Speling op stuurhuis te veel?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door RHBoere » za 24 feb, 2024 19:54

Hallo,

In de voorbereiding op de APK van mijn eend ben ik aangelopen tegen speling op het stuurhuis. Ik kan echter nergens vinden wat hierbij de toelaatbare grenzen zijn. Ik heb een filmpje gemaakt waarop goed te zien is dat er speling zit op het punt waar de stuurstangen aansluiten op het stuurhuis:

https://vimeo.com/913830456?share=copy

Kan iemand aangeven hoe ik bepaal welke mate van speling hier acceptabel is?

Alvast bedankt voor jullie reactie wederom!

Groet, Rutger

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door hobbes » za 24 feb, 2024 21:02

Er mag / moet iets speling in zitten, hoeveel precies weet ik niet. Je zou voor de zekerheid wat vet in de nippel op de stuurbuis kunnen doen. Je kan ook gewoon afwachtten wat ze zeggen. Ik heb jaren gehad dat ik op het stuur van de groene eend zeker een halve centimeter speling had. Op een gegeven moment was het zo erg dat de garage mij daar toch een opmerking over gaf dat het dat jaar nog kon maar de volgende apk niet meer. Heb toen een andere stuurbuis gemonteerd en ik moet zeggen het stuurde meteen een stuk strakker :)
met eendige groeten,

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door RHBoere » za 24 feb, 2024 21:56

hobbes schreef: za 24 feb, 2024 21:02 Er mag / moet iets speling in zitten, hoeveel precies weet ik niet. Je zou voor de zekerheid wat vet in de nippel op de stuurbuis kunnen doen. Je kan ook gewoon afwachtten wat ze zeggen. Ik heb jaren gehad dat ik op het stuur van de groene eend zeker een halve centimeter speling had. Op een gegeven moment was het zo erg dat de garage mij daar toch een opmerking over gaf dat het dat jaar nog kon maar de volgende apk niet meer. Heb toen een andere stuurbuis gemonteerd en ik moet zeggen het stuurde meteen een stuk strakker :)
Het wordt de eerste APK na 17 jaar stilstand, dus eerst eens kijken hoever ik kom met de APK is een optie, maar ben wel benieuwd wat acceptabel is en wat niet. Qua vetnippel hen ik gezocht, maar niet gevonden op mijn buis!

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door AK freak » zo 25 feb, 2024 16:40

Zitten inderdaad geen smeernippels standaard op stuurhuis

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1922
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door marcopr » zo 25 feb, 2024 16:55

Ga eerst APK keuren, dan krijg je vast een lijstje wat moet gebeuren om goedgekeurd te worden.
De speling kan je oplossen of tenminste verminderen door de vierkante glijblokjes achter het rubber te vervangen. Sommige mensen draaien ze een kwartslag, dat kan ook. Vervang ook het rubber.
De stuurstangen krijg je los met een trekker.
Pomp als de glijblokjes eruit zijn veel smeervet in de stuurbuis. smeer de blokjes goed in.
Nu zal veel zo niet alle speling eruit zijn. Mogelijk dat de stuurbuis inwendig nog wat ruimte heeft, maar dat zal niet snel tot afkeur leiden.
Het is een gepruts om de trekker op de stuurstang te zetten. Maak de versnellingsbakrubber op de as los en krik de bak voorzichtig omhoog of trek hem opzij. Mogelijk moet de uitlaat los na de 2e demper.
succes.
tweeceevees zijn leuk!

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door RHBoere » zo 25 feb, 2024 22:38

marcopr schreef: zo 25 feb, 2024 16:55 Ga eerst APK keuren, dan krijg je vast een lijstje wat moet gebeuren om goedgekeurd te worden.
De speling kan je oplossen of tenminste verminderen door de vierkante glijblokjes achter het rubber te vervangen. Sommige mensen draaien ze een kwartslag, dat kan ook. Vervang ook het rubber.
De stuurstangen krijg je los met een trekker.
Pomp als de glijblokjes eruit zijn veel smeervet in de stuurbuis. smeer de blokjes goed in.
Nu zal veel zo niet alle speling eruit zijn. Mogelijk dat de stuurbuis inwendig nog wat ruimte heeft, maar dat zal niet snel tot afkeur leiden.
Het is een gepruts om de trekker op de stuurstang te zetten. Maak de versnellingsbakrubber op de as los en krik de bak voorzichtig omhoog of trek hem opzij. Mogelijk moet de uitlaat los na de 2e demper.
succes.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Zeer behulpzaam. Gaan dus eerst maar eens voor een APK en bij afkeur de glijblokken als eerste vervangen.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door Data58 » zo 31 mar, 2024 00:47

Het lijkt op het filmpje niet op zijdelingse speling. Dus ik verwacht dat het stuur direct aangrijpt en daar geen speling heeft. Dan geen issue voor APK
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Speling op stuurhuis te veel?

Bericht door RHBoere » di 2 apr, 2024 20:39

Data58 schreef: zo 31 mar, 2024 00:47 Het lijkt op het filmpje niet op zijdelingse speling. Dus ik verwacht dat het stuur direct aangrijpt en daar geen speling heeft. Dan geen issue voor APK
Klopt inderdaad. Stuur grijpt direct aan. Misschien toch maar een APK'tje proberen. Bedankt!

Plaats reactie