Handrem afstellen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Handrem afstellen

Bericht door Tom Duckpower » vr 20 jan, 2006 13:41

De handrem van mn eend schijnt niet meer te werken zoals men dat bij de RDW wilt, en dat moet dus even veranderd worden.

maar hoe stel ik die dingen goed af?
beetje in peppi en kokkie of nijntjetaal.
Ik kan wel een eend uitelkaar schroeven en weer inelkaar zetten, maar van remmen heb ik weinig kaas gegeten ;)


Tom D.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 20 jan, 2006 14:21

Op de remmen zitten 2 verschillende afstelmogelijkheden.
Je kan de kabels afstellen en de excentrieken waaromheen de bedieningsarmpjes draaien.
In principe moet het zo zijn dat als de handrem helemaal terug staat de armpjes
net aan tegen hun rust positie staan.
Met de excentrieken stel je dan de vrije slag die je moet hebben voor de handrem aangrijpt.
Het is een beetje pielen, maar als je alleen de kabel stelt weet je nooit zeker
of de armpjes in de neutrale midden positie komen als je de handrem er af haalt.
Staat het nl niet in het midden blijft meestal een van die handremblokjes slepen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 20 jan, 2006 15:16

Ik heb een stukje gevonden over de handrem afstellen op eendologie online... En omdat ik 'm niet gelinkd krijg...
Schijfrem:
Krik de auto op en controleer het vrijlopen. Er zijn meer manieren om de handrem te stellen. Wanneer de handrem al bijna perfect werkt in de vijfde klik, volstaat het de contramoertjes bij te draaien tot de wielen vaststaan.

Als de blokjes net zijn vervangen:
Demonteer de contramoeren op de kabel. Trek de kabel terug en verwijder de veer. Draai de handremnokken los en stel met de speciale sleutel de excentrische moer zodanig dat aan de bovenzijde tussen nok en aanslag ongeveer 0,5mm tot 1mm speling zit. Niet meer, niet minder. Steek de kabel terug en plaats de veer, monteer de contramoeren en met de handrem in de vijfde klik eventueel fijn afstellen met de contramoeren.

Als de blokjes niet zijn vervangen:
Zet de handrem los en stel met de excentrieken de speling tussen de onderste handremnok en het remblokje af op 0,1 mm precies. Zet de handrem in de vijfde klik en stel eventueel met de contramoeren fijn af. Deze laatste methode werkt wat sneller, methode twee is makkelijker. Wanneer de excentrieken helemaal in de rondte kunnen draaien dan moeten de blokjes vervangen worden.

Beide voorwielen moeten altijd op de handrem even zwaar remmen anders trekt de auto scheef. Dit kun je met de hand voelen door de handrem in de vierde klik te zetten en aan de wielen te draaien, ze moeten dan even zwaar draaien. Bij de APK controleert men dat op deze wijze bijvoorbeeld op een remmentestbank.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 24 jan, 2006 18:45

remmen zijn inmiddels gesteld..
was toch makkelijker dan ik dacht..

Waren eerst even bij de garage gaan vragen:
moesten de handrem 4-5tandjes aantrekken en dan met de excenters de remblokjes zo ver draaien dat de schijf net vrijloopt ;)

Daarna nog ff een ashoesje vervangen...Waren met 45 minuten met alles klaar ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 24 jan, 2006 18:53

kijjk appeltej ijtje

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 24 jan, 2006 18:56

idd....:D

tis nu gefixt...morgen RDW bellen, voor de herkeuring van vorige week...

yihaaaaaa :D
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 24 jan, 2006 19:10

Tom Duckpower schreef:remmen zijn inmiddels gesteld..
was toch makkelijker dan ik dacht..

Waren eerst even bij de garage gaan vragen:
moesten de handrem 4-5tandjes aantrekken en dan met de excenters de remblokjes zo ver draaien dat de schijf net vrijloopt ;)

Daarna nog ff een ashoesje vervangen...Waren met 45 minuten met alles klaar ;)
Ik volg je niet helemaal... heb je trommelrem ofzo? Ik kan geen exenters ontdekken bij mijn handrem. (misschien een hele blonde opmerking, maarja we zitten hier om te leren hè)
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 24 jan, 2006 19:16

heb schijven voor..

in het draaipunt van de handremarmen zitten 2 bouten als het ware in elkaar (maat 14 in 24) en die 24-bout is een bout waar de 14 bout uit het midden inzit....snappie?

zal er staks even een piccie van uploaden/zoeken
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 24 jan, 2006 19:20

Afbeelding
dit is de excenter bout..

en die zit in het onderste gat op de arm:
Afbeelding

door de excenter zit deze bout:
Afbeelding
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 24 jan, 2006 19:34

Aaaaahh... op die fiets :D
Maar goed dat ik daar nu een vraag over stel, over een week (misschien 2) zet ik m'n motor en bak weer op het chassis en dan moeten de (nieuwe) remblokken er ook op. :D
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 14 mei, 2006 22:14

Tom Duckpower schreef:remmen zijn inmiddels gesteld..
was toch makkelijker dan ik dacht..

Waren eerst even bij de garage gaan vragen:
moesten de handrem 4-5tandjes aantrekken en dan met de excenters de remblokjes zo ver draaien dat de schijf net vrijloopt ;)

Daarna nog ff een ashoesje vervangen...Waren met 45 minuten met alles klaar ;)
Lijkt mij niet goed.
Als je hem zo afstelt dan trek je nog de handremhevel bijna uit het dashboard als je de handrem stevig wilt aantrekken.
Volgens mij is de correcte procedure dat de op het 3e tikje beide wielen net aanlopen, en als je de handrem helemaal los zet moeten ze goed vrij lopen.
Verder moet het zo zijn dat met de handrem los de hevels tegen de aanslagen liggen en de veren NIET ingedrukt zijn. DIt doe je door eerst de kabels los te draaien en dan zover aandraaien dat net de vrije slag eruit is en links en rechts ongeveer evenveel windingen van de draad zichtbaar zijn.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 27 jan, 2008 16:24

Even een oud topic openen voor mijn vraag. :wink:

Vandaag de handremblokjes opnieuw gemonteerd. Het viel me op dat deze tegen de schijf blijven lopen wanneer de rem los staat en er eigenlijk niks zit wat de blokjes weer van de rem aftrekt. Er zitten wel per blokje een veertje aan de zijkant aan gedrukt, maar wat de functie hiervan is vraag ik me ook af?

Hoe worden de blokjes normaliter weer terug in de vrije postie gezet?
En waarvoor dienen de veertjes aan de zijkant van de blokjes?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 jan, 2008 17:39

Als ik me niet vergis klemmen deze veertjes de blokjes terug tegen de houder, zitten de veertjes er wel goed in, is je exenter opnieuw afgesteld?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 27 jan, 2008 17:43

Hoe moeten deze veertjes zitten dan?

Exenter moet ik nog afstellen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » zo 27 jan, 2008 18:30

De schijf duwt de blokjes onder het rijden weer terug, niks aan t handje (zolang de wielen vrij ronddraaien).
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Plaats reactie