how to "startknop inbouwen"??

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gesloten
martijnn
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 9 feb, 2005 21:31

how to "startknop inbouwen"??

Bericht door martijnn » di 16 aug, 2005 15:22

mijn contactslot is versleten,nu wil ik terzijne tijd(als het gat van vorige maand gedicht is)een nieuwe op plaatsen,maar met een beetje kruipolie lijkt hij weer redelijk gang baar.
nu heb ik het stuurslot al verwijderd voor het geval dat.
maar nu is mijn vraag: hou kan ik een startknop in bouwen.oftewel hoe verbind ik de drie draden onder het contactslot zodat ie start zonder sleutel.
alvast bedankt voor de reacties
mvg martijn.
k ben t er niet mee eends

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » di 16 aug, 2005 20:47

Even uit het blote hoofie. Je hebt een plus, een contact draat en een draad die je startmotor laat draaien. Ik zou zeggen zoek eerst de permanente 12v op en de rest is proberen

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 16 aug, 2005 21:02

je hebt inderdaad een vaste plus, die moet je even opzoeken met een multimeter. De 2e aansluiting is de 12V voor zaken als ontsteking/verlichting en de 3e aansluiting is om je startmotor aan te zetten.

Welke waar zit weet ik niet, gewoon proberen. Ik heb zo ook maanden gestart, werkt perfect. Ik had netjes een kabeltje gemaakt met connectoren zodat het onder het rijden ook netjes bleef zitten.

Let wel op dat je de startmotor weer moet los trekken als hij loopt, maar dat lijkt me haast overbodig om te zeggen.

Scheurneusje

Bericht door Scheurneusje » di 16 aug, 2005 22:08

Het makkelijkste is een schakelaar (aan/uit) en een deurbel!

De plus en de gele naar de schakelaar, de gele en de laatste draad doortrekken naar de deurbel.

Contact aan: schakelaar en aanbellen!!!

Klaar met rijden, schakelaar terug!

Yellow Deendger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 26 nov, 2004 00:53
Locatie: oldenzaal

Bericht door Yellow Deendger » di 16 aug, 2005 22:19

Bij 2 van onze drie eenden die we hebben gehad, had ik problemen met contactslot en deze dus ook onklaar gemaakt om vervolgens met twee schakelaars te werken. De eerste om op contact te zetten en de tweede (drukschakelaar) om te starten.Werkt perfect, alleen hou er dan wel rekening mee dat iedereen er mee weg kan rijden.
Steel niet, de overheid duldt geen concurrentie!

www.barbierenschede.nl

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless » di 16 aug, 2005 23:03

Je kunt bij een elektronica zaakje gewoon een schakelcontactslot kopen. Dan heb je toch een sleuteltje om te draaien. Hoewel natuurlijk ieder handige figuur gewoon weg kan rijden met een eend. De enige beveiliging is het stuurslot, maar dat heb je kennelijk al niet meer.

Mijn HY start af fabriek middels een knop, werkt prima. Wat je zou kunnen doen ter beveiliging is een extra schakelaar opnemen in de 12V + draad, en die op een verborgen plaatsje zetten.
Beter een eend dan geen eend

martijnn
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 9 feb, 2005 21:31

Bericht door martijnn » ma 22 aug, 2005 17:38

beste mensen,hartijlijk dank voor dr wijze raad,het is gelukt,zelf ben ik er erg tevreden over.het is klaar voor gebruik,mn contactslot mag er van mij nu elk moment mee kappen,ik kan nu stootloos over naar startknop bediening.
vr.gr. martijn
k ben t er niet mee eends

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless » ma 22 aug, 2005 17:44

Over dat zomaar wegrijden gesproken. Je kunt je contactslot natuurlijk gewoon laten zitten en alleen het stuurslot ervan nog gebruiken. Heb je toch nog een soort beveiliging. Alleen wel een beetje link als je hem start zonder het stuurslot te ontgrendelen en wegrijd. Maar goed, kijk maar. Succes.
Beter een eend dan geen eend

013
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 22:54
Locatie: Tilburg

Bericht door 013 » za 8 okt, 2005 22:29

Hoi ik heb een eend gehad die ook geen sleutel nodig had om te starten. Heel erg leuk allemaal, maar ben blij dat mijn huidige eend wel weer een sleutel nodig heeft....

Gesloten