Dynamo A-type laadt niet bij
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
ja, zonder lampje meet je daar altijd nul.
zonder lampje komt je dynamo niet op gang.
Groet, Rob
zonder lampje komt je dynamo niet op gang.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ik heb de meting nu met lampje gedaan. Zonder koorborstels optillen mat ik 0.15V - 0.2V.
Met koorborstels optillen ging het lampje zwakker branden (maar niet uit) en mat ik ~0.66V.
Het leek erop dat de rechter koolborstel optillen het lampje iets zwakker deed branden dan de linker. Bij beide kanten mat ik echter 0.66V.
Met koorborstels optillen ging het lampje zwakker branden (maar niet uit) en mat ik ~0.66V.
Het leek erop dat de rechter koolborstel optillen het lampje iets zwakker deed branden dan de linker. Bij beide kanten mat ik echter 0.66V.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ok, helder. Die 2e meetwaarde is aan de lage kant. Je kan die verder volgen:
Op de rode aansluiting van de spanningregelaar zitten 2 draden. Beide losnemen. Kontakt aan. Nu op elk van beide draden meten. Op eentje staat nu 6V als het goed is.
Nog even nadenken over dat verschil wat je ziet bij de ene of de andere koolborstel
Ah: heraal de meting uit de vorige post maar maak nu ook de gele draad bij de dynamo los.
Wat me nog te binnenschoot: hoeveel watt is je lampje op het dashbord? Dat zou 5 watt moeten zijn. Als er bv 2 watt in zit heb je nietgenoeg stroom om de dynamo op te laten starten.
Gr Rob
Op de rode aansluiting van de spanningregelaar zitten 2 draden. Beide losnemen. Kontakt aan. Nu op elk van beide draden meten. Op eentje staat nu 6V als het goed is.
Nog even nadenken over dat verschil wat je ziet bij de ene of de andere koolborstel
Ah: heraal de meting uit de vorige post maar maak nu ook de gele draad bij de dynamo los.
Wat me nog te binnenschoot: hoeveel watt is je lampje op het dashbord? Dat zou 5 watt moeten zijn. Als er bv 2 watt in zit heb je nietgenoeg stroom om de dynamo op te laten starten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
ik begrijp dat je elke keer naar je eendje toe moet om uit te testen. We kunnen wel eens videobellen als je daar bent?
Groet, Rob
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Klopt! Ik stuur je wel een PB.
In de tussentijd heb ik nog een meting gedaan:
- Gele draad los bij de dynamo, rode draad vast.
- Rode draad los bij de spanningsregelaar (aansluiting DYN).
Ik vond bij de spanningsregelaar dus maar 1 draad op de DYN aansluiting. Contact aan en ik mat 0.60V.
Op het lampje staat niet hoeveel watt het is, maar ik ga er wel vanuit dat het 5w is (hij brandt vij helder en het heeft ooit gewerkt).
In de tussentijd heb ik nog een meting gedaan:
- Gele draad los bij de dynamo, rode draad vast.
- Rode draad los bij de spanningsregelaar (aansluiting DYN).
Ik vond bij de spanningsregelaar dus maar 1 draad op de DYN aansluiting. Contact aan en ik mat 0.60V.
Op het lampje staat niet hoeveel watt het is, maar ik ga er wel vanuit dat het 5w is (hij brandt vij helder en het heeft ooit gewerkt).
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ik denk nu wel dat je startkabels hebt liggen, tov verroeste massa of overgangsweerstanden (slechte kabelschoen met groen) op je draden.
Is een oude auto, 1 maal gehad dat die glazen zekeringen 12 V aangaven maar er kwam geen Ampere aan de koplampen.
Dus een startkabel aan huis dynamo naar je batt, evtl fouten zijn daar dan uitgesloten. Verder wordt het moeilijk zonder zo'n inductie amperemeter.
Je kan nog altijd nieuwe kabelschoenen plaatsen, kost weinig en evtl een fout is dan weg.
Is een oude auto, 1 maal gehad dat die glazen zekeringen 12 V aangaven maar er kwam geen Ampere aan de koplampen.
Dus een startkabel aan huis dynamo naar je batt, evtl fouten zijn daar dan uitgesloten. Verder wordt het moeilijk zonder zo'n inductie amperemeter.
Je kan nog altijd nieuwe kabelschoenen plaatsen, kost weinig en evtl een fout is dan weg.
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Zijn dat nog loden batterijklemmen of loden kabelogen?
Daar je een 2° auto hebt met werkende laadspanning, kun je die niet gebruiken als voorbeeld-auto. Men vervangt zowat alles tot het ok is.
Dit doet men ook met moeilijke garantiegevallen zoals bvb tv,s. Ooit bij Barco gestaan waar men printen wisselde tot het ok was. Geen zoveelste oscilloscoop aansluiting maar gewoon printen wisselen.
Voorts heb ik wel een vraagje over die krukas die steeds op een oliefilm ronddraait of zijn die 2 koolborstels van nut hier?
Daar je een 2° auto hebt met werkende laadspanning, kun je die niet gebruiken als voorbeeld-auto. Men vervangt zowat alles tot het ok is.
Dit doet men ook met moeilijke garantiegevallen zoals bvb tv,s. Ooit bij Barco gestaan waar men printen wisselde tot het ok was. Geen zoveelste oscilloscoop aansluiting maar gewoon printen wisselen.
Voorts heb ik wel een vraagje over die krukas die steeds op een oliefilm ronddraait of zijn die 2 koolborstels van nut hier?
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Mss al gezegd geweest, bij veel ampere zakt ook de max laadspanning onder de 6 volt. Zoals juist gestart 's morgens en de accu moet geladen; gewoon een ontstoringscondensator die lekt en die kan overal opzitten:ruitenwisser etc tot zelfs op je dynamo maar kan je afkoppelen.
Desnoods alle zekeringen eruit tegen grote lekstromen die je laadstroom laag houden en de accu niet vol geraakt.
Jullie zijn nu bezig met de koolborstels, denkelijk zijn dat geen aangepaste/ bijgevijlde van een starter die veel harder zijn. Die veertjes kunnen door warmte ook hun veerkracht verliezen.
Ik wens je 'n beetje geluk op het vinden van de fout.
Desnoods alle zekeringen eruit tegen grote lekstromen die je laadstroom laag houden en de accu niet vol geraakt.
Jullie zijn nu bezig met de koolborstels, denkelijk zijn dat geen aangepaste/ bijgevijlde van een starter die veel harder zijn. Die veertjes kunnen door warmte ook hun veerkracht verliezen.
Ik wens je 'n beetje geluk op het vinden van de fout.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Kennelijk zitten de twee draden in de draadboom ergens vast.Basvdheijden schreef: ↑za 28 okt, 2023 11:27 In de tussentijd heb ik nog een meting gedaan:
- Gele draad los bij de dynamo, rode draad vast.
- Rode draad los bij de spanningsregelaar (aansluiting DYN).
Ik vond bij de spanningsregelaar dus maar 1 draad op de DYN aansluiting. Contact aan en ik mat 0.60V.
Nu staat het lampje in serie met de rotorwikkelingen. Kan heel goed 0.6 V opleveren op de rotor (rode draad)
Geel los bij de dynamo, rood los bij de dynamo én de spanningsregelaar.
Dan moet je 6 V meten op de rode draad bij de dynamo
Toch even kijken? We zijn alles stap voor stap aan het checken.Basvdheijden schreef: ↑za 28 okt, 2023 11:27 Op het lampje staat niet hoeveel watt het is, maar ik ga er wel vanuit dat het 5w is (hij brandt vij helder en het heeft ooit gewerkt).
je hebt mijn nummer, laten we een belafspraak maken.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
nou, here are the results.
het lampje bleek 12 V 0.1A te zijn. Dat is 120ohm en bij zes volt en dus 5 ma. Dat is niet voldoende stroom om de dynamo te bekrachtigen.
Nu meen ik dat er een 6V 5W lampje in moet. Maar heb ik dat wel goed? ik kan me niet herinneren hoe ik daar bij kom.
Wie weet dat?
Groet, Rob
het lampje bleek 12 V 0.1A te zijn. Dat is 120ohm en bij zes volt en dus 5 ma. Dat is niet voldoende stroom om de dynamo te bekrachtigen.
Nu meen ik dat er een 6V 5W lampje in moet. Maar heb ik dat wel goed? ik kan me niet herinneren hoe ik daar bij kom.
Wie weet dat?
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Volgens het onderdelenboek 6 volt 1.5 watt. Zelfde lampje als de tellerverlichting.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
ah, Dank. 250 mA is altijd nog wel meer dan de 5 mA die het huidige lampje trekt bij 6V
Ik ben benieuwd: fingers crossed
Gr Rob
Ik ben benieuwd: fingers crossed
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Helaas geen succes met een lampje van 4w 6v
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
getver. Dat is balen.
We hebben nu zo'n beetje alles doorgemeten en alles is goed.
Kan je de spanningsregelaar loshalen en het type aflezen? Je gaf aan dat ie gewerkt heeft in een andere eend,, maar daar ken je het type dynamo niet van.
Even plan maken, gaan we weer bellen.
Gr Rob
We hebben nu zo'n beetje alles doorgemeten en alles is goed.
Kan je de spanningsregelaar loshalen en het type aflezen? Je gaf aan dat ie gewerkt heeft in een andere eend,, maar daar ken je het type dynamo niet van.
Even plan maken, gaan we weer bellen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Zeker! Het is exact hetzelfde type als mijn vorige spanningsregelaar:
8325 B met 6V 24A
8325 B met 6V 24A