Beste mede 2cv liefhebbers.
Ik heb een vraag. Ik ben een azu250 uit 1965 aan het restaureren, Vorst productie. Chassis nummer 123025. Ik vermoed dat er een mismatch is tussen de carburateur en de motor. Het zou volgens mijn informatie een 18pk moeten zijn, waar dan volgens het Olislagers werkplaats handboek een Solex 28 ibc carburateur op zou moeten zitten. Er zit echter een Solex 26 cbi carburateur op. Mijn vraag is of dit klopt? Kunnen jullie mij helpen?
Hierbij de beide type plaatjes
Motor en carburateur type
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Motor en carburateur type
Klopt, er hoort een 28 IBC op. Zo te zien zit er wel een 18 pk-spruitstuk op en dus ook de juiste cilinderkoppen. Het carter dat je hebt is echter ook niet origineel. Deze is van een 12 pk berline. Op je motorplaatje zou AZU moeten staan.
Waarschijnlijk ooit de krukas ofzo kapot en dan het één en ander overgezet. Dat was gebruikelijk
Bij de EEEC zou je alle juiste onderdelen moeten vinden.
Waarschijnlijk ooit de krukas ofzo kapot en dan het één en ander overgezet. Dat was gebruikelijk
Bij de EEEC zou je alle juiste onderdelen moeten vinden.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Motor en carburateur type
Bedankt Yannick. Hoe kun je zien dat dit een 12pk blok is en geen 18pk, aan het nummer?
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Motor en carburateur type
Aan de typeaanduiding. AZ werd gebruikt op de 12 pk berline. Vanaf de 18 pk werd er AZC (voor centrifugaalkoppeling) of AZM (voor gewone koppeling) gebruikt op de berlines. Een AZU-blok zou altijd AZU op het plaatje moeten hebben ongeacht 12 of 18 pk.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Willem vd Zaan
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57
Re: Motor en carburateur type
Ik heb nog even verder gegoogled Yannick en kwam dit overzicht tegen. Hierin staat voor het bouwjaar van mijn azu (1965) dat hier ook AZ blokken in zijn gemonteerd:
Kan het dus alsnog wel het goede blok zijn en alleen de verkeerde carburateur?
Kan het dus alsnog wel het goede blok zijn en alleen de verkeerde carburateur?