Niet starten na twee weken stilstaan?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gesloten
Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 2 okt, 2005 15:25
Locatie: Nijmegen

Niet starten na twee weken stilstaan?

Bericht door Jaspersch » zo 2 okt, 2005 15:32

Hallo iedereen!
Mijn Dyane heb ik pas een paar weken, dus veel technische ervaring heb ik nog niet. Vandaar deze vraag.
Sinds ik de Dyane eind juli kocht is er best veel in gereden, en omdat het weer steeds slechter wordt heb ik besloten de auto te stallen.
Gisteren wilde ik - na twee weken - een stukje rijden om de auto lopend te houden, maar... nu start 'ie niet meer!

Waar kan dat aan liggen? De startmotor werkt, dus de accu is niet leeg. Kan de ontsteking er opeens mee gestopt zijn? De contactpuntjes anders, hoewel de motor twee weken geleden nog vlekkeloos startte? Of heeft het met het vochtige weer te maken (de auto stond buiten)?

Help!

Hopelijk kunnen jullie me tips geven.

Jasper
Laatst gewijzigd door Jaspersch op zo 2 okt, 2005 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 2 okt, 2005 21:42

Kontroleer of er wel benzine komt.
Als een benzine pompje slechter wordt zakt de benzine uit het pompje
terug in de leiding en het pompje redt het niet meer om de zaak weer.
omhoog te pompen.
(Dit uit ervaring.)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » ma 3 okt, 2005 00:02

Zou ook oude benzine kunnen zijn, maar dat is vaak als je echt lang hebt stilgestaan

En je bobine lijkt me HEEL onlogisch, maar makkelijk te tjekken .. gewoon extra bougie pakken ff 1 bougie kabel lostrekken en in de extra bougie doen .. kopje tegen massa en ff kijken oftie vonkt.
klusje van 2 minuten ( wel handig met zijn 2 en :-) )
some got it, some eend

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 3 okt, 2005 00:09

Kun je beter een bougie uit je motor draaien, kost een minuutje extra en weet je meteen ook zeker of die bougie niet toevallig de stoorzender is.
Jaspersch, vochtig weer in kombinatie met een slechte ontsteking (van contactpunten tot en met een zwakke bobine of 'lekkende' bougiekabels) kan een reden zijn dat hij niet of slecht start. Aan je accu ligt het zo te lezen niet. Gewoon je ontsteking stap voor stap nalopen en even je auto een grote beurt geven (ook puntjes, condensator, bougies (en eventueel kabels) vervangen). En wat Andre Post al schrijft, check effe bij de carburateur of er wel benzine opgepompt wordt.
Succes!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 3 okt, 2005 07:30

Hoi

Heeft mijn eend ook, moet hij ffe nieuwe benzine oppompen, gewoon ffe doorstarten en niet pompen met je gaspedaal.

groet Frank

MobyDuck
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 21:36
Locatie: Houten

Bericht door MobyDuck » ma 3 okt, 2005 10:37

Met dit weertype kan je smorgens een nat motorblok hebben en dus ook je bougiekabels. Even je bobine en je bougiekabels met WD40 inspuiten en een wolkje in je luchtfilter spuiten en direkt starten dan zal hij meteen aanslaan mits je accu wel voldoende spanning geeft. Dit is FF als een noodstart natuurlijk oké maar als je hele systeem goed is afgesteld en goed werkt dan heb je geen startproblemen, ook niet als de auto nat, koud, warm, heet is. Kluzze. :P
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 2 okt, 2005 15:25
Locatie: Nijmegen

bedankt!

Bericht door Jaspersch » di 4 okt, 2005 13:16

Wat een hoop tips! Bedankt iedereen!

De Dyane heb ik gekocht van Leo de Gelder (bekend CCNL-lid) in Hoek van Holland. Hij gebruikte haar nauwelijks en had haar onder een dikke laag stof en kippenpoep gestald. Ze werd geleverd met nieuwe APK, nieuw dak, goede ruitewissertjes en een goede accu.
Ze is in heel behoorlijke staat: origineel chassis (ongelast!), bodemplaten goed, eerste lak (beetje oppervlakkige roest). De deurtjes zijn prima, en het motortje loopt perfect.

Kortom: een prachtige originele auto, heerlijk rijden. Tenminste, als ze rijdt...

- Ik ga proberen de kabels etc. in te spuiten. Ook slepen zal ik proberen, en de aders vanaf het contactslot controleren, en gelijk maar de hele ontsteking.
- Ben er bijna zeker van dat het niet de accu is (hulpaccu geprobeerd).
- De auto heeft pas twee weken stilgestaan dus oude benzine lijkt me geen optie. Oppompen ook niet (heb erg vaak geprobeerd te starten!).
- Hoe kan ik het benzinepompje controleren?

In ieder geval, bedankt iedereen,

Jasper

P.S. Op de afbeelding staat overigens niet mijn Dyane: ik heb op www.citroendyane.nl een fotootje gevonden van hetzelfde bouwjaar en kleur.[/img]
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

raceeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 22:52

Bericht door raceeend » di 4 okt, 2005 15:15

haal de bougie er uit na een aantal keer proberen te starten.. is de ze nat/vochtig dan heb je wel benzine, is deze kurkdroog, dan heb je geen benzine. plus na tig keer starten horgen de benzine walmen wel zo onderhand uit je uitlaat te komen :D

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » di 4 okt, 2005 17:55

Of het benzine pompje werkt kun je simpel zien, even de benzine slang van je carburateur loshalen en ff starten

de benzine pomp word door de nokkenas ( correct me if i'm wrong ) aangedreven dus als de motor ronddraaid ( door het starten ) gaat ook je pompje werken en moet er dus benzine uit het slangetje komen ( dus wel ff opvangen)

Lees anders even dit topic , ietsjes onderaan word ook het testen behandeld, maar ook slecht starten, wellicht is dit je probleem
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=139 ... f1017042d8

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 6 okt, 2005 10:07

de oplossing is zeeeeer eenvoudig volgens mij, ga eens achteraan op je tank blazen, maar dan wel goed doorblazen (5 à10 sec) stap in en starten die handel. 9 op 10 dat ie prima start....
vroem vroem

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 2 okt, 2005 15:25
Locatie: Nijmegen

Gelukt!

Bericht door Jaspersch » vr 7 okt, 2005 20:42

Hoera! De Dyane rijdt!!!
De oplossing bleek uiteindelijk heel simpel. Vóór ik begon aan alle technische oplossingen, heb ik eerst maar even Danos tips geprobeerd: aanslepen. En dat werkte!
Het probleem lijkt de zwakke benzinepomp te zijn. Of is er te weinig stroom om startmotor en benzinepomp tegelijk aan te drijven?

In ieder geval, het motortje start en loopt als een zonnetje en ik kan morgen naar de DVN.

Heel erg bedankt iedereen!

Jasper
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 7 okt, 2005 23:44

De benzinepomp wordt mechanich door de motor aangedreven. En niet door middel van electriciteit.
Als de auto een tijdje stil staat loopt de benzine d.m.v. zwaartekracht terug in de tank.
Zolang het probleem niet te groot is, zou ik gewoon wat langer doorstarten zodat de benzine weer omhoog gepompt wordt.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Bericht door Danos G » za 8 okt, 2005 11:57

Eind goed, al goed! Fijn dat de Dyane weer loopt. Veel rijplezier gewenst!

Gesloten