grootlicht kapot
grootlicht kapot
hoi, mijn groot licht doet t niet meer. lampjes gecheked, zekeringen los gemaakt, opgepotst en weer terug (klemmetje wat aangeknepen) en alle stekkertjes nagelopen, maar niets helpt. verder doet alle verlichting t. hoe los is dit op ?? hopelijk iemand een idee?!?!?!? (heb zo'n vermoeden van wel )
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Je bent dan zeker niet de eerste met een eventueel uitgefikte schakelaar. In een eend zitten nl geen relais, en als je dan veel met je groot licht aan rijdt, wordt je schakelaar erg warm. Bij mij gebeurde dit toen ik zwaardere lampen inbouwde ook. Die gebruikte ik ovrigens als dimlicht, mag ook gewoon, maar is hallogeen ipv die bolletjes. Nu zitten er overal relais tussen en nu wordt de schakelaar ook niet meer warm.
Greatnix Spookeend
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Het probleem klinkt bekend, ik brand ook mijn vingers aan de contacten van de schakelaar.Spookeend schreef:Je bent dan zeker niet de eerste met een eventueel uitgefikte schakelaar. In een eend zitten nl geen relais, en als je dan veel met je groot licht aan rijdt, wordt je schakelaar erg warm. Bij mij gebeurde dit toen ik zwaardere lampen inbouwde ook. Die gebruikte ik ovrigens als dimlicht, mag ook gewoon, maar is hallogeen ipv die bolletjes. Nu zitten er overal relais tussen en nu wordt de schakelaar ook niet meer warm.
Greatnix Spookeend
Is het eenvoudig om relais in te bouwen, en waar zal ik ze plaatsen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Hoi Ak,
Een relais is vrij eenvoudig in te bouwen.
De plaats is discutabel; plaats je hem op je schutbord, dan heb je het voordeel van; montage/vast zetten, massa maken, spanning vanaf je zekeringen aanleggen. Nadeel is dat je in de kluwe van draaden de 'groot-licht' draad moet zien te vinden, welke aan het relais bevestigd moet worden welke je dan waarschijnlijk een stukje zult moeten verlengen. Zo ook de orginele draad naar je groot-licht toe.
Plaats je het relais 'zwevend' nabij je koplampen, dan vindt je de groot-licht-draad makkelijker, maar moet je een goede massa aansluiting 'zoeken' en een lange voeding/toevoer kabel leggen naar je relais. Uiteraard zul je de groot-licht-kabels weer iets moeten verlengen.
Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Greetz; Aca
Een relais is vrij eenvoudig in te bouwen.
De plaats is discutabel; plaats je hem op je schutbord, dan heb je het voordeel van; montage/vast zetten, massa maken, spanning vanaf je zekeringen aanleggen. Nadeel is dat je in de kluwe van draaden de 'groot-licht' draad moet zien te vinden, welke aan het relais bevestigd moet worden welke je dan waarschijnlijk een stukje zult moeten verlengen. Zo ook de orginele draad naar je groot-licht toe.
Plaats je het relais 'zwevend' nabij je koplampen, dan vindt je de groot-licht-draad makkelijker, maar moet je een goede massa aansluiting 'zoeken' en een lange voeding/toevoer kabel leggen naar je relais. Uiteraard zul je de groot-licht-kabels weer iets moeten verlengen.
Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Greetz; Aca
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.
Hoi Marcel,
Bedankt voor het advies, de plaatsing bij de koplamp steun lijkt mij het makkelijkst. Hier kan ik een aftakking maken vanuit de originele stekkertjes, dan hoef ik niet in de kabelboom te knippen.
Het probleem van de warme schakelaar heb ik ook bij dimlicht, ook weet ik niet of het 6 volt systeem het probleem vergroot.
In eerste instantie dacht ik aan corrosie aan de contacten of de schakelaar. Nadat alles schoon gemaakt was bleef het probleem.
Bedankt voor het advies, de plaatsing bij de koplamp steun lijkt mij het makkelijkst. Hier kan ik een aftakking maken vanuit de originele stekkertjes, dan hoef ik niet in de kabelboom te knippen.
Het probleem van de warme schakelaar heb ik ook bij dimlicht, ook weet ik niet of het 6 volt systeem het probleem vergroot.
In eerste instantie dacht ik aan corrosie aan de contacten of de schakelaar. Nadat alles schoon gemaakt was bleef het probleem.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Hoi Ak,
Uiteraard heb je het 'warm-worden' probleem ook bij dimlicht.
Omdat je vaker met dimlicht rijdt, is het mogelijk verstandiger om het relay tussen je dimlicht te zetten; grootlicht gebruik je veel minder.
Of je zet er 2 relais tussen....
Bij het 6 volt systeem heb je meer warmte ontwikkeling, omdat b.v. een lamp van 50watt gedeeld door 6 volt = 8,3Ampere vraagt, en bij 50watt gedeeld door 12 volt is dit maar 4,15 ampere !
Daarom zijn de kabels van de 6Volts 2CV's wat dikker uitgevoerd.
Zou je de kabels en schakelaars van een 12Volt kabelboom gebruiken voor 6volt, kun je wel eens problemen krijgen, doordat de kabels aan elkaar smelten & kortsluiting maken.....
Greetz; Aca
Uiteraard heb je het 'warm-worden' probleem ook bij dimlicht.
Omdat je vaker met dimlicht rijdt, is het mogelijk verstandiger om het relay tussen je dimlicht te zetten; grootlicht gebruik je veel minder.
Of je zet er 2 relais tussen....
Bij het 6 volt systeem heb je meer warmte ontwikkeling, omdat b.v. een lamp van 50watt gedeeld door 6 volt = 8,3Ampere vraagt, en bij 50watt gedeeld door 12 volt is dit maar 4,15 ampere !
Daarom zijn de kabels van de 6Volts 2CV's wat dikker uitgevoerd.
Zou je de kabels en schakelaars van een 12Volt kabelboom gebruiken voor 6volt, kun je wel eens problemen krijgen, doordat de kabels aan elkaar smelten & kortsluiting maken.....
Greetz; Aca
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.