil ik toch kijken of en zo ja hoe ik dit probleem kan oplossen.
Optie 1 zou zijn naar de RDW waarbij de meest waarschijnlijke uitkomst is dat ik er een zware servettenhouder aan over houd.
Optie 2 is op zoek gaan naar een chassis met kloppend nummer, en dan als het ware een nieuwe chasisswissel doen. Kan dit en zo ja waar moet ik dan op letten?
Optie 3: ????
viewtopic.php?t=16551
De auto is van eind jaren 80 en is voor zover ik weet sinds midden 90 in de familie geweest, mogelijk eerder. Ik kan me herinneren dat er problemen waren met het chassis rond de eeuwwisseling. Ik vermoed dat men toen heeft besloten om, zoals wel vaker toen, zelf het chassis te vervangen, inclusief nummer.
Kortom: de auto is niet gejat of omgekat, is al sinds zeker halvewege jaren 90 in de gamilie alleen zit dus mogelijk met een VIN probleem. Voor mijn gemoedsrust, en ook de sterke waardestijging van een eend, wil ik toch kijken of en zo ja hoe ik dit probleem kan oplossen.
Optie 1 zou zijn naar de RDW waarbij de meest waarschijnlijke uitkomst is dat ik er een zware servettenhouder aan over houd.
Optie 2 is op zoek gaan naar een chassis met kloppend nummer, en dan als het ware een nieuwe chasisswissel doen. Kan dit en zo ja waar moet ik dan op letten?
Optie 3: ????
Laatst gewijzigd door Franko op do 7 jul, 2022 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Niet zo veel reacties....
Het klinkt groot, maar je vraagt naar een oplossing voor dit probleem: mijn eend is illigaal gemaakt, is er geen legale oplossing om dit ongedaan te maken?
En die is er niet.
Dus ja.. wat te doen?
Gr Rob
Het klinkt groot, maar je vraagt naar een oplossing voor dit probleem: mijn eend is illigaal gemaakt, is er geen legale oplossing om dit ongedaan te maken?
En die is er niet.
Dus ja.. wat te doen?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Dat is toch niet zo moeilijk, met het hele verhaal naar de RDW.
Omdat die allang in bezit is denk ik wel dat je eruit komt. Maar garantie geeft niemand.
Gaat het echt niet goed kun je altijd nog chassis en papieren zoeken van een 2cv.
Wat ik nergens lees, wat is de leeftijd van de eend? Is de koets ook echt van die leeftijd?
Het alu plaatje op het schutbord is met het juiste chassisnummer? Dat plaatje is nooit los geweest?
Kloppen verder details? Dat helpt in je verhaal.
Maar als je de eend verder helemaal niet wil restaureren, waarom niet zo laten?
Want dat zou ik dan geloof ik niet doen, je wilt graag een orgineel nummer want dan is je 2cv veel meer waard?
Wat zou jij doen als je er werkt?
Omdat die allang in bezit is denk ik wel dat je eruit komt. Maar garantie geeft niemand.
Gaat het echt niet goed kun je altijd nog chassis en papieren zoeken van een 2cv.
Wat ik nergens lees, wat is de leeftijd van de eend? Is de koets ook echt van die leeftijd?
Het alu plaatje op het schutbord is met het juiste chassisnummer? Dat plaatje is nooit los geweest?
Kloppen verder details? Dat helpt in je verhaal.
Maar als je de eend verder helemaal niet wil restaureren, waarom niet zo laten?
Want dat zou ik dan geloof ik niet doen, je wilt graag een orgineel nummer want dan is je 2cv veel meer waard?
Wat zou jij doen als je er werkt?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
De enige optie om de 2cv weer legaal te krijgen is via de RDW. Maar dat is een risico zo al je al weet.
Gaat het mis heb je geen kenteken meer.
Als je een andere 2cv wil gebruiken om jou eend weer legaal te maken is lastig. Je hebt dan een complete 2cv nodig. Of minimaal een goed chassis met origineel of door RDW ingezet nr. Maar ook het originele plaatje van de koets. Maar dat mag je ook niet zo maar overzetten eigenlijk. Als de popnagels er niet origineel uit zien kan het als nog mis gaan als je ooit bij de rdw moet zijn. Een 2cv die daar aan voldoet is vaak gewoon goed of goed te restaureren en daardoor vrij kostbaar. Een kenteken heeft waarde door de originaliteit en kans van slagen bij de RDW.
Ook het type nummer van de originele motor is bekend kwam ik achter. Met de keuring zagen ze dat mijn motor niet origineel was. Gelukkig de rest wel en kon ik aantonen hoe ik aan de nieuwe motor kwam.
Ik denk als je hem echt weer kloppend wil hebben wat ik snap, want steed meer mensen weten waar ze op moeten letten als ze een 2cv gaan kopen en laten een niet origineel exemplaar staan. Is de weg via het RDW.
Als dat mis gaat zal je via de illegale weg, of met een dure donor weer de weg op moeten.
Gaat het mis heb je geen kenteken meer.
Als je een andere 2cv wil gebruiken om jou eend weer legaal te maken is lastig. Je hebt dan een complete 2cv nodig. Of minimaal een goed chassis met origineel of door RDW ingezet nr. Maar ook het originele plaatje van de koets. Maar dat mag je ook niet zo maar overzetten eigenlijk. Als de popnagels er niet origineel uit zien kan het als nog mis gaan als je ooit bij de rdw moet zijn. Een 2cv die daar aan voldoet is vaak gewoon goed of goed te restaureren en daardoor vrij kostbaar. Een kenteken heeft waarde door de originaliteit en kans van slagen bij de RDW.
Ook het type nummer van de originele motor is bekend kwam ik achter. Met de keuring zagen ze dat mijn motor niet origineel was. Gelukkig de rest wel en kon ik aantonen hoe ik aan de nieuwe motor kwam.
Ik denk als je hem echt weer kloppend wil hebben wat ik snap, want steed meer mensen weten waar ze op moeten letten als ze een 2cv gaan kopen en laten een niet origineel exemplaar staan. Is de weg via het RDW.
Als dat mis gaat zal je via de illegale weg, of met een dure donor weer de weg op moeten.
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
De auto is uit 1986. Koets is wel van die tijd maar is in 2012 (toen wist ik dit allemaal nog niet) geheel gerestaureerd en gespoten (zelfde kleur als origineel). Dus er is veel aan gelast en veel vervangen (voetenbak, raam, vloerplaten etc). Het plaatje op het schutbord is wel van deze auto, alleen deze is dus wel los geweest.verkuilm schreef: ↑do 7 jul, 2022 08:41 Dat is toch niet zo moeilijk, met het hele verhaal naar de RDW.
Omdat die allang in bezit is denk ik wel dat je eruit komt. Maar garantie geeft niemand.
Gaat het echt niet goed kun je altijd nog chassis en papieren zoeken van een 2cv.
Wat ik nergens lees, wat is de leeftijd van de eend? Is de koets ook echt van die leeftijd?
Het alu plaatje op het schutbord is met het juiste chassisnummer? Dat plaatje is nooit los geweest?
Kloppen verder details? Dat helpt in je verhaal.
Maar als je de eend verder helemaal niet wil restaureren, waarom niet zo laten?
Want dat zou ik dan geloof ik niet doen, je wilt graag een orgineel nummer want dan is je 2cv veel meer waard?
Wat zou jij doen als je er werkt?
In de toekomst zal ik natuurlijk meer in de auto moeten investeren maarja, ga je dat doen bij zo'n auto?
Tsja, dus eigenlijk zijn er geen opties meer om dit in orde te krijgen? De kans dat RDW het kenteken intrekt acht ik groot, hij voldoet immers niet. Of de motor nog bij de auto hoort is mij ook niet bekend. Begrijp me niet verkeerd: ik snap dat wel, nummer klopt nou eenmaal niet. Dan moet ik het misschien maar gewoon accepteren. De vraag is dan wel of ik nog wil gaan investeren in de auto. In principe is er dan eigenlijk geen sprake van investeren, maar van een bodemloze put. Auto is immers niks meer waard.Erikjan schreef: ↑do 7 jul, 2022 09:03 De enige optie om de 2cv weer legaal te krijgen is via de RDW. Maar dat is een risico zo al je al weet.
Gaat het mis heb je geen kenteken meer.
Als je een andere 2cv wil gebruiken om jou eend weer legaal te maken is lastig. Je hebt dan een complete 2cv nodig. Of minimaal een goed chassis met origineel of door RDW ingezet nr. Maar ook het originele plaatje van de koets. Maar dat mag je ook niet zo maar overzetten eigenlijk. Als de popnagels er niet origineel uit zien kan het als nog mis gaan als je ooit bij de rdw moet zijn. Een 2cv die daar aan voldoet is vaak gewoon goed of goed te restaureren en daardoor vrij kostbaar. Een kenteken heeft waarde door de originaliteit en kans van slagen bij de RDW.
Ook het type nummer van de originele motor is bekend kwam ik achter. Met de keuring zagen ze dat mijn motor niet origineel was. Gelukkig de rest wel en kon ik aantonen hoe ik aan de nieuwe motor kwam.
Ik denk als je hem echt weer kloppend wil hebben wat ik snap, want steed meer mensen weten waar ze op moeten letten als ze een 2cv gaan kopen en laten een niet origineel exemplaar staan. Is de weg via het RDW.
Als dat mis gaat zal je via de illegale weg, of met een dure donor weer de weg op moeten.
Overigens is mijn wens om hem legaal te krijgen niet alleen daaruit geboren natuurlijk. Ik wil ook gewoon een auto waarbij ik niet bang hoeft te zijn dat de RDW hem ooit van de weg haalt alsmede mogelijke problemen met de verzekering.
Ik probeer overigens te achterhalen hoeveel eigenaren deze auto heeft gehad. Daaruit kan ik opmaken vanaf welk jaar hij dan in de familie zat. Ik kan bij het opvragen van het rapport alleen tot maximaal 10 jaar terug. Enig idee hoe dit anders kan?
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Gewoon lekker gaan rijden en je over die waardestijging niet al te druk maken.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Ik heb een 2CV6 1985 chassisstuk met chassisnummer, het carrosserieplaatje en bijbehorende Duitse papier uitgevoerd 24 jaar geleden, dus al zolang in mijn bezit, Dit kan de oplossing zijn bij een illegaal chassis maar dan moet je wel een nieuw chassis monteren.
Op deze manier heb ik het gedaan omdat mijn RDW papieren vervalst waren en de RDW geen kenteken afgaf.
Op deze manier heb ik het gedaan omdat mijn RDW papieren vervalst waren en de RDW geen kenteken afgaf.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Dank voor alle reacties. Ik ga er eerst maar eens mee rijden en in de toekomst, mocht ik de auto ooit van de hand willen doen, eens gaan nadenken wat ik er mee doe. Verkopen "as is" of mogelijk een ander chassis met kenteken zoeken.
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
dat is het beste. Meer dan de helft van de eenden klopt het nummer niet.
Niet zo gek ook, in de jaren 90 mocht je het gewoon zelf inslaan.
Niet zo gek ook, in de jaren 90 mocht je het gewoon zelf inslaan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Ik moest ooit een nummer inslaan onder toezicht van een Douane beambte. Het chassis moest nog gestraald worden. Hij zei als je wilt sla je het later maar opnieuw in...
Was ook nodig want na het stralen was het weg...
Was ook nodig want na het stralen was het weg...
diverse Citroens, wat anders.
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
Mijn chassis wordt er met elk jaar ook niet beter op, dus ook hier (nog steeds) de gedachte hoe dit aan te gaan pakken.
En (een beetje off-topic) ik kwam ook op de theoretische optie om er een elektrische eend van te maken. Los van het feit dat je dan het geluid en de geur mist, het financieel nog flink buiten budget ligt, en of het nu überhaupt past bij een eend, even los van dat alles. Hoe zit dat praktisch eigenlijk? Stel nou dat ik een volledig legale eend had en daar dus geen issues lagen, dan is daar toch nog steeds de 1/3 regel? En als je een eend elektrisch maakt is voor zover ik kan vinden de optie zoals in Wormer wordt aangeboden de meest praktische; een nieuw chassis met een nieuwe motor. Maar dan heb je dus 2 van de 3 onderdelen vervangen, en dat mag toch niet dan? Of wordt dit dan een nieuw kenteken en een nieuwe auto? Nou ja, dat vroeg ik me dus af.
En (een beetje off-topic) ik kwam ook op de theoretische optie om er een elektrische eend van te maken. Los van het feit dat je dan het geluid en de geur mist, het financieel nog flink buiten budget ligt, en of het nu überhaupt past bij een eend, even los van dat alles. Hoe zit dat praktisch eigenlijk? Stel nou dat ik een volledig legale eend had en daar dus geen issues lagen, dan is daar toch nog steeds de 1/3 regel? En als je een eend elektrisch maakt is voor zover ik kan vinden de optie zoals in Wormer wordt aangeboden de meest praktische; een nieuw chassis met een nieuwe motor. Maar dan heb je dus 2 van de 3 onderdelen vervangen, en dat mag toch niet dan? Of wordt dit dan een nieuw kenteken en een nieuwe auto? Nou ja, dat vroeg ik me dus af.
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6
2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena
1990 Citroen 2CV6
2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
ok, de 3e variant dan: Ik heb bij de casper en hobbes eend ( een mintgroene club uit 1982) dus dat beroemde douane formuliertje wel bewaard bij her inslag van het nummer. Dat moest ik zelf doen onder toezicht van de douane ambtenaren. Openings en sluiting tekens vonden ze niet nodig... Het enige advies wat ik kreeg was : bewaar het originele stukje chassis met dat nummer en dat formuliertje dus.
Nooit geen problemen mee gehad
Nooit geen problemen mee gehad
met eendige groeten,
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Eend “in orde” krijgen, hoe?
o ja ik maak me ook niet druk over "waarde stijging" van mijn eend en Dyane. Ik rij en geniet er gewoon mee.
Ik heb wel meer dingen in en om het huis die volgens "kenners" meer waard zijn dan ik er voor heb gegeven.
Zo heb ik mijn vader, die een groot strip liefhebber is van o.a Asterix en Obelix een keer een Hebreeuwse uitvoering gegeven die ik toen voor ( omgerekend) 5 euro in Israël voor hem had gekocht. Jaren later kwamen we eens op een stripbeurs en zagen daar een Japans exemplaar liggen achter glas, daar vroegen ze toen 500 euro voor... ( absurd toch?)
Ik heb wel meer dingen in en om het huis die volgens "kenners" meer waard zijn dan ik er voor heb gegeven.
Zo heb ik mijn vader, die een groot strip liefhebber is van o.a Asterix en Obelix een keer een Hebreeuwse uitvoering gegeven die ik toen voor ( omgerekend) 5 euro in Israël voor hem had gekocht. Jaren later kwamen we eens op een stripbeurs en zagen daar een Japans exemplaar liggen achter glas, daar vroegen ze toen 500 euro voor... ( absurd toch?)
met eendige groeten,