aerodynamic drag
aerodynamic drag
een acadyane heeft normaal een behoorlijke luchtverplaatsing, dat neemt vast af als je de bestelbak eraf haalt, maar in hoeverre zou dat uitmaken?
en als je dan een open laadbak erop zet, ben ik dan gek of komt de "drag"dan niet alleen maar hoger uit dan met de bestelbak?
en als je dan een open laadbak erop zet, ben ik dan gek of komt de "drag"dan niet alleen maar hoger uit dan met de bestelbak?
Ami 8 break
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Ik denk dat de turbulantie iets kleiner is, omwille van de lagere en smallere vorm dan met de bak.
Het beste zou natuurlijk een schuin aflopende achterkant zijn...
verder denk ik dat een dichte bak (dmv een zeil ofzo) ook wel kan uitmaken, doordat de lucht in de bak dan niet tegen de achterklep botst.
Maar ik ben geen aerodynamicus...
Het beste zou natuurlijk een schuin aflopende achterkant zijn...
verder denk ik dat een dichte bak (dmv een zeil ofzo) ook wel kan uitmaken, doordat de lucht in de bak dan niet tegen de achterklep botst.
Maar ik ben geen aerodynamicus...
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
als je een papieren modelletje maakt kun je dat voor een ventilator houden en kijken wat het meeste scheeld, maar ik denk dat je het beste op de neusofzo een spoiler kunt maken, omdat je daar de lucht "doorboord."
verder heel natuurkundig: Als je ervoor zorgt dat je zeil op de bak níet klappert, rijd je zuiniger omdat bewegingsenergie ook energie is, (wet behoud van energie)
verder heel natuurkundig: Als je ervoor zorgt dat je zeil op de bak níet klappert, rijd je zuiniger omdat bewegingsenergie ook energie is, (wet behoud van energie)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
hoeft niet direct... het gaat er om det je de turbulentie uit de lucht moet halen... daar gaat de energie in. en dat het zeil niet klappert betekend enkel dat het zeil niet op de plek van de turbulentie zit, maar het betekend niet dat de turbulentie niet ergens anders naartoe verplaatst is.thomaaas schreef:verder heel natuurkundig: Als je ervoor zorgt dat je zeil op de bak níet klappert, rijd je zuiniger omdat bewegingsenergie ook energie is, (wet behoud van energie)
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
De druppelvorm heeft de minste luchtweerstand. Bolle kant naar voren, punt naar achteren. Maar je kan vrij moeilijk berekenen in hoeverre een driedimensionaal model (een auto ofzo) afwijkt vna die ideale vorm.
Een alternatief is het berekenen van de frontale oppervlakte. Dat is als het ware het silhouet van je auto, maar dan van de voorkant.
Overigens, de meeste auto's hebben en onlogische vorm: een vrij spitse voorkant met ene vrij stompe achterkant. Voor de luchtweerstand zouden die auto's dan ook beter achteruit kunnen rijden. Echter, een spitse voorkant met een stompe achterkant zorgt er voor dat de auto door de lucht die er langs glijdt, steviger op de weg gedrukt wordt met als resultaat meer grip. En dan is het maar net waar je voor gaat: grip of weinig luchtweerstand. Met meer grip kan je in ieder geval harder door de bochten.
Een alternatief is het berekenen van de frontale oppervlakte. Dat is als het ware het silhouet van je auto, maar dan van de voorkant.
Overigens, de meeste auto's hebben en onlogische vorm: een vrij spitse voorkant met ene vrij stompe achterkant. Voor de luchtweerstand zouden die auto's dan ook beter achteruit kunnen rijden. Echter, een spitse voorkant met een stompe achterkant zorgt er voor dat de auto door de lucht die er langs glijdt, steviger op de weg gedrukt wordt met als resultaat meer grip. En dan is het maar net waar je voor gaat: grip of weinig luchtweerstand. Met meer grip kan je in ieder geval harder door de bochten.
Afblijven.
minder luchtweerstand:
je zou net als bij een snoek/DS een soort kinnebak kunnen maken zodat ie meer een wigvorm heeft, maar in het ideale geval zou de neus dan ook aangepast moeten worden denk ik.
Het kinnebak idee, kan echter, als je niet de goede hoek ervoor aanhoudt voor een "opstijgend effect" zorgen
je zou net als bij een snoek/DS een soort kinnebak kunnen maken zodat ie meer een wigvorm heeft, maar in het ideale geval zou de neus dan ook aangepast moeten worden denk ik.
Het kinnebak idee, kan echter, als je niet de goede hoek ervoor aanhoudt voor een "opstijgend effect" zorgen
Ami 8 break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Kijk eens ff hier:
http://www.hoffmann2cv.de/Efenderspoiler.htm
Misschien dat een spoiler helpt? die voor op de achterklep zul je denk ik niet zoveel aan hebben alleen...
Maar anderen misschien wel.
http://www.hoffmann2cv.de/Efenderspoiler.htm
Misschien dat een spoiler helpt? die voor op de achterklep zul je denk ik niet zoveel aan hebben alleen...
Maar anderen misschien wel.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
als ik er echt wat aan zou moeten doen:
ten eerste geen pickup, dat remt zowieso, dus een plaatwerkdeel netjes naar achteren schuin af laten lopen zou mooier zijn.
goede spoiler zorgt niet alleenvoor minder luchtweerstand maar zorgt ook dat de voortrein vaster op de weg ligt.
dan de koplampen achter een pexiglas ruitje zetten zoals je ook wel bij oude racewagens ziet
mooiste zou ook zijn om het frontoppervlak te verkleinen want die zijn bij acadiane, en ook eend en dyane nogal groot
zo'n achtervleugel spoiler heeft bij een eend oid eigenlijk geen zin. je drukt de achterwielen bij hoge snelheid op de grond, maar die worden niet aangedreven dus helpt t eigenlijk niet.
T zou hoogstens iets helpen tegen t blokkeren van de achterwielen, maar als je het daar voor doet zou ik eerder een rembegrenzer erop zetten.
ten eerste geen pickup, dat remt zowieso, dus een plaatwerkdeel netjes naar achteren schuin af laten lopen zou mooier zijn.
goede spoiler zorgt niet alleenvoor minder luchtweerstand maar zorgt ook dat de voortrein vaster op de weg ligt.
dan de koplampen achter een pexiglas ruitje zetten zoals je ook wel bij oude racewagens ziet
mooiste zou ook zijn om het frontoppervlak te verkleinen want die zijn bij acadiane, en ook eend en dyane nogal groot
zo'n achtervleugel spoiler heeft bij een eend oid eigenlijk geen zin. je drukt de achterwielen bij hoge snelheid op de grond, maar die worden niet aangedreven dus helpt t eigenlijk niet.
T zou hoogstens iets helpen tegen t blokkeren van de achterwielen, maar als je het daar voor doet zou ik eerder een rembegrenzer erop zetten.
Ami 8 break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Nja, maar misschien als het om de turbulentie gaat, dat de weerstand verminderd wordt? Bij onze bus hebben we het verbruik omlaag weten te brengen door nopjes (deurrubbers) op de motorkap te plakken.
Laatst gewijzigd door thomaaas op ma 12 dec, 2005 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
staat wel GAAF een spoiler (ZIE HIER)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AAYDQKDY
(ooit ga ik zo'n bak bouwen.... )
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AAYDQKDY
(ooit ga ik zo'n bak bouwen.... )
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
ff voor de duidelijkheid een spoiler is gemaakt om meer wieldruk te creeren en dus kost je dat altijd energie -> lees topsnelheid. Dat is voor een F1 ook altijd het moeilijkste, juiste wieldruk maar net genoeg om toch zo hard mogelijk te kunnen.
Bij een bestelbus werkt het als stroomlijn verbeteraar en zal het verbuik naar beneden kunnen, maar dat is niet de gedachte achter een spoiler.
Voordeel bij een eend: vlakke bodem, breng deze zo ver mogelijk naar beneden en hij zal zich vastzuigen aan de weg. Monteer rubber flappen aan de zijkant en je hebt een JPS uitvoering, welke al bij de F1 verboden waren omdat het niet eerlijk was.
Bij een bestelbus werkt het als stroomlijn verbeteraar en zal het verbuik naar beneden kunnen, maar dat is niet de gedachte achter een spoiler.
Voordeel bij een eend: vlakke bodem, breng deze zo ver mogelijk naar beneden en hij zal zich vastzuigen aan de weg. Monteer rubber flappen aan de zijkant en je hebt een JPS uitvoering, welke al bij de F1 verboden waren omdat het niet eerlijk was.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
zoals ik al zei, werkt als stroomlijn verbeteraar.
Moet je voor de gein eens zonder caravan rijden en de spoiler laten zitten en dan ff naar DLD planken, op de terugweg zonder spoiler en dan planken. maar geloof dat je dat wel weet thomaas.
miscshien iemand die de JSP modificatie op zijn 2cv wil uitproberen, lijkt me gaaf. mmmh misschien voor de 2cv race eend vereniging die we ooit gaan opzetten.
Moet je voor de gein eens zonder caravan rijden en de spoiler laten zitten en dan ff naar DLD planken, op de terugweg zonder spoiler en dan planken. maar geloof dat je dat wel weet thomaas.
miscshien iemand die de JSP modificatie op zijn 2cv wil uitproberen, lijkt me gaaf. mmmh misschien voor de 2cv race eend vereniging die we ooit gaan opzetten.