27-mc bakkie

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

27-mc bakkie

Bericht door Lelijke Eend » ma 31 jan, 2005 23:52

Van een oom heb ik een 27-mc bakkie gekregen. Hij heeft hem ooit gekocht en één keer gebruikt op vakantie en daarna kwam hij op zolder. Voor een afbeelding klik hier. Dat is een ander merk, maar verder gelijk, als ik het goed begrepen heb. Wel is de microfoon anders.

Ik wil hem natuurlijk plaatsen in m'n Eend, maar ik heb werkelijk de ballen verstand van hoe zo'n ding werkt en hoe ik hem aan moet sluiten. Er zit een sigarettenaanstekerplug aan, maar ik overweeg die er af te knippen en het spul met kroonstenen te verbinden (wat ik dan ook gelijk met de rest van de bedrading van m'n radio wil doen). Ik wil dan overigens één of twee draden van af (bijvoorbeeld) mijn accu naar de binnenkant van de koets trekken, zodat ik daar alles (radio, 27-mc bakkie, nog aant e schaffen en adapter voor m'n discman zodat ik niet afgankelijk ben van batterijen tijdens het rijden en eventueel andere elektrieke zooi) aan kan hangen (dit om een compleet netwerk van kabels te voorkomen).

Ik weet dat er in ieder geval een antenne aan moet, omdat er anders iets kapot gaat (de eindversterker???). Verder houdt het wel op.

Wie heeft er tips ?

Overigens, ik ga niet solderen in m'n Eend. Ik ben veel te bang dat ik schroeiplekken maak of erger ...
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 1 feb, 2005 00:39

Je kunt de stekker eraf halen en op een 12v draad aansluiten direct van de accu. Dit kan ook met de radio ed. Stop er wel een zwevende zekering tussen voor de veiligheid. Deze zit namelijk vaak in de stekker en vervalt dus als je hem afknipt.

Ik moet er zelf ook nog steeds 1 inbouwen en doe dit wel met die sig. plug. Ik wild de mijne namelijk demontabel maken. Dit voor behoud van mijn dakje.
ik heb zelf een antenne gekocht met een magneetvoet. Makkelijk te demonteren en geen extra gaten in mijn koets.
en wat dat SWR verhaal betreft. Koop een goeie antenne. Antenne is vaak belangrijker als de bak zelf. En het moet geen probleem zijn. Ik zou niet eens weten hoe ik die bak zou moeten afstellen. Zit bij mij geen afstelknop voor op hoor.

Alleen Volume, Squelch (Ruis) en RF gain (Bereik). Die laatste heb je niet eens zag ik. Ik heb hem van een zendhobbyst die ook verkoopt en die heeft geen woord gerept over afstellen. en hij gaf er ook nog garantie op.

www.scanman.nl

Mijn antenne: (spriet is langer hoor. 1 meter ofzo)
Afbeelding

Quote: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... sc&start=0
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 1 feb, 2005 17:25

Wat voor bakkie (merk + type) heb jij dan ? En ik wil de antenne binnen m'n interieur houden.

Ik heb een palmabak waardoor de klep mooi horizontaal staat, maar als ik die bak weghaal staat die klep niet meer horizontaal. Verder is het de bedoeling dat er nog een bagagerekje op m'n achterklep komt.
Afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 1 feb, 2005 17:43

gewoon op je moterkap zetten die antenne

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 1 feb, 2005 18:07

Motorkap open = antenne tegen de Eend. Ik denk dat ik een beugel maak boven het achterruit.
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 1 feb, 2005 18:34

Hoi

voor een bakkie is de plaatsing van de antenne enorm belangrijk. Zorg dat hij bovenop je auto staat.

groet Frank

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 1 feb, 2005 19:07

nee man zo'n magneet antenne

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 1 feb, 2005 20:11

Ik zou voor een magneet voet gaan. Hoef je niet te boren ed. Zijn wel iest duurder, maar stukken praktischer. Je zult sowieso aan een spriet moeten. Je kunt dus niks wegwerken. Waarom zou die niet op je achterklep passen met bagagerek. Bij mij past dat hoor. Mijn rekje is ook altijd leeg.
De meeste plaatsen een vaste antenne bij het derde zijruitje. Maar zoals ik al zei een magneetvoet kun je overal plaatsen en verwijderen en kun je nog overal bij.
Verder rij je niet altijd met je antenne rond.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 2 feb, 2005 16:41

Ik denk dat een beugel boven de achterruit dan de beste oplossing is. Staat 'ie mooi hoog en kan ik overal nog bij.

Ik denk dat ik ook het 1 en ander ga veranderen aan m'n interieur qua radio e.d.. Lekker prutsen.
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 3 feb, 2005 15:06

ik heb op de bovenste dakbeugel onder het dak een stuk staalplaat gemaakt. Ik zet de magneet antenne dus gewoon op m'n dak.
AZ A2 '70
AK400 '76

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 3 feb, 2005 15:25

Das natuurlijk ook een optie. Maar kan je dak dan nog wel open ?
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 3 feb, 2005 15:33

ja, maar dan moet je even je antenne optillen, dak oprollen en je antenne weer terugzetten. Je dak zit nl tussen de magneet en de staalplaat.
AZ A2 '70
AK400 '76

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 3 feb, 2005 16:33

Dat is misschien nog een mooiere optie je. De plaat zit in iedergeval niet zo in het zicht.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 3 feb, 2005 19:24

Ik heb net ff gebeld met de 'leverancier' van de antenne, ze hebben ook nog een antenne klaar liggen. Jahoe ! ! ! :D :D :D
Afblijven.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » di 30 aug, 2005 10:18

omdat ik graag wat beenruimte heb ( en dat mis ik bij veel auto"s!) heb ik mijn 27mc bakkie op een beugel bovenin gemonteerd. Ik van ijzer een beugel gevouwen die precies tussen de dakbeugels past.
Van een stukje aluminium heb ik een haakje gemaakt waar de spreekbuis aan kan hangen.
Ik heb inderdaad een magneetvoet die ik op de motorkap kan zetten maar over de ontvangst ben ik niet echt tevreden, zoek daar nog een oplossing voor.
Mijn 27 mc bakkie is er 1 van het oude type, met een fm, een am en een luidspreker functie.

Arnout, 2cv6, dyane op de plank en een c15 diesel
met eendige groeten,

Gesloten