Nee hoor, een braadrand geeft geen extra stevigheid aan de constructie. Tis geen noodzaak maar als alles toch bloot ligt maar gelijk mooi platslijpen, na een RX5/RX10 beurt maakt roest sowieso geen kans meer dan en kan die er zeker 20 jaar weer tegen.Evan schreef:ben ik toch niet met je eens, je verzwakt t wel degelijk ook al slijp je niet in het schaaldeel. Een ander punt van discussie is natuurlijk of je t schadelijk is. Mijns inziens is het gewoon onzinnig om de naden af te slijpen. Je ziet het niet eens, t zit toch onder de auto. En om nou te gaan zeggen dat Citroën ze had moeten afslijpenburtonbouwer schreef:Als je het goed doet verzwak je ze niet. Die braadresten geven geen enkele stevigheid. Had Citroen er natuurlijk gewoon vanaf moeten slijpen, maar daar was kennelijk geen tijd/geld voor. Bovendien geven deze resten meer kans op roest. Dus afslijpen en dan zo doen dat je ter plekke van de langslas net boven het hoogst liggende schaaldeel blijft; de schaaldelen zitten nooit evenhoog, je voelt altijd een verspringing in de hoogte van het oppervlak als je met je vinger van het ene schaaldeel over de las naar het andere schaaldeel gaat; het is ook veelal te zien. Ga je slijpen in het hoogst liggende schaaldeel, dan verzwak je de constructie wel, dus dat niet doen!! Ik heb het met een haakse slijper gedaan en gaf een mooi resultaat.
Als je bang bent voor roest, zet ze dan gewoon lekker dik in de UnderbodyCoat.
Stralen of afkrabben
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Ok, dan wordt het dus toch afkrabbenburtonbouwer schreef:Klopt is een K-werk maar moet toch want tectyl worden ze niet blij van bij het straalbedrijf. Ik was ong 70 euro kwijt voor het stralen van de 4 draagarmen en de 2 assen en nog wat kleiner spul. De echt kleine spulletjes zelf gedaan (via via op een zaterdag in een kleine straalcabine van een bedrijfje)TB schreef:Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...
Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
Wat is na het stralen de beste manier. Gewoon aflakken of puur een laag antiroest?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Na het stralen uiteraard ontstoffen met een borstel en toen 2 lagen RX5 en 2 lagen RX10. Dit is een combinatie van antiroest en harde toplaag. Gaat nooit meer kaduuk en is beter dan tectyl. Kan ik echt aanbevelen.TB schreef:Ok, dan wordt het dus toch afkrabbenburtonbouwer schreef:Klopt is een K-werk maar moet toch want tectyl worden ze niet blij van bij het straalbedrijf. Ik was ong 70 euro kwijt voor het stralen van de 4 draagarmen en de 2 assen en nog wat kleiner spul. De echt kleine spulletjes zelf gedaan (via via op een zaterdag in een kleine straalcabine van een bedrijfje)TB schreef:Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...
Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
Wat is na het stralen de beste manier. Gewoon aflakken of puur een laag antiroest?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Dat is ook zo. Weet iemand een goede adres om te laten stralen in Zuid Holland? Zegmaar omgeving van Leiden.burtonbouwer schreef:Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.
groet frank
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Maar die kunnen nog altijd afgekrabt worden, is in ieder geval veel beter dan alles met de hand eraf krabbenburtonbouwer schreef:Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.
groet frank
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Tsja en bovendien zag ik laatst bij de Aldi van die handige multi-tools (zo'n soort van klein boormachinetje) waar heel veel functies op zitten. Je hebt er een staalborsteltje op, een schuursteentje, eigenlijk van alles. Kost iets van 10 euro ofzo en is altijd goedkoper dan stralen. Hiermee kan je mooi die overgebleven hoekjes doen ...Yannick schreef:Maar die kunnen nog altijd afgekrabt worden, is in ieder geval veel beter dan alles met de hand eraf krabbenburtonbouwer schreef:Helaas kom je niet overal bij, hoekjes en zo!Frank Munneke schreef:gewoon dikke staaldraadborstel op de slijpschijf en na een half uurtje zijn ze kaal en als nieuw, kan je niet voor naar een straler rijden.
groet frank
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.
Valt dus reuze mee.
Valt dus reuze mee.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Volgens mij ben je goed bezig zo!TB schreef:Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.
Valt dus reuze mee.
Maar ben er nog niet, ook de remtrommels en de fusees nog eraf halen. En de vooras uit elkaar halen, die zit ook helemaal onder de baggerzooi. Ik had de achteras en dat geval over de tank heen al een keer schoongemaakt en gespoten, maar dit wil ik toch ook laten stralen. Denk dat dat een veel beter resultaat geeft. En dan alles gewoon goed in de RX5 en RX10.burtonbouwer schreef:Volgens mij ben je goed bezig zo!TB schreef:Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.
Valt dus reuze mee.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Zo heb ik het ook gedaan ja ook met die tankbeugel. Je kunt de trommels, assen en draagarmen het beste bij ABS in Waddinxveen uitelkaar en inelkaar laten zetten; dan kun jij het mooi laten stralen en in de RX5/RX10 zetten. Tenminste, zo heb ik het gedaan. Ik had het speciale gereedschap er niet voor.TB schreef:Maar ben er nog niet, ook de remtrommels en de fusees nog eraf halen. En de vooras uit elkaar halen, die zit ook helemaal onder de baggerzooi. Ik had de achteras en dat geval over de tank heen al een keer schoongemaakt en gespoten, maar dit wil ik toch ook laten stralen. Denk dat dat een veel beter resultaat geeft. En dan alles gewoon goed in de RX5 en RX10.burtonbouwer schreef:Volgens mij ben je goed bezig zo!TB schreef:Daarnet met een verbrander aan de gang geweest. Dat gaat goed. Is een bosch en wordt max 500 graden. Je ziet het tectyl er gewoon vanaf krullen/ branden. Met plamuurmesje en het is eraf. Sommige hoekjes kom je niet bij. Maar ik denk dat dit wel goed is voordat het gestraald gaat worden.
Valt dus reuze mee.