Chassis wissel the saga continious

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Chassis wissel the saga continious

Bericht door Maikel » wo 7 sep, 2005 13:42

zoals menig oplettent forum lezer wellicht al gezien heeft ben ik druk bezig met een chassis wissel.
De koets is er inmiddels af , het nieuwe chassis gehaald en in de ML gezet.
Maar toen ...
vrolijk ben ik begonnen met de veerpotten , en schokbrekers aan 1 kant ( die zijn er inmiddels af.

Maar toen bedacht ik me opeens .. mmm moet de motor niet eerst van het chassis , of moet ik misschien eerst iets anders demonteren ?

Kortom wat is de meest handige en verstandige volgorde ..
1 koets van het chassis
en dan ?
eerst de motor en dan pas aan de wielen beginnen ?

Graag uw tips

en oohja .. hoe gaan die verrekeste veerpotten los ? ik heb op dit moment ALLE bouten los op 2 na .. links en rechts aan de voorkant van de pot en dan aan de binnenkant, en ik krijg ze met geen mogelijkheid los op dit moment ..

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » wo 7 sep, 2005 14:57

He Maikel,
idd eerst de motor er vanaf. als je de potten eerst los zou maken klapt je het chassis op de grond.
Je kunt met een flex de moeren doorslijpen tot net bij de schroefdraad en ze dan uitbuigen. De schroefdraad kun je dan schoonmaken. Moet je alleen een nieuwe moer bestellen.
Als je me ff je adres mailt zit het er dik in dat Tom en ik in het weekend ff langs komen ( verm. zaterdag)
Laatst gewijzigd door Eminence Grise op ma 3 okt, 2005 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 7 sep, 2005 15:27

hou er wel rekening mee dat je zoon zaterdag moet werken...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » wo 7 sep, 2005 17:38

whoei , motor is er vanaf .. ff wa gevloek ( met name van de vriendin .. maar het is gelukt.
Kan ik zo weer verder met die veerpotten .. ik ga het nog ff proberen zonder te slijpen, want als ik voor onderdelen op pad moet ben ik hier minimaal een halve dag kwijt, en da's niet de bedoeling.

Maargoed, ben er al wel achter dat het chassis niet 100% pas is , tankbevestiging gaatjes zitten net te krap e.d. :( dat word dus uitboren

Verder nog 2 potten ML in het chassis spuiten .. en dan kunnen we hopelijk morgen en anders vrijdag beginnen met de opbouw
some got it, some eend

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 7 sep, 2005 18:25

hoi

beste kan je even de poten van je shassis afslijpen, dan kan je de moeren en bussen in de bankschroef losmaken en moet het wel gaan lukken. Dan slijp je dus je oude chassis door, dat gaat toch weg.

groet Frank

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » wo 7 sep, 2005 19:38

wel je oude chassisnummer intact laten he.....!
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 sep, 2005 19:41

Als het goed is zit je oude chassisnummer niet in de buurt van je veerpotten.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 7 sep, 2005 19:42

maar als je eens grandioos met de flex uitschiet...... :lol:

Gewoon de poot eraf slijpen en oude chassis in de voortuin mikken..
Wel alles eraf halen wat je nodig hebt.
Wordt dan vanzelf opgeraapt :wink:
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » wo 7 sep, 2005 20:05

Hahaha is nog wel een issue idd wat ik met dat oude chassis aanmoet .. in de voortuin flikkeren zal nie gaan dan krijgt mijn schoonvader een hartverzakking denk ik .. is het iets voor een oudijzer handel oid ( brengt ie iig nog wat geld op :) )

Maar die potten word ik behoorlijk ziek van ..
Alles is gangbaar .. allebei de potten zijn aan de achterkant helemaal los ( ik kan dus de bus met schroefdraad helemaal uit de pot trekken )
Maar aan de voorkant heb ik aan beide potten pcies hetzelfde probleem
nl.
De voorste moer is los de achterste gangbaar maar ik krijg hem er NET niet helemaal vanaf , dan zit ik vast tegen dat dikke rubber ( begin van de pot zeg maar ) en daar zit ook totaal geen beweging in , en aan de achterkant zitten die dingen gewoon los.

Kortom doe ik nou iets fout , of zitten de potten aan de voorkant net zo in elkaar als aan de achterkant ( daar ben ik namelijk welk vanuit gegaan )

Nahja als het me nog te lang duurd komen er gewoon nieuwe op .. want die eend MOET af voor einde van volgende week.

oohja nog 1 vraag , de bevestegings punten ( draadeinden ) die in je chassis zitten waar je je schokbrekers aan vastmaakt zijn die ook makkelijk nieuw te krijgen want die lijken me ook niet echt makkelijk los te gaan
some got it, some eend

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 7 sep, 2005 20:07

wij (EG en ik) hebben de voorste bushouders opengebogen, met de flex bewerkt, erop gehamerd en de bussen kwamen mooi los..
Was wel lekker...op een oud chassis met een hamer raggen...:P
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » wo 7 sep, 2005 20:07

als je me nou ff he adres mailt komen we ff kijken (na 17:00 uur) 2 weten er meer dan 1.....
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 sep, 2005 20:12

Je moet de meest buitenste moeren losdraaien. Als het goed is, heb je ook de afstand opgemeten van het uiteinde van de bus tot de moer (4x) zodat je later alles weer goed kan monteren.

Meestal zijn die bussen en moeren rot. Mijn tip: kap de moeren in 2-en met een beitel (steenbeitel, geen houtbeitel) en koop nieuwe bussen en moeren. Ga ik ook doen als ik m'n veerpotten overzet (misschien koop ik wel nieuw zelfs!).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » wo 7 sep, 2005 21:15

Eminence Grise u hebt post

En alle lieve mensen die me aanbevelen om het stuk te maken , ik zit in VAALS en ben dus een halve dag kwijt MINIMAAL om nieuwe onderdelen te halen .. dus dat is een uiterste optie

Ik heb net de vraagbaak eropna geslagen maar helemaal begrijpen doe ik het allemaal niet ..
Is er nou niemand die mij in jip en janneke taal kan uitleggen hoe ik die dingen netjes los haal van het chassis
Bouten kappen hoeft niet .. want alles draaid zoals het hoord .. alleen hoe moeten ze eraf .. ( foto's tekeningen iemand ?? ) of gewoon een beschrijving, ook prima ..
maar ik als simpelle computernerd ben nu ff het spoorbijster
some got it, some eend

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 7 sep, 2005 21:55

Als ik het goed begrijf zijn de moeren gangbaar en is achter alles los.
De constructie van de veerpot is voor gelijk als achter. Je moet voor ook de bus met schroefdraad uit de pot trekken, anders krijg je de veerpot er niet af. Het kan zijn dat dit moeilijk gaat door roestvorming.

Is de bus er eenmaal uit, dan kun je de veerpot eraf halen. de trekstang kun je dan vooraan door de sleuf in de bushouder naar buiten duwen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » wo 7 sep, 2005 22:03

AK350
thenk joe !
En je begrijpt het goed ..
Dit wilde ik weten, punt nu is dus om die voorste bus los te krijgen van het rubber
kon me het ook niet anders voorstellen , mahja als je nog nooit zo'n ding uitelkaar hebt gehaald is het altijd gissen

Morgen gaan we weer verder, nu alleen de veerpotten nog het hele rollende gedeelte ( draagarmen en bevestigingen
some got it, some eend

Plaats reactie