antenne draad??????

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

antenne draad??????

Bericht door goanna » wo 19 okt, 2005 18:01

hee eenders,

ik heb net een autoradio ingebouwd en alles doet het. Nu zijn er 2 draaden waar ik net veel raad mee weet. 1 rozedraad, die moet naar het start slot, maar waar/hoe.... er zit een zekering russen
en een geel draad waarop staar dat het een antenne draad is. nu gaat de antenne gewoon met een plug in t daarvoorbedoelde gaatje... wat meot ik dan nog met de gele???

hopelijk weten jullie het..

groetjes Goanna
live to ride
ride a duck

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » wo 19 okt, 2005 18:06

verwar je de antenne draad niet met de Aarde draad ?
Wel als het dit tekentje is
Afbeelding

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » wo 19 okt, 2005 19:05

er staat geen tekentje op.... ik heb een rode draad waarop staat dat het naar de plus moet, een zwarte waarop staat dat t aarde is (die heb ik op de min) en een roze draad waarop staat dat het naar t contact slot moet en dus een gele die antenne draad heet, die moet naar auto-ant.
dit terwijl er een "gewone" antenne ingang is....
de zwarte (aarde) en de rode (plus accu) zitten aan een zekering bakje
live to ride
ride a duck

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » wo 19 okt, 2005 19:06

ooo ja, aan roze zit een zekering (0,5A)
en aan zwart en rood zit een zekering (5A)
live to ride
ride a duck

Herm

Antenne

Bericht door Herm » wo 19 okt, 2005 19:29

Beste Goanna,

Bepaalde autoradios hebben inderdaad een dubbele voeding. De ene over het contactslot, de andere, voor het radio-geheugen, bestendig. De aansluiting voor de antenne zou best voor de motorisatie van een uitschuifbare antenne kunnen zijn, dus allicht in uw geval niet van toepassing.
Groeten van een overjaarse geitenboer.
Herman.

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » wo 19 okt, 2005 20:03

maar het is dus niet verkeerd dat ik de zwarte draad, aarde, op de min heb gezet... kan geen kwaad toch?? of moet ik de roze daarvoor gebruiken (contactslot)
live to ride
ride a duck

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 19 okt, 2005 20:20

de meeste radio's hebben 2 plussen, 1 voor het geheugen (om de zender te onthouden) en 1 voor de power. De rode is waarschijnlijk voor de power, vaak is een gele voor het geheugen, maar misschien bij jou dus de roze.

Die antenne draad zal waarschijnlijk voor auto's zijn waarbij hun antenne omhoog komt als je de radio aanzet. Lekker los laten.

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » wo 19 okt, 2005 20:37

nope, roze is om aan het contact aan te sluiten, maar dat doe ik niet omdat ik niet weet hoe dat moet. Maar dan hou ik alleen de rode over om naar de acu te sturen (rood is idd power) maar zwart is aarde, die heb ik u dus op de min van de acu.... mijn vraag is eigenlijk of dat kwaad kan. hij doet het nu prima, maar ik heb mijn motor nog niet gestard....
live to ride
ride a duck

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » wo 19 okt, 2005 23:32

hallo Goanna,

ik begrijp dat je een van de + voedingsdraden direct op de + pool van de accu hebt gezet en de zwarte draad op massa. en hij doet het naar behoren.

normaal is het nodig dat je alle 2 de voedingsdraden aansluit, namelijk die voor t zendergeheugen op constante + en de andere voor de voeding van de radio over het contactslot, maar die kan je ook op constante + aansluiten als je wilt dat je radio het ook doet wanneer je contact uit staat.

er is dan altijd nog één andere draad, welke 12 V + afgeeft als de radio aan staat, deze kan gebruikt worden om een elektrisch uitschuifbare antenne aan te sturen of de voeding vormen voor een plak-antenne die achter je ruit zit. Aangezien jij volgens mij een gewone huis tuin en keuken antenne hebt, zul je deze draad niet hoeven aan te sluiten.

maar als hij het nu gewoon goed doet en ook zijn zenders onthoudt, is het vast een goedkoop supertech ding dat niet helemaal volgens de normale standaard werkt en zal het allemaal niet een probleem vormen :wink:
(en hij zal het dan ook vast en zeker wel doen als je motor loopt)

succes!

Evan
Ami 8 break

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » do 20 okt, 2005 08:06

das niet eerlijk evan, dathad je al via de msn gehoord.... maar voor de duidelijkheid, ik heb aarde op de minpool gezet en het rode draadr (power) op de plus pool. Ik heb dus de roze (contactslot) over. had ik niet de roze op de min pool moeten zetten en de aarde draad ergens op de koets moeten bevestigen???
live to ride
ride a duck

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 20 okt, 2005 08:57

goanna schreef:das niet eerlijk evan, dathad je al via de msn gehoord.... maar voor de duidelijkheid, ik heb aarde op de minpool gezet en het rode draadr (power) op de plus pool. Ik heb dus de roze (contactslot) over. had ik niet de roze op de min pool moeten zetten en de aarde draad ergens op de koets moeten bevestigen???
Nee, alles wat je op je koets zet, zit ook meteen op de minpool van de accu. De minpool van de accu zit namelijk op je versnellingsbak vast en hierdoor is je hele eend een massa. Als die roze drad het geheugen is, dan moet je hem dus bij de rode die op de + van de accu zit of een andere draad die dus 12V spanning levert (bijvoorbeeld het contactslot).

Maar kun je nergens terugvinden waar elke draad voor dient. Vaak staat het er wel ergens op. Of op de draad zelf, of een sticker op je radio of ergens in het bijbehorende boekje. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
goanna
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 13:35
Locatie: breda
Contacteer:

Bericht door goanna » do 20 okt, 2005 17:36

tis me nu duidelijk... bedankt... hij is nu dus goed aangesloten, en alle draden zitten oke.
:)
live to ride
ride a duck

Gesloten