Heeft voor mij geen nut om over te stappen want mijn eendengarage doet er altijd 15W40 in bij de 5000KM beurten dus kan ik wel gaan bijvullen met W50 maar dat heeft geen nut. Tevens is W50 olie voor hoge temperaturen, laat een eend nu juist moeite hebben op hoge temperatuur te komen en heeft W50 olie dus alleen nut bij een hele hete zomer of een vakantie naar zuid Frankrijkniek schreef:Die 15w40 olie die jij gebruikt kan wel heel goed zijn maar het gaat om de dikte!
15w50 smeert namelijk beter bij hoge temperaturen en bovendien vangt de olie beter de bestaande slijtages en spelingen op!
ALs je een wat dikkere smeerfilm rond je zuigerveren hebt dan is je compressie ook beter
15w40 is aan de dunne kant ook al is hij nog zo goed!!
Synthehitsche olie is ook vaak te dun.
Bovendien kun jew die valvoline er rustig 1 jaar inlaten als je niet meer als 10.000km per jaar rijdt het is namelijk sl specificaties
Verder hoort olie niet een jaar lang in een eend te zitten ongeacht of ie nou wel of geen SL spec heeft. MPM heeft ook SL spec.
Verder was mijn vraag waarom geen synth. maar daar ben ik al achter dat is heel slecht voor je motor als deze gewend is aan mineraal olie,