Visa ontstekingscomputer

Alles over visa-conversies.
catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 7 feb, 2006 22:20

pingelen is niet zelfontbranding.
om pingelen / detonatie tegen te gaan zet je de ontsteking later.
Pingelen is als de onstekingsgolf in de weg wordt gezeten door een andere druk golf bijv van de compressie. (even heeeel kort door de bocht)

Het liefst wil je onsteken op BDP, da's het meest efficient, maar dat lukt niet want vanwege de hoge druk (compressie) ontbrand het mengsel te traag. Hoe hoger de druk, hoe trager de ontbranding, dus hoe eerder je moet ontsteken. Als je te vroeg ontsteekt kom je met de druk opbouw van de compressie in de knoop (en verbranding EN compressie druk opbouw) en dan gaat het fout.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 7 feb, 2006 22:35

Evan schreef:
charleston tuning schreef:iets later zetten misschien... gaat alleen ten koste van je rendament!
lijkt me dat vroeger zetten beter helpt, je moet het pingelen, dus de zelfontbranding voor zijn, t enige wat je kunt doen om de zelfontbranding voor te zijn is het mengsel aan te zetten tot verbranding lijkt me....?
Draait je motor achteruit ...
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 7 feb, 2006 23:34

1 puntje vergeten jeroen, snelheid van de zuiger. dit is ook belangrijk omdat de zuiger en krukas een bepaalde beweging wil voortzetten, tegen de tijd dat je mengsel gaat ontbranden wil je dat ie net op je BDP is, daarvoor moet je al van te voren de vonk verstrekken.

pingelen is dat de zuiger eigenlijk terug wil doordat mengsel te vroeg ontbrandt maar door massa en snelheid toch doorgaat.

voor de rest helemaal mee eens.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » wo 8 feb, 2006 17:45

weer wat geleerd :)
maar het komt er dus op neer dat je met een aangepaste ontstekingscurve wel euro 95 in een hoge-compressieblok kunt mieteren.....
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 8 feb, 2006 21:30

Ja, dan heb je wel ca. 30% verlies van vermogen.
Afblijven.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 8 feb, 2006 21:38

Ach, met zo'n klein vermogen is 30% toch niet zoveel :P
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » wo 8 feb, 2006 22:42

Lelijke Eend schreef:Ja, dan heb je wel ca. 30% verlies van vermogen.
waar haal je dat vandaan?
Ami 8 break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 8 feb, 2006 22:49

dat van die 30% kan ik ook even niet volgen. Lijkt mij ERRUG vel verlies.

Inderdaad zuigersnelheid had ik niet meegenomen, ik heb het hele statisch/dynamisch verhaal even buiten beschouwing gelaten. Ook squish heb ik niet meegenomen en nog wat van die weetjes.

Het zit allemaal best ingewikkeld maar de basis zal nu voor sommigen wat duidelijker zijn hoop ik.

Wat je moet onthouden is dat als je aan deze dingen gaat lopen rotzooien je net zo makkelijk verslechtert als verbeterd!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 9 feb, 2006 18:25

en vergeet niet dat elke pk in een eend zo'n beetje voelbaar is!

30% is ongeveer 8 pk!!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 9 feb, 2006 19:47

catscit schreef:Wat je moet onthouden is dat als je aan deze dingen gaat lopen rotzooien je net zo makkelijk verslechtert als verbeterd!
Lijkt me wel dat je moet weten waar je mee bezig bent, of iemand regelen die er verstand van heeft.

Voor dat ik dat soort dingen ga klooien heb ik eerst nog wel wat andere dingen die gedaan moeten worden ;) mijn pickup afbouwen ofzo, met in eerste instantie een standaard Visa blok voor 95 loodvrij. Mocht dat niet genoeg power geven, dan kan ik altijd gaan kijken of we iets anders kunnen gaan regelen.....
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 9 feb, 2006 20:21

Die info heb ik uitgelegd gekregen van een garagist die zeer veel verstand van zaken heeft ! Die kon mij ook precies uitlegen hoe en wat en waarom.
Afblijven.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 9 feb, 2006 20:44

nou dan waar wacht je nog op,....

enlighten us!
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 9 feb, 2006 20:52

Pingelen komt doordat de benzine te snel ontsteekt waardoor het al voor het BDP volledig verbrandt (zo groot mogelijke vlam, benzine ontploft namelijk niet, maar ontbrandt). Voor een zo hoog mogelijk rendement wil je dat de benzine maximaal aan het ontbranden is (dus het meeste fik in je cylinder) als je zuiger net voorbij het BDP is. Om dat te bereiken wordt ca. 10 graden voor het BDP de vonk gegeven van de bougie. Door de enorme snelheid van de motor + de relatief trage verbranding van de benzine heb je dan een volledige ontbranding net na het BDP. Echter, euro95 ontbrandt met een hogere snelheid. Tervens verbrandt het al bij een lagere temperatuur (voordat iets begint te branden heb je een minimum temperatuur nodig en die ligt bij euro95 lager dan super98). Dus door de compressie (= opwekken van warmte) begint je benzine al warm te worden (bij euro95 dus). Als dan de bougie vonkt, begint een beetje benzine te verbranden, de druk wordt daardoor nog hoger en daardoor wordt het in de cylinder ook warmer. Resultaat: voortijdige verbranding van de benzine. Zet je de ontsteking nu gigantisch laat (bijvoorbeeld 10 graden na het BDP) dan voorkom je die voortijdige verbranding en dus het pingelen. Echter, je motor levert niet meer het maximale rendement.

En nee, ik ben niet goed in uitleggen :P
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 10 feb, 2006 00:07

en daar komt dan nog veel meer bij kijken, zo is die 10 graden alleen bijstarten en zal rap oplopen tot +/- 38 graden voorontsteking ivm snelheid van zuiger etc etc.

ook komt daar nog eens bij kijken dat als de ontsteking later gezet wordt de warmte niet goed afgevoerd kan worden en daardoor kleppen verbranden of zelfs de zuiger "oplost".

en zo zijn er nog veel meer gegevens zoals Jeroen terecht opmerkte.

Overigens pingelen kan ooko ntstaat door overmatige koolafzetting en een hete motor, de koolafzetting zal de brandstof eerder onsteken dan dat de bougie het wil. Leuk als je bij oudere motor contact uitzet en de motor nog even doorloopt. Remedie, koppen schoon maken.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 10 feb, 2006 22:42

Ik reed eergisteren in de eend van een kennis, en die eend had de neigingmet de choke erop enorm te "ploppen," maar dan echt zo'n plop geluidje alsof er een kraan drupt ofzo... Is dit dat pingelen, en gebeurt dat vaker met de choke erop?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie