Brandstofmeter vervangen

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door AZL57 » za 6 mei, 2023 15:45

je kunt ook even 2 draadjes erin solderen om te kijken of het werkt.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door RemkoO » za 6 mei, 2023 22:19

AZL57 schreef: za 6 mei, 2023 15:45 je kunt ook even 2 draadjes erin solderen om te kijken of het werkt.
Dat heb ik geprobeerd maar dat bleek zo'n fijn werk dat me dat niet lukte. (Overigens ben ik er daardoor wel achter dat ook via de schroefjes aan de onderzijde van het plaatje de meters gevoed kunnen worden. Altijd handig te weten.)

Dus vandaag maar naar het Ami magazijn getogen, en een nieuwe brandstof- en voltmeter gehaald. En dan bedoel ik ook écht een nieuwe! Geweldig dat ze die eentje hadden liggen. Ik heb m voor alle zekerheid doorgemeten, en hij werkt. Dus vol verwachting teruggekeerd naar Gilze en eerst alles buiten de Ami gemonteerd (draadje van de + van de accu getrokken en de vlotter uit de tank gehaald en aangesloten). Maar opnieuw: niets. Met een nieuwe meter, nieuwe vlotter en nieuwe bedrading, en als volgt aangesloten:
Afbeelding

Raar hè. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de vlotter die ik eerder in het Ami magazijn kocht een 2cv vlotter is (het is een type als deze https://www.burton2cvparts.com/nl/motor ... 28EALw_wcB) en dat de weerstand net even anders is als van een Ami, zoals Rob eerder schreef.

Maar afijn. Eerst maar weer eens het dashboard netjes in elkaar en de bedrading naar de tank vernieuwen. En dan zien we wel. Over twee weken is het Ami magazijn weer open. En andere komt er gewoon een handmatig instelbare kilometerteller op het dashboard ;-)
Citroën Ami8 1969

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door RobM » zo 7 mei, 2023 13:59

RemkoO schreef: za 6 mei, 2023 22:19 Afbeelding
Raar hè.
Sluit de benzine meter eens aan op de accu, en meet het voltage op de signaaldraad. Dan de signaaldraad even aan de min leggen.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door RemkoO » zo 7 mei, 2023 22:37

RobM schreef: zo 7 mei, 2023 13:59 Sluit de benzine meter eens aan op de accu, en meet het voltage op de signaaldraad. Dan de signaaldraad even aan de min leggen.
Dat heb ik gedaan en dan kreeg ik geen voltage op de signaaldraad. De signaaldraad aan de min leggen weet ik even niet meer wat de uitkomst was. Waarschijnlijk probeer ik het nog als ik er weer mee aan de gang ga.

Maar vandaag vond ik iets anders. Ik schreef in mijn vorige post:
RemkoO schreef: za 6 mei, 2023 22:19 (Overigens ben ik er daardoor wel achter dat ook via de schroefjes aan de onderzijde van het plaatje de meters gevoed kunnen worden. Altijd handig te weten.)
Dus dat dat heb ik gedaan. De brandstofmeter uit het bakje gehaald en de plus, min en signaaldraad rechtstreeks op de schroefjes aan de onderzijde van de meter bevestigd. En verdomd, dat werkt!

Afbeelding

Als ik de vlotter heen en weer beweeg, beweegt de naald van de brandstofmeter evenredig mee :D Je begrijpt, ik sprong een gat in de lucht.

Dus om de een of andere vreemde reden lukt het in mijn Ami niet om de reguliere bedrading, stekkers of printplaat van de benzine/voltmeter te gebruiken, en moet ik die passeren. Ik weet dat de bedrading in de Ami niet altijd correct aangesloten is geworden nadat ie is overgespoten, misschien dat daar iets zit (hoewel dat niet verklaart waarom ik in een losse opstelling buiten de reguliere bedrading om geen signaal kreeg). Of in de stekker.

Afijn, hoedanook: er ís een technische oplossing. Die moet ik nog even zorgvuldig en veilig aan gaan leggen, en dat zal volgend weekend worden ben ik bang.

Ik laat het resultaat nog weten, bedankt voor het meedenken!

Groet, Remko.
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door AZL57 » zo 7 mei, 2023 22:57

Misschien zijn de printbanen waar de schroefjes van meter in gaan licht geoxydeerd. Ook de moertjes zelf kunnen geoxydeerd zijn. Ik ken het probleem van sommige electrische klokken die hebben soms een slechte geleiding in het frame dat als massa dient. Daar kun je ook lang naar zoeken. Printbanen kun je goed reinigen met een glasvezel borsteltje. (zoiets)
https://www.allekabels.nl/werkplaats-ga ... rstel.html
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door RemkoO » di 9 mei, 2023 21:57

AZL57 schreef: zo 7 mei, 2023 22:57 Printbanen kun je goed reinigen met een glasvezel borsteltje.
Bedankt voor de tip!

Uiteindelijk heb ik m keurig kunnen monteren en installeren, en hij doet het:
Afbeelding
:D

Op naar de volgende klus!
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Brandstofmeter vervangen

Bericht door gillis » di 9 mei, 2023 22:27

Heee! Top! Lekker als je zo'n cuve doorloopt met geslaagd eind resultaat.
onder druk wordt alles vloeibaar

Plaats reactie