Niet starten na twee weken stilstaan?
Niet starten na twee weken stilstaan?
Hallo iedereen!
Mijn Dyane heb ik pas een paar weken, dus veel technische ervaring heb ik nog niet. Vandaar deze vraag.
Sinds ik de Dyane eind juli kocht is er best veel in gereden, en omdat het weer steeds slechter wordt heb ik besloten de auto te stallen.
Gisteren wilde ik - na twee weken - een stukje rijden om de auto lopend te houden, maar... nu start 'ie niet meer!
Waar kan dat aan liggen? De startmotor werkt, dus de accu is niet leeg. Kan de ontsteking er opeens mee gestopt zijn? De contactpuntjes anders, hoewel de motor twee weken geleden nog vlekkeloos startte? Of heeft het met het vochtige weer te maken (de auto stond buiten)?
Help!
Hopelijk kunnen jullie me tips geven.
Jasper
Mijn Dyane heb ik pas een paar weken, dus veel technische ervaring heb ik nog niet. Vandaar deze vraag.
Sinds ik de Dyane eind juli kocht is er best veel in gereden, en omdat het weer steeds slechter wordt heb ik besloten de auto te stallen.
Gisteren wilde ik - na twee weken - een stukje rijden om de auto lopend te houden, maar... nu start 'ie niet meer!
Waar kan dat aan liggen? De startmotor werkt, dus de accu is niet leeg. Kan de ontsteking er opeens mee gestopt zijn? De contactpuntjes anders, hoewel de motor twee weken geleden nog vlekkeloos startte? Of heeft het met het vochtige weer te maken (de auto stond buiten)?
Help!
Hopelijk kunnen jullie me tips geven.
Jasper
Laatst gewijzigd door Jaspersch op zo 2 okt, 2005 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Kontroleer of er wel benzine komt.
Als een benzine pompje slechter wordt zakt de benzine uit het pompje
terug in de leiding en het pompje redt het niet meer om de zaak weer.
omhoog te pompen.
(Dit uit ervaring.)
Als een benzine pompje slechter wordt zakt de benzine uit het pompje
terug in de leiding en het pompje redt het niet meer om de zaak weer.
omhoog te pompen.
(Dit uit ervaring.)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Zou ook oude benzine kunnen zijn, maar dat is vaak als je echt lang hebt stilgestaan
En je bobine lijkt me HEEL onlogisch, maar makkelijk te tjekken .. gewoon extra bougie pakken ff 1 bougie kabel lostrekken en in de extra bougie doen .. kopje tegen massa en ff kijken oftie vonkt.
klusje van 2 minuten ( wel handig met zijn 2 en )
En je bobine lijkt me HEEL onlogisch, maar makkelijk te tjekken .. gewoon extra bougie pakken ff 1 bougie kabel lostrekken en in de extra bougie doen .. kopje tegen massa en ff kijken oftie vonkt.
klusje van 2 minuten ( wel handig met zijn 2 en )
some got it, some eend
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Kun je beter een bougie uit je motor draaien, kost een minuutje extra en weet je meteen ook zeker of die bougie niet toevallig de stoorzender is.
Jaspersch, vochtig weer in kombinatie met een slechte ontsteking (van contactpunten tot en met een zwakke bobine of 'lekkende' bougiekabels) kan een reden zijn dat hij niet of slecht start. Aan je accu ligt het zo te lezen niet. Gewoon je ontsteking stap voor stap nalopen en even je auto een grote beurt geven (ook puntjes, condensator, bougies (en eventueel kabels) vervangen). En wat Andre Post al schrijft, check effe bij de carburateur of er wel benzine opgepompt wordt.
Succes!
Jaspersch, vochtig weer in kombinatie met een slechte ontsteking (van contactpunten tot en met een zwakke bobine of 'lekkende' bougiekabels) kan een reden zijn dat hij niet of slecht start. Aan je accu ligt het zo te lezen niet. Gewoon je ontsteking stap voor stap nalopen en even je auto een grote beurt geven (ook puntjes, condensator, bougies (en eventueel kabels) vervangen). En wat Andre Post al schrijft, check effe bij de carburateur of er wel benzine opgepompt wordt.
Succes!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Met dit weertype kan je smorgens een nat motorblok hebben en dus ook je bougiekabels. Even je bobine en je bougiekabels met WD40 inspuiten en een wolkje in je luchtfilter spuiten en direkt starten dan zal hij meteen aanslaan mits je accu wel voldoende spanning geeft. Dit is FF als een noodstart natuurlijk oké maar als je hele systeem goed is afgesteld en goed werkt dan heb je geen startproblemen, ook niet als de auto nat, koud, warm, heet is. Kluzze.
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972
bedankt!
Wat een hoop tips! Bedankt iedereen!
De Dyane heb ik gekocht van Leo de Gelder (bekend CCNL-lid) in Hoek van Holland. Hij gebruikte haar nauwelijks en had haar onder een dikke laag stof en kippenpoep gestald. Ze werd geleverd met nieuwe APK, nieuw dak, goede ruitewissertjes en een goede accu.
Ze is in heel behoorlijke staat: origineel chassis (ongelast!), bodemplaten goed, eerste lak (beetje oppervlakkige roest). De deurtjes zijn prima, en het motortje loopt perfect.
Kortom: een prachtige originele auto, heerlijk rijden. Tenminste, als ze rijdt...
- Ik ga proberen de kabels etc. in te spuiten. Ook slepen zal ik proberen, en de aders vanaf het contactslot controleren, en gelijk maar de hele ontsteking.
- Ben er bijna zeker van dat het niet de accu is (hulpaccu geprobeerd).
- De auto heeft pas twee weken stilgestaan dus oude benzine lijkt me geen optie. Oppompen ook niet (heb erg vaak geprobeerd te starten!).
- Hoe kan ik het benzinepompje controleren?
In ieder geval, bedankt iedereen,
Jasper
P.S. Op de afbeelding staat overigens niet mijn Dyane: ik heb op www.citroendyane.nl een fotootje gevonden van hetzelfde bouwjaar en kleur.[/img]
De Dyane heb ik gekocht van Leo de Gelder (bekend CCNL-lid) in Hoek van Holland. Hij gebruikte haar nauwelijks en had haar onder een dikke laag stof en kippenpoep gestald. Ze werd geleverd met nieuwe APK, nieuw dak, goede ruitewissertjes en een goede accu.
Ze is in heel behoorlijke staat: origineel chassis (ongelast!), bodemplaten goed, eerste lak (beetje oppervlakkige roest). De deurtjes zijn prima, en het motortje loopt perfect.
Kortom: een prachtige originele auto, heerlijk rijden. Tenminste, als ze rijdt...
- Ik ga proberen de kabels etc. in te spuiten. Ook slepen zal ik proberen, en de aders vanaf het contactslot controleren, en gelijk maar de hele ontsteking.
- Ben er bijna zeker van dat het niet de accu is (hulpaccu geprobeerd).
- De auto heeft pas twee weken stilgestaan dus oude benzine lijkt me geen optie. Oppompen ook niet (heb erg vaak geprobeerd te starten!).
- Hoe kan ik het benzinepompje controleren?
In ieder geval, bedankt iedereen,
Jasper
P.S. Op de afbeelding staat overigens niet mijn Dyane: ik heb op www.citroendyane.nl een fotootje gevonden van hetzelfde bouwjaar en kleur.[/img]
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Of het benzine pompje werkt kun je simpel zien, even de benzine slang van je carburateur loshalen en ff starten
de benzine pomp word door de nokkenas ( correct me if i'm wrong ) aangedreven dus als de motor ronddraaid ( door het starten ) gaat ook je pompje werken en moet er dus benzine uit het slangetje komen ( dus wel ff opvangen)
Lees anders even dit topic , ietsjes onderaan word ook het testen behandeld, maar ook slecht starten, wellicht is dit je probleem
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=139 ... f1017042d8
de benzine pomp word door de nokkenas ( correct me if i'm wrong ) aangedreven dus als de motor ronddraaid ( door het starten ) gaat ook je pompje werken en moet er dus benzine uit het slangetje komen ( dus wel ff opvangen)
Lees anders even dit topic , ietsjes onderaan word ook het testen behandeld, maar ook slecht starten, wellicht is dit je probleem
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=139 ... f1017042d8
Gelukt!
Hoera! De Dyane rijdt!!!
De oplossing bleek uiteindelijk heel simpel. Vóór ik begon aan alle technische oplossingen, heb ik eerst maar even Danos tips geprobeerd: aanslepen. En dat werkte!
Het probleem lijkt de zwakke benzinepomp te zijn. Of is er te weinig stroom om startmotor en benzinepomp tegelijk aan te drijven?
In ieder geval, het motortje start en loopt als een zonnetje en ik kan morgen naar de DVN.
Heel erg bedankt iedereen!
Jasper
De oplossing bleek uiteindelijk heel simpel. Vóór ik begon aan alle technische oplossingen, heb ik eerst maar even Danos tips geprobeerd: aanslepen. En dat werkte!
Het probleem lijkt de zwakke benzinepomp te zijn. Of is er te weinig stroom om startmotor en benzinepomp tegelijk aan te drijven?
In ieder geval, het motortje start en loopt als een zonnetje en ik kan morgen naar de DVN.
Heel erg bedankt iedereen!
Jasper
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
De benzinepomp wordt mechanich door de motor aangedreven. En niet door middel van electriciteit.
Als de auto een tijdje stil staat loopt de benzine d.m.v. zwaartekracht terug in de tank.
Zolang het probleem niet te groot is, zou ik gewoon wat langer doorstarten zodat de benzine weer omhoog gepompt wordt.
Als de auto een tijdje stil staat loopt de benzine d.m.v. zwaartekracht terug in de tank.
Zolang het probleem niet te groot is, zou ik gewoon wat langer doorstarten zodat de benzine weer omhoog gepompt wordt.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987