Trommels en schijven
Trommels en schijven
Dag allemaal .
Iemand die mij kan zeggen of een versnellingsbak met trommels kan omgebouwd worden naar schijven ?
Guido
Iemand die mij kan zeggen of een versnellingsbak met trommels kan omgebouwd worden naar schijven ?
Guido
Re: Trommels en schijven
Dat kan, wel e.a. aanpassen maar je bent zeker niet de 1e die de ombouw gaat doen.
Geloof dat je aandrijfassen en de "naaf" (weet er geen ander woord voor) op de bak waar die op aan sluiten veranderd moeten worden.
Geloof dat je aandrijfassen en de "naaf" (weet er geen ander woord voor) op de bak waar die op aan sluiten veranderd moeten worden.
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: Trommels en schijven
Dat kan, wel e.a. aanpassen maar je bent zeker niet de 1e die de ombouw gaat doen.
Geloof dat je aandrijfassen en de "naaf" (weet er geen ander woord voor) op de bak waar die op aan sluiten veranderd moeten worden.
Staat genoeg op t forum over:
viewtopic.php?p=274387&hilit=Trommel+na ... jf#p274387
Geloof dat je aandrijfassen en de "naaf" (weet er geen ander woord voor) op de bak waar die op aan sluiten veranderd moeten worden.
Staat genoeg op t forum over:
viewtopic.php?p=274387&hilit=Trommel+na ... jf#p274387
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: Trommels en schijven
En je moet op de bak bevestingspunten hebben voor de remklauwen, anders gaat het niet. Sommige van de laatste trommel bakken hebben wel het gietstuk voor de remklauwen maar niet de gaten met schroefdraad.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Trommels en schijven
Ha ok. Ik begrijp het volledig . Het zal geen probleem zijn om van twee één te maken .
Ik heb een kapotte met schijven en kan een goeie met trommels op de kop tikken , vandaar mijn vraag .
Alvast bedankt voor de uitleg .
Guido
Ik heb een kapotte met schijven en kan een goeie met trommels op de kop tikken , vandaar mijn vraag .
Alvast bedankt voor de uitleg .
Guido
-
- Beginner
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
- Locatie: Eindhoven
Re: Trommels en schijven
Is dat wel zo dat je de bevestiging stukken voor de aandrijfassen moet wisselen als je van trommels naar schijven wilt? Van schijven naar trommels mis je inderdaad de bevestiging voor de ankerplaat van de trommelrem. Voor de conversie van trommel naar schijven demonteer je de ankerplaat van de trommel gewoon en laat het zo?
Ook nog de gaten boren en draad tappen.
Ook nog de gaten boren en draad tappen.
EENDJES!!!
Re: Trommels en schijven
Welk vliegwiel heb je in je 2cv? Dik vliegwiel dat gaat altijd.
Maar dun vliegwiel past niet met de bak van een trommel 2cv.
Ik heb recent het binnenwerk in het huis van een schijvenbak laten zetten.
In theorie kun je trommelbak aanpassen voor schijven maar dat is wel gedoe.
Trommel remmen, was er ook klaar mee. Bleef maar piepen. Was vroeger nimmer een probleem.
Nu rij ik met schijven en dat gaat top.
Maar dun vliegwiel past niet met de bak van een trommel 2cv.
Ik heb recent het binnenwerk in het huis van een schijvenbak laten zetten.
In theorie kun je trommelbak aanpassen voor schijven maar dat is wel gedoe.
Trommel remmen, was er ook klaar mee. Bleef maar piepen. Was vroeger nimmer een probleem.
Nu rij ik met schijven en dat gaat top.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Trommels en schijven
Ik heb een Dyane met een schijvenbak uit een eend. De dyane had orgineel een trommelbak maar die lag half uit elkaar toen ik de wagen kocht. Ik heb toen ook een dik vliegwiel gemonteerd. Omdat de dyane een gasplank heeft heb ik een deukje in het luchtfilter moeten slaan om ruimte te maken voor het stangetje.
Ik heb toen ook het remsysteem compleet vervangen voor een groen systeem. De achter en voor remleidingen zijn inmiddels ook van rvs.
Ik heb toen ook het remsysteem compleet vervangen voor een groen systeem. De achter en voor remleidingen zijn inmiddels ook van rvs.
met eendige groeten,
Re: Trommels en schijven
Mijn 78 2cv heeft nu dus schijven.
Maar met DOT.
Je kan seals voor de remklauwen kopen speciaal voor DOT.
Scheelt ombouwen! En DOT is beter spul.
LHM kookt veel sneller.
Maar met DOT.
Je kan seals voor de remklauwen kopen speciaal voor DOT.
Scheelt ombouwen! En DOT is beter spul.
LHM kookt veel sneller.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Trommels en schijven
Ik heb mijn mehari toendertijd ook naar schijven omgebouwd door ze gewoon te gebruiken met DOT4.
Ik had absoluut geen zin om het hele remsysteem, inclusief de achter remleidingen te veranderen.
Dat kan niet zonder de achteras buis te vervangen.
Het originele trommel handrem systeem is gebruikt door handrem kabels aan te passen, bij een Mehari zit het subframe in de weg voor het gebruik van het andere mechanisme.
Ik had getest of de originele afdichtingen reageerden met DOT4 door ze een paar weken in een bakje met DOT4 te laten liggen.
Er gebeurde niets!
Mijn conclusie was destijds dat het vooral het mengen van de 2 remvloeistoffen is wat een nare reactie opwekt.
Dus een schoon LHM systeem kan wel met DOT4.
Dit heeft jaren gefunctioneerd zonder problemen met een kombinatie van DOT leidingen en slangen en LHM hoofrem en wiel cilinders.
Het grote nadeel van de DOT4 is de sterk hygroscopische eigenschap van deze vloeistof.
Daardoor grote kans op roestvorming binnen het systeem.
Bovendien is DOT4 ook best wel agressief op lakken en vooral het ABS van een Mehari.
Alweer vele jaren en kilometers gebruik ik nu de silicone remvloeistof, een soort van tussen oplossing.
Ik had absoluut geen zin om het hele remsysteem, inclusief de achter remleidingen te veranderen.
Dat kan niet zonder de achteras buis te vervangen.
Het originele trommel handrem systeem is gebruikt door handrem kabels aan te passen, bij een Mehari zit het subframe in de weg voor het gebruik van het andere mechanisme.
Ik had getest of de originele afdichtingen reageerden met DOT4 door ze een paar weken in een bakje met DOT4 te laten liggen.
Er gebeurde niets!
Mijn conclusie was destijds dat het vooral het mengen van de 2 remvloeistoffen is wat een nare reactie opwekt.
Dus een schoon LHM systeem kan wel met DOT4.
Dit heeft jaren gefunctioneerd zonder problemen met een kombinatie van DOT leidingen en slangen en LHM hoofrem en wiel cilinders.
Het grote nadeel van de DOT4 is de sterk hygroscopische eigenschap van deze vloeistof.
Daardoor grote kans op roestvorming binnen het systeem.
Bovendien is DOT4 ook best wel agressief op lakken en vooral het ABS van een Mehari.
Alweer vele jaren en kilometers gebruik ik nu de silicone remvloeistof, een soort van tussen oplossing.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Trommels en schijven
Het kan wel zonder de hele achter asbuis te vervangen. Het enige wat je moet vervangen is de spiraalleiding in de asbuis. Kost wat gefrommel maar lukt wel. Rij er al jaren mee rond
met eendige groeten,
Re: Trommels en schijven
Volgens mij kun je de leiding spoelen en dan de rubber busjes in de wartels vervangen door LHM exemplaren.
diverse Citroens, wat anders.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Trommels en schijven
Ja maar de oudere wagens hebben geen spiraalleiding maar flexibele slangen en de leiding buiten de buis om.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.