Toeter en Licht pieper problemen
Toeter en Licht pieper problemen
Hi,
twee korte vraagjes over de electra. Leg het please echt even goed uit want op gebied van electra ben ik een aap.
- Ik heb een aahoewaa toeter onder de kap gebouwd... Erg leuk en hij doet het ook. Enige is dat hij het alleen doet als de motor uit staat en het contact aan... niet als de auto rijdt. Hoe zit dat? Ik heb de toeter gewoon verwisseld met de originele toeter die er in zat. Het is uiteraard een 12 volt toeter en ook een 12 volt accu.. is dat iets te veel van het goede? Hoe moet ik het anders aansluiten?
- Vergeet nog wel eens lichten uit te zetten... Heb dus nu zo'n piepdingetje gekocht maar snap niet helemaal waar ik die moet aansluiten. Welke van de drie pinnetjes bij het contact en hoe sluit ik die aan op de lichtschakelaar? En waar zit die?
Groeten en bedankt
Anthony
twee korte vraagjes over de electra. Leg het please echt even goed uit want op gebied van electra ben ik een aap.
- Ik heb een aahoewaa toeter onder de kap gebouwd... Erg leuk en hij doet het ook. Enige is dat hij het alleen doet als de motor uit staat en het contact aan... niet als de auto rijdt. Hoe zit dat? Ik heb de toeter gewoon verwisseld met de originele toeter die er in zat. Het is uiteraard een 12 volt toeter en ook een 12 volt accu.. is dat iets te veel van het goede? Hoe moet ik het anders aansluiten?
- Vergeet nog wel eens lichten uit te zetten... Heb dus nu zo'n piepdingetje gekocht maar snap niet helemaal waar ik die moet aansluiten. Welke van de drie pinnetjes bij het contact en hoe sluit ik die aan op de lichtschakelaar? En waar zit die?
Groeten en bedankt
Anthony
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
zo'm oewha toeter moet je altijd via een relais aansluiten, anders gaat je schakelaar het niet overleven.
Lees hier meer over: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
En over dat piepding.......daar moet een schematje bijzitten, want anders kan niemand het aansluiten. Met alleen de melding 3 pinnetjes kan niemand er iets zinnigs over zeggen
Lees hier meer over: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
En over dat piepding.......daar moet een schematje bijzitten, want anders kan niemand het aansluiten. Met alleen de melding 3 pinnetjes kan niemand er iets zinnigs over zeggen
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Gebruik voor die toeters ook een wat dikkere kabel dan de standaard kabel. Die toeters werken namelijk met een compressor en die trekken nogal wat stroom. Dat dunne kabeltje kan denk ik niet voldoende stroom leveren.
In de gebruiksaanwijzing van de toeter zal wel de geadviseerde dikte voor een kabel staan. En zoals Duintje al zegt. Zeker aansluiten via een relais.
Een relais is niks anders als een blokje dat werkt als een elektronische schakelaar. Maar met zo'n blokje en wat nieuwe bekabeling kun je het wel veiliger maken.
Suc6
In de gebruiksaanwijzing van de toeter zal wel de geadviseerde dikte voor een kabel staan. En zoals Duintje al zegt. Zeker aansluiten via een relais.
Een relais is niks anders als een blokje dat werkt als een elektronische schakelaar. Maar met zo'n blokje en wat nieuwe bekabeling kun je het wel veiliger maken.
Suc6
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
maar hij toetert wel hoor... alleen niet als de motor aan staat...Punky schreef:Gebruik voor die toeters ook een wat dikkere kabel dan de standaard kabel. Die toeters werken namelijk met een compressor en die trekken nogal wat stroom. Dat dunne kabeltje kan denk ik niet voldoende stroom leveren.
In de gebruiksaanwijzing van de toeter zal wel de geadviseerde dikte voor een kabel staan. En zoals Duintje al zegt. Zeker aansluiten via een relais.
Een relais is niks anders als een blokje dat werkt als een elektronische schakelaar. Maar met zo'n blokje en wat nieuwe bekabeling kun je het wel veiliger maken.
Suc6
En hoe zit het met die pieper?
Anthony
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Het kan zijn dat de motor dan net die stroom wegtrekt die je claxon wel nodig heeft. Werkt je claxon bijvoorbeeld wel, als je wat meer toeren maakt.Anthony schreef:maar hij toetert wel hoor... alleen niet als de motor aan staat...
En hoe zit het met die pieper?
Anthony
Verder zou ik die draad sowieso dikker maken en met een relais werken bij extra luchthoorns, want anders kan ook de bekabeling in het ergste geval doorbranden. Met alle gevolgen van dien. Claxoneer ff en voel eens aan de kabels of ze warm worden.
Mijn Dixie-hoorn heb ik ooit ff snel op dunne kabels aangesloten, maar dat werd toch aardig warm.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Dat lichtverklikkertje heb ik laatst ook bij de eend van m'n zwager erin gezet (halfords dingetje maar doet t goed genoeg). Een draad heb ik bij de zekering van de verlichting ertussen gestoken, volgens mij de 1e of de 2e van bovenaf gezien). En het andere draadje aan het contact (volgens mij de eerste die je ziet zitten). En anders gewoon even wat combi's uitproberen. Zodra de lichten van de eend branden en je zet de motor af, gaat ie piepen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Hi,
die verklikker piept als een bus! dank je.
wel zit ik nog met die whoha toeter... Die toetert nog steeds puur op de accu. Ik heb hem dus gewoon ongewisseld met de originele toeter...
Het probleem was dat hij niet toetert als de motor draait (ook niet in hoge toeren). Jullie advies was om een dikkere draad te gebruiken...
Maar over welke draad heb je het dan? De draad die door de boom loopt? Dus van de toeter naar de schakelaar en ook toeter tot accu? Snap er niks meer van. Wie helpt...?!
die verklikker piept als een bus! dank je.
wel zit ik nog met die whoha toeter... Die toetert nog steeds puur op de accu. Ik heb hem dus gewoon ongewisseld met de originele toeter...
Het probleem was dat hij niet toetert als de motor draait (ook niet in hoge toeren). Jullie advies was om een dikkere draad te gebruiken...
Maar over welke draad heb je het dan? De draad die door de boom loopt? Dus van de toeter naar de schakelaar en ook toeter tot accu? Snap er niks meer van. Wie helpt...?!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Je moet de draad die de toeter van zijn stroom voorziet vervangen door een dikkere. Dat houdt dus in alle kabels die in deze stroomkring zitten. Dus de kabel van de accu naar de toeter en van de toeter naar de massa. Voor de veiligheid zou je een relais kunnen gebruiken.
Lees dit eens door:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
Lees dit eens door:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
spreken we hier mss van een defecte spanningsregelaar??Anthony schreef:Hi,
die verklikker piept als een bus! dank je.
wel zit ik nog met die whoha toeter... Die toetert nog steeds puur op de accu. Ik heb hem dus gewoon ongewisseld met de originele toeter...
Het probleem was dat hij niet toetert als de motor draait (ook niet in hoge toeren). Jullie advies was om een dikkere draad te gebruiken...
Maar over welke draad heb je het dan? De draad die door de boom loopt? Dus van de toeter naar de schakelaar en ook toeter tot accu? Snap er niks meer van. Wie helpt...?!
(kan hé)
vroem vroem
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Antony wat hier gezegd word klinkt erg aannemelijk in de oren.flusc schreef: spreken we hier mss van een defecte spanningsregelaar??
(kan hé)
Dus pak je multi meter ( als je er geen hebt bij de gamma verkopen ze die dingen ook voor weinig .. en ze zijn altijd handig om te hebben )
Meet de (gelijk ) spanning op de aansluitingen van je toeter op het moment dat de motor niet draaid en als je toeterd dit zou ergens rond de 12 V moeten opleveren ,
Doe hetzelfde als je motor draaidt , en laat eens weten wat voor voltage er dan gemeten word.
Ik vermoed dat als je motor draaid je spanning een stuk lager ligt en daarom je toeter niet werkt ( heeft wel een minimale spanning nodig namelijk ) En dat zou heeeel goed met je spanningsregelaar te maken kunnen hebben.
Even over de dikte van de draden en gebruik van een relais is allemaal toegespitst op het vermogen wat je nodig hebt om jou nieuwe toeter te laten werken.
Dit ding trekt aanzienlijk meer vermogen ( stroom ) dan jou originele toetertje.
Feit is dat hoe meer stroom je gebruikt deste dikker je kabels moeten zijn , zeker bij lage spannningen ( 12 volt is zo' n lage spanning ).
Dus het gaat om de ader dikte van de kabel die je gebruikt en deze mag zeker wel 2 mm zijn voor dit soort toepassingen.
Om nu ervoor te zorgen dat je je schakelaar niet om zeep helpt moet je als het ware een hulp schakelaar ertussen zetten ( relais ) deze heeft maar weinig stroom nodig om in en uit te schakelen , maar kan vervolgens veel grotere stromen schakelen.
Maar dan wordt het wel behoorlijk technisch om dat goed uit gelegd te krijgen en dan is het handiger dat je je eerst even wat inleest op internet of even laat vertellen in real life.
succes iig !