nog steeds geen vonk

Gesloten
-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

nog steeds geen vonk

Bericht door -Wouter- » do 28 jul, 2005 14:19

nu heb ik de contactpuntjes nog eens tegoei afgesteld, en heel af en toe vonkt hij. en als ik een lampje op de draadjes die naar de bobine gaan aansluit flikkert dat lampje als de motor rond gaat, dan zijn mijn contact puntjes toch nie kappot he? wat kan er dan nog aan schele?
Wouter

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 28 jul, 2005 14:48

Is je Bobine niet kapot?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

Bericht door -Wouter- » do 28 jul, 2005 15:55

ik weet het niet, maar als ik da lampje op mijn kabeltjes van de bobine aansluit en die flikkert als de motor rond gaat , zijn mijn contactpuntjes dan nog 100% zeker goed?
Wouter

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 28 jul, 2005 17:14

normaal wel , strip een van de bougiekabels en neem hem in je hand als je start:D je zal direct weten of je bobijn stuk is.
Nee, meet je bobijn even door... dan weet je het direct

-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

Bericht door -Wouter- » do 28 jul, 2005 18:11

hoe doe je dat , de bobine doormeten?
wouter

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 28 jul, 2005 19:22

de ene klem op de ene bougiekabel de andere op de andere kabel, normaal mag je geen oneindige weerstand hebben. zo meet je de secundaire wikkeling.
om de primaire wikkeling te meten meet je op de + en de - van je bobijn, opnieuw mag je geen oneindige weerstand hebben...

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 29 jul, 2005 10:13

-Wouter- schreef:ik weet het niet, maar als ik da lampje op mijn kabeltjes van de bobine aansluit en die flikkert als de motor rond gaat , zijn mijn contactpuntjes dan nog 100% zeker goed?
Wouter
Dat kun je niet met zekerheid zeggen. Het enige dat je kunt meten is 0,4 mm tussen de puntjes in openstand en het ontstekingstijdstip (via pen in vliegwiel).

Als dat goed is én de puntjes zijn niet ouder dan 10.000 km, dan moet hij het gewoon doen. Verder mogen de bougies ook niet ouder dan 10.000 km zijn en moeten de kleppen elke 20.000 km gesteld worden.

Het zou kunnen dat je condensator overleden is als de rest goed is. Je kunt dat testen door een andere (goede) condensator tussen het kleine draadje van de ontsteking op de bobine te zetten (met oogje van kabeltje) en de andere kant van de condensator tegen massa, bijvoorbeeld klemmen tussen olievuldopklem. Als hij dan wel goed loopt, is je condensator bij de ontsteking overleden.
La vie est belle.

-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

Bericht door -Wouter- » ma 1 aug, 2005 15:52

ik heb mijn bobine vervange, en ja, hij vonkt. Maar nu heb ik weer een ander probleem, ik wou starte en hij sputterde een beetje maar meer ook niet, en opeens een kwame er vlamme uit mijn luchtfilter. Kan dit door een verkeerde afstelling van de ontsteking?
Wouter

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » ma 1 aug, 2005 15:56

jip , klopt
dit noemt men een backfire... je ontsteekt wanneer de inlaatklep geopend is...
stel je ontsteking opnieuw af en je motor zal hoogst waarschijnlijk weer draaien.

-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

Bericht door -Wouter- » ma 1 aug, 2005 15:59

ik heb de uitleg op deze site gelezen over het tijdsstip, maar ik vind echt geen gat waar ik de tijdsstip pen in moet steken, is er nog een andere manier om het tijdsstip juist af te stellen?
Wouter

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » ma 1 aug, 2005 16:09

het gat is niet moeilijk te vinden hoor,
als je voor je motor staat is het rechts voor je. schuin achter de startmotor, voel gewoon eens met je hand en je zal het gaatje voelen :D

-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

Bericht door -Wouter- » di 2 aug, 2005 19:05

ik heb hem afgesteld, maar nu bolt hij alleen als ik de luchtinlaat toe hou, kan het zijn dat mn ontsteking nog altijd een beetje verkeerd staat of is het iets anders?
Wouter

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » di 2 aug, 2005 19:16

je bent op goede weg...
nu nog juist het mengsel afstellen... als hij draait met de luchtinlaat dicht is ofwel je carburator verstopt en moet je die eens schoonmaken ofwel staat je mengsel te arm afgesteld...

suc6

-Wouter-
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 20:56
Locatie: Genk (Belgie)
Contacteer:

Bericht door -Wouter- » di 2 aug, 2005 19:17

de carburator is pas zuiver gemaakt, maar wat bedoel je met te arm mengsel?

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » di 2 aug, 2005 19:54

de verhouding lucht/benzine is niet correct...
als er te veel lucht is, spreekt men van een te arm mengsel
is er te veel benzine dan spreekt men van een te rijk mengsel

bij jou denk ik dat er te weinig benzine is...
je kan met een schroef aan je carburator het mengsel regelen.
Waarschijnlijk heb je bij het schoonmaken van de carburator wat vijzen losgedraait zonder te weten wat het was en heb je zo ook je mengsel ontregeld...

Gesloten