speling stuurkogel wielzijde

Alles over de wielophanging
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1639
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 13 mar, 2013 11:59

Erikjan schreef:
Thijs schreef:
de speciale dop
Wat doe je daar mee dan?
Ik kan me niet herinneren daar speciaal gereedschap voor nodig te hebben gehad... :?
Er zit een soort moer met 4 sleuven waarmee de veer en cups worden opgesloten.
Er is een speciale dop in de handel om deze moer los te halen. Als hij niet zit vast geroest lukt het ook zonder. Maar hier blijkt hij vast gerot dat is het wel handig om die dopt te hebben.

Zelf het ik een oude dop genomen daar een sleuf in geslepen en een stalen plaatje in geklemd. Dan heb je het zelfde maar dan gratis.

Afbeelding
Welke maat dop ,heb je hiervoor gebruikt?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 13 mar, 2013 12:08

maakt niet uit welke maat, gewoon een die er zo strak mogelijk in past.
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2085
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 15 mar, 2013 15:04

Ik dacht 10 of 11. Het maat niet zo veel uit als hij er maar in past.

spank
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 22 apr, 2017 21:20

Re: speling stuurkogel wielzijde

Bericht door spank » ma 29 jul, 2019 10:00

Beste mensen,

Misschien ben ik een pietlut, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Bij het vastzetten van de stuurkogelmoer moet je volgens de vraagbaak 1/6 slag terug, maar volgens BCC 1/4. Als je het laatste aanhoudt, krijg je dan geen speling op de kogel?

groet, Jochem

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3069
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: speling stuurkogel wielzijde

Bericht door Thijs » ma 29 jul, 2019 11:00

In mijn beleving is 1/4 te veel maar dat merk je gauw genoeg als de boel gaat rammelen tijdens het rijden.
Je moet ook geen speling kunnen voelen.

Eendjekwek
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
Locatie: Eindhoven

Re: speling stuurkogel wielzijde

Bericht door Eendjekwek » vr 18 aug, 2023 14:43

Ik heb hetzelfde probleem ondervonden. De eend trilde verschikkelijk aan het stuur, vaak bij ruwer wegdek. Enige remedie was inderdaad flink de vaart eruit en dan weer rustig verder. Zoals eerder in dit topic aangegeven zelf gereedschap gefabriceerd en de boel losgehaald. Zelfs zonder kruipolie ging de opsluitmoer gewoon normaal los. Heb ik hier geluk gehad?
De stuurkogel en het uiteinde van de spoorstang waren in ieder geval duidelijk versleten. Ik heb nog andere stuurkogels liggen. Vanaf welke diameter zijn ze als versleten aan te merken? In de vraagbaak kon ik het niet vinden.
Mijn versleten zijn 19,8 mm diameter (ook niet meer mooi rond) en die ik heb liggen zijn 21,4 mm (en wel mooi rond).
Heeft iemand ooit nieuwe opgemeten bijvoorbeeld?
IMG_7439.jpeg
EENDJES!!!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5125
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: speling stuurkogel wielzijde

Bericht door AZL57 » vr 18 aug, 2023 16:29

Sleutel kun ook zelf maken, dat moesten de dealers vroeger ook. Hier het 2cv werkplaatshandboek.
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che54.html
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie