brandstoffilter?

Gesloten
Tim

brandstoffilter?

Bericht door Tim » ma 7 apr, 2003 01:35

Hallo

We waren vandaag dus maar eens begonnen met het vervangen van de luchtfilter, oliefilter en brandstoffilter bij ons "nieuwe" eendje. Ging allemaal prima, totdat we met 3 man op zoek moesten naar de brandstoffilter. We hebben het beest van tank tot motor afgezocht, maar deze 3 technische :?: studenten zagen hem nergens zitten. Dus de vraag is simpel: "Waar o waar zit dat ding?"

Kan ik misschien meteen even de vraag stellen of iemand een goed "eenden-boek" kent en waar je het koopt/haalt?

thnx again

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

filter

Bericht door Daffy » ma 7 apr, 2003 08:20

[b]Een 2CV is standaart NIET voorzien van een benzinefilter.
Een in de toevoerslang ertussen plaatsen kan nooit kwaad.
Een begrijpelijk 2CV sleutelboek kan je kopen bij ,,Het eendeei'' in Rotterdam, Maar Olyslager is ook nog te koop.
Daffy :P [/b]

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » ma 7 apr, 2003 09:51

een eend is wel degelijk standaard uitgevoerd met een brandstoffilter. Op de plek waar de benzineslang aan je carburateur zit, zit een grote messing bout. 12 of 13 meen ik.. Deze bout losdraaien, waarna je een klein rond filtertje uit de carburateuraansluiting kan trekken.
Echter een extra filter welke je bij een autospeciaalzaak koopt en ergens tussen de aanzuigleiding van de benzine pomp plaatst kan geen kwaad.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 7 apr, 2003 19:38

Voor de man die het beter weet , het gedeelte in de carburateur , waar de benzine binnenkomt , en doorheen moet , heet geen filter , maar een zeef !
Het verschil zit in de afmetingen van de gaatjes , bij dit onderdeeltje zijn ze van een afmeting , dat het een zeef genoemd moet worden.
Als je het dan nog precieser wilt weten , in de tank , onder aan de aanzuigbuis , zit OOK nog een grove zeef !!! Zoals ik al zei , de fijne zeef zit en de carburateur.
Daffy :wink:

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » di 8 apr, 2003 11:42

zeef, filter, whatever.

trouwens een zeef filtert ook hoor... Een zeef is namelijk gewoon een grof filter.

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » wo 9 apr, 2003 22:54

Mocht je een los filter gaan installeren, plaats hem dan voor de benzinepomp.

Dit heeft twee voordelen:
- De pomp blijft schoner
- Je krijgt geen last van een vaporlock bij warme temperaturen (tochtje Italie in de zomer bijvoorbeeld)

Ik had hem bij mijn aca in het zicht tegen het chassis aan. Heeft als voordeel dat je in geval van nood snel benzine kan aftappen. Mocht een ander eendje droog staan, heb je net op de vluchtstrook staan sleutelen en wil je je handen schoon hebben, etc. Helaas is het ook makkelijk aftappen door derden.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 10 apr, 2003 12:09

je had 'm tegen je chassis aan?!? Dus voor de pomp?
Werkt dat, dan wordt de bezine dus door het filter heengezogen?
Die van mij zit tussen pomp en carburateur.

Overigens, laats kocht ik een nieuwe, maar die bleek te dikke aansluitpijpjes te hebben. Het oude exemplaar had aansluitpijpjes die in stapjes dunner werden, zodat het altijd past. Let hierop bij aanschaf.

Overigens II:
Hier en daar verkopen ze ook mooie verchroomde exemplaren, waarvan je alleen het inzetfilter hoeft te vervangen.

Bullit

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » do 10 apr, 2003 12:56

Onderdruk of overdruk, dat is allemaal hetzelfde als je vloeistof door een membraan wilt krijgen. Het gaat om het drukverschil. Dus voor of achter de pomp maakt niets uit.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » vr 11 apr, 2003 10:11

ho ho, voor of achter de pomp maakt wel degelijk uit. De eend is uitgerust met een membraampomp, deze is van het zelfaanzuigende type. Echter de zuigdruk is wel lager dan de persdruk. Als je een centrifugaalpomp zou hebben kan je geen filter in de aanzuigbuis hebben.
Het beste is inderdaad tegen het chassis, en benzine aftappen.. ze kunnen het ook gewoon uit de tank zuigen.
Het nadeel alleen is dat je de pomp iets zwaarder belast.

Gesloten