Moer stuurinrichting vooras

Alles over de wielophanging
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Moer stuurinrichting vooras

Bericht door CitRoel » za 14 jan, 2006 17:43

Op die Belgische 2cv site heb ik een moer zien staan voor op de stuurinrichting op de vooras (Zie foto) bij het lezen van het commentaar (Zie Quote) werd mijn interesse gewekt. Nu kijk ik op m'n eigen vooras, die ligt nu toch los, maar daar kan ik de mogelijkheid om een moer in te draaien niet vinden. Wie o wie weet hoe dit hoort en heeft er misschien ook ervaring mee?

Afbeelding
Here is a new steering pinion ring nut.

Day after day, water, dust or mud are damaging the steering pinion of your 2CV.
As the bearing is built into the pinion itself, you'll have to change the expensive complete assembly.

Don't wait until it's to late !!!

With this new nut, you'll be able to protect and lube the bearing as much as it needs.
It's possible to change the nut without removing the front axle.

The nut has a "normal" 32mm size and a new seal is provided.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 14 jan, 2006 17:48

Misschien zaten bij de oude 2cv's die moeren er niet op. Maar ik denk dat Gerard je wel een volledig en sluitend antwoord kan geven.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 14 jan, 2006 22:26

Dit is een aangepaste creatie van www.2cv.be Dit is dus niet origineel, maar wel te bestellen.

Sommige hebben ook van die nummers op de ogen van de trekstangen. Makkelijk om te smeren. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 15 jan, 2006 10:54

Ik snap dat 2cv.be dat uitgevonden heeft en ik vind het een goed idee... alleen snap ik niet hoe dat ie gemonteerd moet worden. Eerst ff checken of het uberhaupt past voordat ik zo'n ding ga kopen. Ik wil namelijk wat van die site bestellen maar met 15,- verzendkosten moet ik alles wat ik wil in 1 keer bestellen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 15 jan, 2006 18:24

Oeps te snel gelezen. :oops:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 16 jan, 2006 13:33

Haha geef niks... ik ga vanavond even kijken of er nu misschien ook al iets in is geschroeft wat er dus eerst uit moet voordat die dikke moer erin kan.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 18 jan, 2006 10:08

OPHELDERING!! :D

Zo zag het eruit...
Afbeelding

Dit kwam eruit... (na een halfuurtje weken met WD40 en daarna bateren met een moker)
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit... (AHAA daar moet die moerachtige bout dus in :D )
Afbeelding

Ik hoop dat ik hiermee niet alleen mezelf maar ook anderen heb geholpen. :)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » wo 18 jan, 2006 13:26

Het idee van die moer met nippel is dus dat je de stuurinrichting kunt smeren en dan speciaal het tandwiel en de tandreep lijkt me. Maar kun je bij jou dan een mogelijkheid zien waar dat vet dan doorheen moet?
ik zie dat niet op de foto...

enne, wat kost t?
Ami 8 break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 18 jan, 2006 14:09

Wat ik kan zien kan het vet naar binnen.

Tsja het is niet goedkoop (€50,-) maar als ik daarmee de levensduur kan verlengen, en je krijgt er wel een nieuwe keering bij. :)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 18 jan, 2006 14:19

Ik zou het jullie nooit aanraden,want bij die moer of het lager,dat al vet
van de tandheugel krijgt,heeft hij meestal vet genoeg.Het probleem zit
eerder onder de pignon waar een koper busje als lagertje dient en dat wil
nog wel eens geluid maken.Voor die moer met die 2 gleufjes bestaat spec-
iaal gereedschap en hij zit ook gecenterd.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » wo 18 jan, 2006 20:22

Hoi Gerard, dus als ik het goed begrijp kan het koperen busje dus niet (ook indirect niet) door de nippel in de bedoelde moer van vet worden voorzien?
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 19 jan, 2006 07:51

Ja hoor,maar het is niet eenvoudig om het boortje er tot het eind in te
krijgen,omdat daat het geharde eindstukje van het pignonwiel zit.En om
die te verwijderen moet de voortraverse eruit en de aandrukstift van
de tandheugel los te maken en daarna het stuurhuis weer af te stellen

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 19 jan, 2006 10:57

Ho!
Acacadabra... ik snap even niet wat je bedoelt Gerard

Als ik nu, zonder de moer met die twee inkepingen, erin kijk zie ik dat er langs de buiten kant een smalle kier zit zodat het vet dat erin gepompt wordt naar beneden (zeg maar de as in) kan. Komt het daar niet op een kwetsbare plek?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 19 jan, 2006 11:58

Wat Gerard volgens mij zegt is dat je de onderste lagering van je pignonwiel op deze manier niet smeert en dat is de kwetsbare plek.....

maar het kan mijns inziens nooit kwaad om af een toe nieuw vet in je stuurinrichting te spuiten (ik heb in de Ami een smeernippel
in in het stuurhuis gezet waardoor de pignon/tandreep af en toe gesmeerd kan worden)
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 19 jan, 2006 13:04

Door de bovenste moer wordt de pignon tot onderin het stuurhuis gedrukt
en zal het koperen lagerbusje daar maar weinig van profiteren

Plaats reactie