aankoop

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
jos
Eenmalige poster

aankoop

Bericht door jos » di 21 feb, 2006 22:36

goeiendag!

ik word binnen enkele maanden 18 jaar en ben aan het uitkijken naar een auto.
Ik ben al langer geintresseerd in geitjes maar ik zou neit weten of dit geschikt is voor mij.
kunnen jullie soms antwoord geven op volgende vragen:

- is een 2cv geschikt als 1e auto ?
- vanaf welke prijs kan je een 2cv kopen die in staat is om nog wel enkele jaren door de keuring te raken ( zonder al te grote herstellingswerken zoals veeel laswerken, nieuw chasis , ... )
- kost het onderhoud van zo een 2cv veel geld?
- hoeveel verbruikt deze auto ongeveer
- is een 2cv geschikt om in de winter te rijden?
- is een 2cv betrouwbaar ( om bvb mee op reis te gaan )

en dan een laatste vraagje over verzekeringen en dergerlijke, zou dit voor mij ( 1e auto , 18 jaar ) meer of minder kosten dan een normale auto ?

bedankt,

jos ( uit belgie )

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Re: aankoop

Bericht door Tom Duckpower » di 21 feb, 2006 22:48

jos schreef: - is een 2cv geschikt als 1e auto ?
Ten eerste welkom!

Ja hoor, zelf doe ik 3 jaar mn eend(en die van mn vader) als eerste auto gebruiken (moet wel, heb geen andere)
jos schreef: - vanaf welke prijs kan je een 2cv kopen die in staat is om nog wel enkele jaren door de keuring te raken ( zonder al te grote herstellingswerken zoals veeel laswerken, nieuw chasis , ... )
2000-2500 euro heb je tegenwoordig een aardige eend voor. Hoe beter de staat hoe duurder
jos schreef:- kost het onderhoud van zo een 2cv veel geld?
Als je handig bent kun je veel zelf doen. Onderdelenprijs hangt van onderdeel af. En de plaats waar je ze koopt
jos schreef:- hoeveel verbruikt deze auto ongeveer
1:15-1:17 moet haalbaar zijn
jos schreef:- is een 2cv geschikt om in de winter te rijden?
Mits goed behandeld chassis en bodemplaten is het te doen. Zonder behandeling ook, maar dan vreet de pekel je bodem sneller aan.
Kachel werkt normaal aardig goed
jos schreef:- is een 2cv betrouwbaar ( om bvb mee op reis te gaan )
Ja hoor, net als andere auto's: mits goed onderhouden, zeer betrouwbaar.
Ik heb nog nooit grote pechproblemen gehad. Alleen kleine dingen.
jos schreef:en dan een laatste vraagje over verzekeringen en dergerlijke, zou dit voor mij ( 1e auto , 18 jaar ) meer of minder kosten dan een normale auto ?
Kan ik als Nederlander niet zeggen, aangezien ik niet veel weet van het belgische verzekeringsgebeuren. Hangt ook van de verzekeringsmaarschappij af. Als je m als oldtimer/klassieker verzekers is het goedkoper, maar heb je vaak een kilometerbeperking.
Laatst gewijzigd door Tom Duckpower op di 21 feb, 2006 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 21 feb, 2006 22:50

-ja
-zou ik zo niet weten, gokje +1500€
-100€
-1:15
-ja
-ja

sorry weet niet wat verzekeringen doen in BE, ik betaal 114€ maar ja heb dan ook max korting.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 21 feb, 2006 22:52

goh redelijk identiek behalve dan aanschafprijs, maar ja ik rij dan ook al 11 jaar, dus die prijzen van toen blijven hangen. :)

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 21 feb, 2006 22:53

backfire schreef:goh redelijk identiek behalve dan aanschafprijs, maar ja ik rij dan ook al 11 jaar, dus die prijzen van toen blijven hangen. :)
mijne was ook gekocht voor €700...
is nu wel wat meer waard ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 22 feb, 2006 09:25

ik kocht een wrak voor 400 wel met galva

Wiebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Wiebe » wo 22 feb, 2006 15:09

Voor je verzekering zul je er in ieder geval goedkoper vanaf zijn dan met een doorsnee recentere wagen. Dit heeft alles te maken met de weinige fiscale pk's van een 2cv. Hoeveel precies, dat weet ik niet en hangt ook af van de makelaar die je kiest, maar het is in elk geval minder. Moet binnenkort ook op zoek, ik laat iets weten als k meer weet.

Wiebe

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 22 feb, 2006 18:39

Betrouwbaar zekers!!! mits .. :wink:
(maar dat is met elke auto zo..)

verbruik, afhankelijk van je rechtervoet :lol: maar ong. lees hierboven
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Frank Deusjevoo » wo 22 feb, 2006 19:53

Wiebe schreef:Voor je verzekering zul je er in ieder geval goedkoper vanaf zijn dan met een doorsnee recentere wagen. Dit heeft alles te maken met de weinige fiscale pk's van een 2cv. Hoeveel precies, dat weet ik niet en hangt ook af van de makelaar die je kiest, maar het is in elk geval minder. Moet binnenkort ook op zoek, ik laat iets weten als k meer weet.

Wiebe
2 PK NATUURLIJK! :lol: :lol:

(t zal ongetwijfeld ondertussen wel veranderd zijn, maar eerder was dit zo :P )
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » do 23 feb, 2006 11:25

ja t is voor de 6-jes iig 3CV
Ami 8 break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » do 23 feb, 2006 14:06

In België is een 2pk wel iets goedkoper als je wat zoekt. Met veel geluk kom je met 800 euro toe. Maar daar moet je dan weer juist op vallen.

Als je het onderhoud in een moderne Citroën garage laat doen kan het weleens gaan tegenslagen qua kosten. Moderne mechaniciens (of zijn het elecriciens? :roll: ) kennen niets of weinig van de toch wel simpele techniek. Het zelf doen is het goedkoopste.

In de winter in de geit rijden is doenbaar maar naar mijn mening niet aan te raden als het je enige auto is, zeker als (meestal niet zo rijke) student. Een roestbehandeling doet wel heel veel.

Als je 18 bent kost de verzekering altijd pakken meer maar een 2pk is inderdaad goedkoper vanwege zijn lage cilinderinhoud en de 3 fiscale pk'tjes...

Tot zover mijn advies. :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 24 feb, 2006 15:35

Ik kan je één ding aanraden als je met 18 een auto wilt kopen: koop niets heel duurs (tenzij je al werkt en een bergje geld hebt ;)).
Na twee maanden in m'n eerste autootje (een AX) te hebben gereden concludeerde ik dat ik misschien liever zou zijn begonnen met een autootje van, zeg, 300 euro, omdat ik na elke "domme actie" nerveus controleerde of de onderdelen van m'n auto nog vast zaten.

Dit is niet onrijmbaar met eend-/geitrijden, misschien is het juist een goede combi: als van een moderne auto iets stukgaat weet je dat het waarschijnlijk duur gaat worden. Van een eend kijk ik niet zo raar op als ie een nieuw piepje/rammeltje/kraakje heeft en ze zijn makkelijker zelf te verhelpen dan bij een moderne wagen.

Hiernaast is een eend eigenlijk hartstikke leuk om mee te beginnen: je zit nooit opgefokt achter het stuur (heeft toch geen zin; hij gaat dan toch niet harder); je maakt minder "domme acties" dan in een "snellere" auto; je bent anders dan je leeftijdgenoten met die g*lfjes en civics en hebt dus altijd een leuk onderwerp van gesprek; als je een beetje kunt zoeken is ie ook nog 'ns goedkoper in onderhoud dan andere auto's want het meeste is wel tweedehands te vinden; je leert in een eend écht autorijden (handmatige choke is toch hartstikke stoer :cool: ); verzekeren moet goedkoop kunnen (zelfs in belgië, je bent dan wel 18 maar ik denk niet dat je een andere auto goedkoper verzekert krijgt dan een eend. okee, misschien een mini of zo...).

's Winters in je eendje rijden gaat prima als je je jas aanhoudt :) Men zegt wel dat je het beter niet kunt doen in verband met pekel en bodems en zo maar ik vind de verleiding moeilijk te weerstaan :)

Hmmm is een aardig lang stukje geworden. Liet me even gaan :D Maar goed, ik vind het een aanrader, een eendje op je 18e :)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

JanGert
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door JanGert » di 11 apr, 2006 16:53

Bij Emerpark kost de verzekering voor 18 tot en met 23 jarigen 340 eurie. Moet je alleen wel lid zijn van de CCNL....maar dat kost maar 20 euries!

Speciaal jongerentarief geld altijd op autoverzekering tot 24 jaar!

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Frank Deusjevoo » di 11 apr, 2006 16:55

Stom eigenlijk dat ze de jongeren zo niet stimuleren om juist wel eend te gaan rijden! Ach ja misschien maar beter ook anders kan ik mn hele leven wel blijven sparen ;)

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 11 apr, 2006 19:47

Heb jij ooit gezien hoe jongeren met hun eend omgaan??? :shock:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie