Het verhaal gaat iets anders worden momenteel heb ik een lange versnellingsbak dat bevalt niet echt.
Na wat inlezen ben ik er achter dat je 3 opties hebt.
1. een standaard 2cvbak dat rijd natuurlijk prima
2. een dyane6 bak van na 1970 zit ook in acadiane en ami8
3. een combi van een 2cv bak met een dyane6 differentieel dat wordt vaak een lange of longratio bak genoemd.
De dyane bak heeft 2 verschillen met de 2cv bank het diffentieel heeft 31 op 8 verhouden ipv 33 op 8 en het eerste tandwiel boven op de bovenste as is 20 tanden ipv 19. Hierdoor zijn de 1,2,en3 iets korter en de 4 wat langer. Voordeel is dat in de 4 minder toeren draait bij de zelfde snelheid en in theorie ga je sneller bij het maximale toerental mits je motor sterk genoeg is om dat te halen.
Als je nu een dyane diff in een 2cv bak zet zijn alle versnellingen langer en de 4 zelfs 6% dat lijkt weinig maar je moet serieus vermogen hebben om dan nog de 120 te halen. Het bevalt mij niet echt ook met bigbore moet je in de bergen eerder terug naar de 3. in nederland met tegen wind heeft hij ook meer moeiten je fietst eigenlijk altijd in een te hoge versnelling.
Nu wil ik de combibak vervangen door een dyane bak dan trek je in de 1,2 en 3 wat sneller en de 4e is dat wat makkelijker voor de motor.
Nu heb ik een dyane bak gevonden in de opslag daar zit een stikker op dat de 3e versnelling niet goed synchroniseerd. Deze bak net even de deksel er af en het blijkt dat de hele synchro ring uit elkaar ligt. Nu wil ik de syncho mof van de bak wat ik al uit elkaar heb liggen gebruiken om de dyane bak te repareren.
De operatie wordt dus niet het reviseren van de bak waar ik de vraag over stelde maar de dyane bak. Hiervan ga ik de lagers en de veertjes vervangen en de cynchromof van de ander bak er in zetten. En natuurlijk alles afstellen volgens de handleiding. Daarvoor moet ik nog wel tool 2045-t maken om de pignon diepte te meten.