We hebben weer een olie-lek vraag!
We hebben weer een olie-lek vraag!
Mijn eendje gaat ineens olie lekken dus ik kom weer voor hulpo hier, om te kijken of ik het zelf kan oplossen.
Wat ik al heb gedaan: alle olie weggeveegd, met remmenreiniger de boel schoongemaakt om vervolgens vanmorgen op een schoon stuk karton te zien waar er druppels zijn.
Oliefilter is droog, de kleppendeksels zijn droog, en waar ik kan kijken bij de olievulpijp is het ook droog.
Vanmorgen hing er een druppel aan de onderkant, daar waar je olie ververs. Ik heb gister die bouten van de onderkant ietsje strakker gedraaid. Niet met al mijn kracht maar het kon dus wel ietsje strakker.
Maar er was een olie-plasje op een andere plek. ( voor de eend staand rechts, dus niet direct onder een olie-punt zeg maar)
Hebben jullie een idee? Wat kan ik zelf nog checken?
De foto's laten zien waar de druppel hangt, en op de tweede foto zie je dus de druppel, en waar de olievlek is.
Wat ik al heb gedaan: alle olie weggeveegd, met remmenreiniger de boel schoongemaakt om vervolgens vanmorgen op een schoon stuk karton te zien waar er druppels zijn.
Oliefilter is droog, de kleppendeksels zijn droog, en waar ik kan kijken bij de olievulpijp is het ook droog.
Vanmorgen hing er een druppel aan de onderkant, daar waar je olie ververs. Ik heb gister die bouten van de onderkant ietsje strakker gedraaid. Niet met al mijn kracht maar het kon dus wel ietsje strakker.
Maar er was een olie-plasje op een andere plek. ( voor de eend staand rechts, dus niet direct onder een olie-punt zeg maar)
Hebben jullie een idee? Wat kan ik zelf nog checken?
De foto's laten zien waar de druppel hangt, en op de tweede foto zie je dus de druppel, en waar de olievlek is.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1958
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Bij mij hangt de olie op hetzelfde punt, is ook het laagste punt dus het verzamel punt
Ik ga zo even de voorkant opkrikken en kijken / zoeken want gok dat het m’n bril rubbers zijn.
Ik ga zo even de voorkant opkrikken en kijken / zoeken want gok dat het m’n bril rubbers zijn.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
https://www.youtube.com/watch?v=9_3AysL ... lassiekers
Ik had al privéhulp van het forum gehad, bij mij is het dus de oliedruksensor. Ik heb de hele boel schoongemaakt ( het zag er nog wel wat vettig uit) en toen gestart. Ok, bij mij spoot het er niet zo uit als op de video, maar de motor was koud. Bij heel even draaien en wat gas bijgeven vormde zicht daar een heuse mooie druppel
Ik had al privéhulp van het forum gehad, bij mij is het dus de oliedruksensor. Ik heb de hele boel schoongemaakt ( het zag er nog wel wat vettig uit) en toen gestart. Ok, bij mij spoot het er niet zo uit als op de video, maar de motor was koud. Bij heel even draaien en wat gas bijgeven vormde zicht daar een heuse mooie druppel
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Heb je de oliedruk gemeten? Heb je voldoende onderdruk?
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
het blok lekt aan de linkerkant. de streep olie op het karton druppelt van het chassis af.
idd oliedruksensor, brilrubbers of de banjobout zijn de meest waarschijnlijke plekken voor een lekkage.
Maak ook de bovenkant van het chassis, linkervoorpoot, droog.
en contrloleer met draaiende motor.
idd oliedruksensor, brilrubbers of de banjobout zijn de meest waarschijnlijke plekken voor een lekkage.
Maak ook de bovenkant van het chassis, linkervoorpoot, droog.
en contrloleer met draaiende motor.
tweeceevees zijn leuk!
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Foutje
Bericht verwijderen gaat niet meer
Bericht verwijderen gaat niet meer
Laatst gewijzigd door Geert op wo 18 jun, 2025 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Misschien heb je hier wat aan :
https://eeec.nl/themencode-pdf-viewer-s ... ode=thumbs
Bronvermelding :
Is van de site van EEEC
https://eeec.nl/themencode-pdf-viewer-s ... ode=thumbs
Bronvermelding :
Is van de site van EEEC
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Als je onvoldoende onderdruk hebt, krijg je lekkage. Meet de onderdruk volgens artikel Geert. Desnoods moet je je olievulpijp reviseren.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1958
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Nou, vanmiddag even gekeken.
Onder de brilrubbers is het aan beide kanten wel erg vies en vet, ik gok toch dat het daar lekt.
Foto’s maken was erg lastig maar heb toch wat bijgesloten.
.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
De olien van tegenwoordig kunnen dun zijn bvb sae 5W 30. Je hebt dan gewone en full synthetic olie. Dit extra warm weer, wat filerijden waardoor geen rijwindkoeling geeft of het lage toerental van de schroef vooraan. Zo'n geit zal ook wel afzien nu.
Een Mustang moet ik smeren met sae 15W40 wat dan ook de lekgassen mindert. Dit is dan wel advies van Mustang Tilburg.
Ik heb al 2 x het oliedrukkontakt vervangen gehad dat lekte. Indien de foto van jouw auto is lijkt me die droog (of zopas gereinigd?)
Een Mustang moet ik smeren met sae 15W40 wat dan ook de lekgassen mindert. Dit is dan wel advies van Mustang Tilburg.
Ik heb al 2 x het oliedrukkontakt vervangen gehad dat lekte. Indien de foto van jouw auto is lijkt me die droog (of zopas gereinigd?)
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Toen ik mijn 12pk eend kocht lekte hij ook op diverse plaatsen olie. Waarschijnlijk te dunne olie gebruikt. Na verversing met de juiste geen lekkage meer.
diverse Citroens, wat anders.
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
https://youtube.com/shorts/KPUdXBa2mwk? ... rGigw4K4jwgewatte schreef: ↑do 19 jun, 2025 00:00 De olien van tegenwoordig kunnen dun zijn bvb sae 5W 30. Je hebt dan gewone en full synthetic olie. Dit extra warm weer, wat filerijden waardoor geen rijwindkoeling geeft of het lage toerental van de schroef vooraan. Zo'n geit zal ook wel afzien nu.
Een Mustang moet ik smeren met sae 15W40 wat dan ook de lekgassen mindert. Dit is dan wel advies van Mustang Tilburg.
Ik heb al 2 x het oliedrukkontakt vervangen gehad dat lekte. Indien de foto van jouw auto is lijkt me die droog (of zopas gereinigd?)
Hier een filmpje van mijn licht lekkende oliedruksensor. Ik had alles eromheen al flink schoongemaakt met remmenreiniger. De motor liep net 1 minuutje dus de olie werd al iets warmer en bij het gasgeven ontstond de druppel. Dat was de druppel dus even een nieuwe besteld.

Ik gebruik overigens zomers altijd 20W50 https://www.norauto.fr/p/huile-moteur-n ... lsrc=aw.ds
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
lek is lek.
gebruik 15W40 of 20W50 voor een 2cv6.
De motor wordt ook bij 35 graden of hoger buitentemperatuur prima gekoeld.
gebruik 15W40 of 20W50 voor een 2cv6.
De motor wordt ook bij 35 graden of hoger buitentemperatuur prima gekoeld.
tweeceevees zijn leuk!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1953
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: We hebben weer een olie-lek vraag!
Ik gebruik altijd 15W40 minerale olie. Ik heb ooit één keer half synthetische olie gebruikt in zowel mijn eend als in een opel Astra. Beide begonnen te lekken. Die olie vervangen door minerale olie en het probleem was verholpen.
Schultenbräu das ist mein Bier !