compressor
compressor
wat kan je het beste hebben???
om koetswerkje te spuiten.
hoeveel liter
hoeveel pk
enz
om koetswerkje te spuiten.
hoeveel liter
hoeveel pk
enz
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: compressor
Bij spuiten gaat heel veel verf verloren. Dus je moet wel op een paar liter rekenen. Het beste kan je kiezen voor De Beer autolak. Dit is relatief goedkoop maar toch heel erg goed. Hebben alle eendenkleuren.Ramon2cv schreef:wat kan je het beste hebben???
om koetswerkje te spuiten.
hoeveel liter
hoeveel pk
enz
Verder koop ik verf bij Rovego in Rotterdam is eigenlijk een groothandel voor de autobranche, maar ze zeggen er niets van als je als particulier komt kopen. Is echt heel voordelig iets van 15,- voor 500ml synthetische autolak.
Als je de synthetisch autolak aanmengt met 25 % Owatrol vloeit het mooi uit en krijg je een goed resultaat.
Voor verder advies kan je altijd even naar De Beer autolak bellen. Deze mensen helpen je graag verder. www.debeerlakfabrieken.com
Ik heb overigens mijn spatborden van mijn 2cv gewoon met roller aangebracht. Heel goed resultaat en je hebt geen spuitnevel.
grondiger als rollen/kwasten kan je niet spuiten hoor..
vaak wordt de illusie gewekt dat met spuiten het resultaat beter is...
dat is niet zo, spuiten is alleen de manier waarop je de verf aanbrengt, daarna krijg je het uithardings proces en dat is veel belangrijker..
bij het uitharden is de temperatuur, luchtvochtigheid, hoeveelheid stof en nog veel meer dingen van invloed (zelfs het licht).
het probleem bij verf krijg je als de laag die je wilt uitharden te dik wordt, dan krijg je druipers en kan je bij sommige verfen ook andere problemen krijgen;
de bovenlaag droogt wel op, maar de verf eronder blijft nat (de vluchtige stoffen kunnen niet verdampen door de dichte laag erop)
het beste (en het goedkoopst) is gewoon een schone werkbank (weinig stof) die snachts ook warm is (voor het uitharden) en dan je onderdelen plat neerleggen (dus geen druipers) en dan gewoon rustig kwasten.. hiermee krijg je het mooiste, snelste en strakste resultaat.
moet je aan 4 kanten verfen? dan gewoon 4 keer anders neerleggen; dagje laten drogen en de andere kant..
staal het liefst voorbewerken met (lood-)menie, scheelt je een berg roest (sommige onderdelen behandel ik met alleen menie) en ook gewoon aanbrengen met de kwast of rollert.
zorg ervoor dat de menie en de verf van hetzelfde merk is, anders heb je meni op waterbasis en verf op oliebasis en dan krijg je na een week hele mooi blaasjes op je onderdeel (en kan je het nog een keertje afbeiten, kaalschuren, onvetten, voorbehandelen, nabehandelen)
zelf gebruik ik altijd Fexa spul, is iets duurder, maar zeker de meni heeft al een roestwerende werking volgens mij (daarna nooit meer roest gezien op die onderdelen)
kwasten kan je als je het 1 dag niet gebruikt gewoon in een sjam-potje met water zetten..
langere tijd niet gebruiken, dan schoonmaken of gaatje in sjam-potje-deksel, kwast door deksel heen en daarna afplaken (tegen verdampen van het water)
veel succes
vaak wordt de illusie gewekt dat met spuiten het resultaat beter is...
dat is niet zo, spuiten is alleen de manier waarop je de verf aanbrengt, daarna krijg je het uithardings proces en dat is veel belangrijker..
bij het uitharden is de temperatuur, luchtvochtigheid, hoeveelheid stof en nog veel meer dingen van invloed (zelfs het licht).
het probleem bij verf krijg je als de laag die je wilt uitharden te dik wordt, dan krijg je druipers en kan je bij sommige verfen ook andere problemen krijgen;
de bovenlaag droogt wel op, maar de verf eronder blijft nat (de vluchtige stoffen kunnen niet verdampen door de dichte laag erop)
het beste (en het goedkoopst) is gewoon een schone werkbank (weinig stof) die snachts ook warm is (voor het uitharden) en dan je onderdelen plat neerleggen (dus geen druipers) en dan gewoon rustig kwasten.. hiermee krijg je het mooiste, snelste en strakste resultaat.
moet je aan 4 kanten verfen? dan gewoon 4 keer anders neerleggen; dagje laten drogen en de andere kant..
staal het liefst voorbewerken met (lood-)menie, scheelt je een berg roest (sommige onderdelen behandel ik met alleen menie) en ook gewoon aanbrengen met de kwast of rollert.
zorg ervoor dat de menie en de verf van hetzelfde merk is, anders heb je meni op waterbasis en verf op oliebasis en dan krijg je na een week hele mooi blaasjes op je onderdeel (en kan je het nog een keertje afbeiten, kaalschuren, onvetten, voorbehandelen, nabehandelen)
zelf gebruik ik altijd Fexa spul, is iets duurder, maar zeker de meni heeft al een roestwerende werking volgens mij (daarna nooit meer roest gezien op die onderdelen)
kwasten kan je als je het 1 dag niet gebruikt gewoon in een sjam-potje met water zetten..
langere tijd niet gebruiken, dan schoonmaken of gaatje in sjam-potje-deksel, kwast door deksel heen en daarna afplaken (tegen verdampen van het water)
veel succes
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik denk dat je toch beter grondig met een roller aan de slag moet gaan.
Spuiten is erg lastig snel te dik of wat ik keer had juist te dun. Na een week alweer roest.
Ik heb laatst 2 spatborden gedaan. Dit waren wel nieuwe spatborden
1. Eerst goed opschuren
2. Helemaal ontvetten (het deel wat je wilt verven)
3. rollen met 1K primer met 75% OwAtrol olie
4. Schuren en ontvetten
5. rollen met 1K primer met 50% Owatrol olie
6. Schuren en ontvetten
7. rollen met Synthetiche autolak de beer met 50% Owatrol
8. Schuren en ontvetten
9. rollen met autolak en 75% Owatrol
10. Binnenkant met 2 lagen Bodycoating met 25% Owatrol ingesmeerd
(binnenkant is niet afgelakt met autolak dus alleen primer en daarover Bodycoating)
Tip voor het rollen. Oefen geen kracht uit en rol rustig over het oppervlakte. Net zolang tot het strak wordt. Je krijgt vaak belletjes maar als je rustig blijft rollen gaan ze weg. Maak zig-zag bewegingen.
Door de toevoeging van Owatrol droogt de verf langzaam zo kan je het makkelijker verwerken.
Zie het resultaat. Moet nog wel gepoest worden met commandant
Spuiten is erg lastig snel te dik of wat ik keer had juist te dun. Na een week alweer roest.
Ik heb laatst 2 spatborden gedaan. Dit waren wel nieuwe spatborden
1. Eerst goed opschuren
2. Helemaal ontvetten (het deel wat je wilt verven)
3. rollen met 1K primer met 75% OwAtrol olie
4. Schuren en ontvetten
5. rollen met 1K primer met 50% Owatrol olie
6. Schuren en ontvetten
7. rollen met Synthetiche autolak de beer met 50% Owatrol
8. Schuren en ontvetten
9. rollen met autolak en 75% Owatrol
10. Binnenkant met 2 lagen Bodycoating met 25% Owatrol ingesmeerd
(binnenkant is niet afgelakt met autolak dus alleen primer en daarover Bodycoating)
Tip voor het rollen. Oefen geen kracht uit en rol rustig over het oppervlakte. Net zolang tot het strak wordt. Je krijgt vaak belletjes maar als je rustig blijft rollen gaan ze weg. Maak zig-zag bewegingen.
Door de toevoeging van Owatrol droogt de verf langzaam zo kan je het makkelijker verwerken.
Zie het resultaat. Moet nog wel gepoest worden met commandant
Re: compressor
Delfosso schreef:Bij spuiten gaat heel veel verf verloren. Dus je moet wel op een paar liter rekenen. Het beste kan je kiezen voor De Beer autolak. Dit is relatief goedkoop maar toch heel erg goed. Hebben alle eendenkleuren.Ramon2cv schreef:wat kan je het beste hebben???
om koetswerkje te spuiten.
hoeveel liter
hoeveel pk
enz
Verder koop ik verf bij Rovego in Rotterdam is eigenlijk een groothandel voor de autobranche, maar ze zeggen er niets van als je als particulier komt kopen. Is echt heel voordelig iets van 15,- voor 500ml synthetische autolak.
Als je de synthetisch autolak aanmengt met 25 % Owatrol vloeit het mooi uit en krijg je een goed resultaat.
Voor verder advies kan je altijd even naar De Beer autolak bellen. Deze mensen helpen je graag verder. www.debeerlakfabrieken.com
Ik heb overigens mijn spatborden van mijn 2cv gewoon met roller aangebracht. Heel goed resultaat en je hebt geen spuitnevel.
Hoi Ramon,
Ik heb een compressor van 1,5 pk en een tank van ik schat zo'n 40 liter. Hiermee heb ik losse plaatdelen van mijn charleston gespoten en dat lukte prima. De compressor heeft genoeg vermogen om de tank onder druk te houden. Als ik spuit gebruik ik een werkdruk van ongeveer 4 bar. verder heb ik tot nu toe alleen met gewone mengverf van de Praxis gespoten, omdat autolak bij Winters in Apeldoorn 50 euro per liter is, daar komt dan nog harder en verdunner bij.
De gewone verf is wel een nadeel want deze heeft veel langer nodig op te stof drog te worden, dus en is meer kans dat er stof op nog leuker insecten in de laklaag mee drogen.
De kwaliteit is bij mij beduidend beter als roller of kwast, want bij roller hou je duidelijk spikkeltjes en bij een kwast streepjes.
Maar alles bij spuiten hangt af van een goede voorbereiding. Ik heb alles meermalen geschuurd en als laatste met waterproefschuurpapier 400 alles echt! spiegelglad!! geschuurd.
Daarnaast moet je een goede afstelling van de spuit zien te vinden, want te veel of te weinig druk of verf zorgt bij mij voor "sinasappelhuid" spuitwerk. Voor het afstellen van je verfspuit heb ik geen goede tips ik doe dit op gevoel.
Als je overgens nog een verfspuit moet kopen, koop er dan een die je helemaal uit elkaar kan halen zodat je alles! en vooral alle inwendige kanaaltjes schoon kan maken, dan kan hij niet verstopt gaan zitten en heb je op de lange termijn het meeste plezier van een verfspuit.
Succes met de klus!
Groetjes Bart
Ik heb een compressor van 1,5 pk en een tank van ik schat zo'n 40 liter. Hiermee heb ik losse plaatdelen van mijn charleston gespoten en dat lukte prima. De compressor heeft genoeg vermogen om de tank onder druk te houden. Als ik spuit gebruik ik een werkdruk van ongeveer 4 bar. verder heb ik tot nu toe alleen met gewone mengverf van de Praxis gespoten, omdat autolak bij Winters in Apeldoorn 50 euro per liter is, daar komt dan nog harder en verdunner bij.
De gewone verf is wel een nadeel want deze heeft veel langer nodig op te stof drog te worden, dus en is meer kans dat er stof op nog leuker insecten in de laklaag mee drogen.
De kwaliteit is bij mij beduidend beter als roller of kwast, want bij roller hou je duidelijk spikkeltjes en bij een kwast streepjes.
Maar alles bij spuiten hangt af van een goede voorbereiding. Ik heb alles meermalen geschuurd en als laatste met waterproefschuurpapier 400 alles echt! spiegelglad!! geschuurd.
Daarnaast moet je een goede afstelling van de spuit zien te vinden, want te veel of te weinig druk of verf zorgt bij mij voor "sinasappelhuid" spuitwerk. Voor het afstellen van je verfspuit heb ik geen goede tips ik doe dit op gevoel.
Als je overgens nog een verfspuit moet kopen, koop er dan een die je helemaal uit elkaar kan halen zodat je alles! en vooral alle inwendige kanaaltjes schoon kan maken, dan kan hij niet verstopt gaan zitten en heb je op de lange termijn het meeste plezier van een verfspuit.
Succes met de klus!
Groetjes Bart
Hoi Backfire,
Ben niet bekent met 2k lak van Sikkens. Over het algemeen lijkt de lak c.q. verf van de gamma (heb ik op mijn gebruiks eend zitten) prima olie en zout bestendig wat betreft zuur weet ik het niet. Deze gamma verf zit er nu 4 jaar op en houd zich prima. Dan heb ik het niet over de plekkken waar ik de ondergrond zeg maar verkloot heb.
Hierbij nog even de ooorzaak van het verklote werk.
Gebruik nooit ijzermenie onder plamuur, dat houd niet op de langere duur!
Met de Praxis verf heb ik nog geen "straat" ervaring de chaleston is in de opbouw fase (loopt gelukkig wel op z'n eind).
Overgens is de 2k lak een autolak die snel droogt of een gewone huis tuin en keuken verf/lak?
Groetjes Bart
Ben niet bekent met 2k lak van Sikkens. Over het algemeen lijkt de lak c.q. verf van de gamma (heb ik op mijn gebruiks eend zitten) prima olie en zout bestendig wat betreft zuur weet ik het niet. Deze gamma verf zit er nu 4 jaar op en houd zich prima. Dan heb ik het niet over de plekkken waar ik de ondergrond zeg maar verkloot heb.
Hierbij nog even de ooorzaak van het verklote werk.
Gebruik nooit ijzermenie onder plamuur, dat houd niet op de langere duur!
Met de Praxis verf heb ik nog geen "straat" ervaring de chaleston is in de opbouw fase (loopt gelukkig wel op z'n eind).
Overgens is de 2k lak een autolak die snel droogt of een gewone huis tuin en keuken verf/lak?
Groetjes Bart
-
- Addicted user
- Berichten: 5835
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik heb wel ervaring met de praxis metaalverf en tot nu toe houd het goed, zit op de achterbrug van mijn honda cb. Is alleen iets doffer dan echte lak. Die sikkens 2k is inderdaad snel drogende lak, iets van 2 uur of zo. maar het is geen autolak maar industrielak, vaak is hooglans dan iets minder dan hoogglans van autolak en is de pigment maling minder fijn, maar ach de meeste hebben dat toch niet in de gaten. PS prijs van lak is grootste gedeelte bepaald door de hoeveelheid pigment stoffen en de maling van de pigment. Hoe fijner hoe duurder. PS 2 staalplamuur moet je altijd op metaal aanbrengen en daarna pas aflakken. Plamuur welke jij nodig had is lakplamuur, maar die is weer minder sterk. Beter is om lood te gebruiken maar dat is weer een vak apart en heel bewerkelijk en je hebt beschermde kleding nodig in de vorm van handschoenen en koolstodmasker.
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
Hallo,
Heb net mijn eend gespoten met standox lak,
aantal liter = 2,5 liter voor 2 lagen
Compressor = 2 pk
Tank inhoud = 50 liter + extra tank van 150 liter (anders kan je de koets niet in 1 keer spuiten)
Spuit = 1 van de doe het zelf zaak (onderbeker) en een van de spuiterij (bovenbeker) Bovenbeker geeft mijn voorkeur omdat je dan overal beter bij kan.
Het gaat redelijk goed ook als je het voor de eerste keer doet zoals mij
Alleen wel heel goed schuren en ontvetten als je dat goed doet gaat de rest vanzelf en gewoon gelijk matig spuiten zelfde snelheid op en neer en bij het draaien van het opjaect afspuiten en dan weer terug erop.
heb je nog vragen hoor ik het wel.
Heb net mijn eend gespoten met standox lak,
aantal liter = 2,5 liter voor 2 lagen
Compressor = 2 pk
Tank inhoud = 50 liter + extra tank van 150 liter (anders kan je de koets niet in 1 keer spuiten)
Spuit = 1 van de doe het zelf zaak (onderbeker) en een van de spuiterij (bovenbeker) Bovenbeker geeft mijn voorkeur omdat je dan overal beter bij kan.
Het gaat redelijk goed ook als je het voor de eerste keer doet zoals mij
Alleen wel heel goed schuren en ontvetten als je dat goed doet gaat de rest vanzelf en gewoon gelijk matig spuiten zelfde snelheid op en neer en bij het draaien van het opjaect afspuiten en dan weer terug erop.
heb je nog vragen hoor ik het wel.
- Malle Babbe
- Moderator
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
- Locatie: Wormer
- Contacteer:
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer: