Al lange tijd stond het aanpakken van enkele roestplekjes in het 'gootje' tussen de ventilatieklep en de motorkapscharnier op mijn to-do-lijstje. Mijn plan was om de roest weg te krabben, de lak bij te werken en het gootje opnieuw te kitten. Maar helaas. Nadat ik de roest met een verfkrabber had weggehaald, werden grote gaten zichtbaar... Hier had ik niet op gerekend . Een kleine klus werd helaas toch weer een project.
Na wikken en wegen heb ik besloten om in plaats van lassen de boel dicht te maken met carrosserietin. Eerst alle roest zoveel mogelijk weg geschuurd en vervolgens de laatste restjes roest verwijderd met Rustyco. Daarna met kleine strookjes plaatstaal de gaten zoveel mogelijk opgevuld en al het kale metaal voorbewerkt met vertinningspasta.
De boel dichtmaken met carrossierietin is een koud kunstje; de tin is gemakkelijk te bewerken. Het schuren heb ik gedaan met behulp van een pneumatische schuurmachine (50 mm). Ik kreeg niet alles glad, de rest zou ik later afwerken met 2k plamuur.
Eerst maar eens een primer opgezet. Ik heb gekozen voor de Owatrol Rustol CIP, omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Bij het aanbrengen lijkt de primer in eerste instantie slecht te hechten. Maar de CIP vloeit uit zichzelf prachtig uit en vormt een mooie, dekkende laag. Bij het schuren van de plamuur moest ik wel goed opletten dat ik de CIP niet meenam. Volgende keer de volgorde maar omdraaien; eerst plamuur en daarna primer.
Op de plamuur heb ik een laag Finixa primer aangebracht. Helaas is het inmiddels te koud om de lak aan te brengen.
Ik ben dik tevreden met het tussenresultaat. Niet vergeten om de binnenkant nog in de ML te zetten. Wordt vervolgd.
Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
Laatst gewijzigd door spank op do 20 dec, 2018 20:36, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
ziet er netjes uit. Zelf had ik bij de casper en hobbes eend hetzelfde probleem. Daar heb ik er een strip in gelast
Dat is het voordeel van een (blikken) eend, daar blijf je altijd mee bezig
Dat is het voordeel van een (blikken) eend, daar blijf je altijd mee bezig
met eendige groeten,
-
- Gebruiker
- Berichten: 86
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
Re: Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
Ik kwam een vergelijkbaar probleem tegen en heb ook alle roestige troep weggeknipt en geslepen. Daarna plaatijzer van de gleuf dichtgelast en bij het afwerken iets dieper gehouden om later, nadat de hele auto is gespoten, de zwarte kit in die ondiepe voeg te doen (zie bijgevoegde foto). Overigens ontgaat mij het nut van die rubber kitstrook, want het plaatijzer vanaf het stuk onder de voorruit zit (en zat) al gewoon vast gelast aan de kant van het scharnier. Maar misschien hoort dat niet vast te zitten? Wie helpt mij uit deze amateurdroom?
Re: Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
De scharnier is een los strookje wat met puntlassen op het plaat deel is gelast.
Dus dan blijft er dat gootje over, wat vaak gekit wordt.
Helemaal licht lassen is ook een oplossing, zeker duurzamer, voor de productie bij Citroën te duur neem ik aan.
Dus dan blijft er dat gootje over, wat vaak gekit wordt.
Helemaal licht lassen is ook een oplossing, zeker duurzamer, voor de productie bij Citroën te duur neem ik aan.
onder druk wordt alles vloeibaar
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
Met dichtlassen goed uitkijken dat je niet te veel warmte inbrengt. Het scharnier gaat dan kromtrekken en dan krijg je de kap niet meer gemonteerd.
Tig lassen zou denk ik het beste zijn.
Tig lassen zou denk ik het beste zijn.
Schultenbräu das ist mein Bier !