radio

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
JeEske

radio

Bericht door JeEske » do 10 apr, 2003 03:47

ik zou een radio willen installeren in een special,
maar ik heb geen flauw benul hoe ik het beste stroom aftap van de batterij.
zou het kunnen dat ik zelf nog een draad moet trekken, of kan ik dit ergens aftappen op een andere plaats???

Pieter
Gebruiker
Gebruiker

Aansluiten radio

Bericht door Pieter » do 10 apr, 2003 10:16

Het beste kan je een draad trekken door vanaf de accu een draad te trekken door een van de bestaande openingen in het schutbord. Aan het begin (bij de accu) een zwevende zekering monteren. Je kunt de koets als aarde gebruiken.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Re: Aansluiten radio

Bericht door Punky » do 10 apr, 2003 11:27

Pieter schreef:Het beste kan je een draad trekken door vanaf de accu een draad te trekken door een van de bestaande openingen in het schutbord. Aan het begin (bij de accu) een zwevende zekering monteren. Je kunt de koets als aarde gebruiken.
Zo heb ik het ook gedaan ja, werkt perfect. Met een universele radiobak erin (deze heb ik bij de Brezan gehaald), ziet het er perfect uit. Deze kun je dan onder je dashboard hangen.

Pieter
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Pieter » do 10 apr, 2003 13:01

Je kunt ook een plaatje aluminium kopen, en deze in de bankschroef (even houtjes ertussen doen tegen krassen en deuken) in u-vorm buigen. 2 gaatjes erin aan de bovenkant voor montage tegen de aflegplank en 4 gaatjes voor montage radio. Twee gaatjes boren in vierkante buisje onder aflegplank en vastzetten met zelftappende schroeven. Kost je nog geen 2 euro, en kan voor het zicht net zo goed zijn (is minder lomp dan sommige radiobakken).

Hoe simpeler hoe beter (eend-stijl dus).

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » do 10 apr, 2003 13:47

die van mij hangt gewoon met post elastieken onder het dashboard.. :oops:

plop
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

aansluiten

Bericht door plop » vr 11 apr, 2003 12:50

Mocht je een gat boren in het schutbord om daar je stroom door te trekken naar je radio vergeet dan niet dat je een extra bescherming moet gebruiken om je draad. Immers door het bewegen van de auto kan het draad op den duur gaan slijten door de scherpe randen van het gat. Ik heb hierzelf een wat groter gat gemaakt en het draad er door getrokken en als laatste een flinke laag kit erom.

JeEske
Eenmalige poster
Contacteer:

Bericht door JeEske » vr 11 apr, 2003 14:42

:D

mercikes voor de reacties tot hier toe, gaan deze middag is proberen of het lukt, samen me ne maat van mij.

zal nadien nog wel iet trug laten weten,

greetings JeEske
Dromen kan je alleen, maar leven niet zonder de anderen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Re: aansluiten

Bericht door Lelijke Eend » vr 11 apr, 2003 18:16

plop schreef:Mocht je een gat boren in het schutbord om daar je stroom door te trekken naar je radio vergeet dan niet dat je een extra bescherming moet gebruiken om je draad. Immers door het bewegen van de auto kan het draad op den duur gaan slijten door de scherpe randen van het gat. Ik heb hierzelf een wat groter gat gemaakt en het draad er door getrokken en als laatste een flinke laag kit erom.
Er zijn wel rubber ringetjes te krijgen om in een gat te stoppen om zo de scherpe randen af te schermen. Voordelen: geen kit-troep op je draad (staat beter + die draad kan je nog eens uit het gat halen zonder alles te hoeven slopen), geen kit op je Eend (staat mooier + geen troep er op als je moet verven ofzo) en je hebt mooi de kans om ff een stukkie te gaan rijden met je Eend :wink:
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » vr 11 apr, 2003 20:17

je kunt ook tectyl-dopjes gebruiken

Gast

Bericht door Gast » za 12 apr, 2003 06:12

:D
mercikes allemaal, voorlopig gaan de electriciteitskabeltjes via de opening voor de chauffage, of hoe zegde da schoon. heb nog geen extra gat gemaakt.

de cd-speler macheert al, nu den altenne nog aansluiten, (heb der nog gene, maar zal ni lang meer duren) en alles is in orde

heb al muziek van de cd-speler

greetings JeEske

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

en de boxjes?

Bericht door Hanzzl69 » za 12 apr, 2003 09:52

Waar (ver-)stoppen jullie de boxen dan? Ik woon in THE BIG-CITY met nogal wat junks in de buurt en wil daarom radio en boxen (en antenne) zo veel mogelijk uit het zicht monteren. Tips?

Hanzzl

Pieter
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Pieter » zo 13 apr, 2003 21:10

Onder de voorbank/voorstoelen is genoeg plaats voor een setje kleine huis-/tuin- en keukenboxen. Ook kunnen ze uit het zicht gehangen worden onder de hoedenzak.

Bij mijn eerste eend waren ze helemaal mooi geplaatst: onder de balk boven de voorbank (onder het dakje, dus niet goed zichtbaar, maar ideaal m.b.t. geluid!).

plop
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door plop » ma 14 apr, 2003 13:15

Ach ja, er zijn verschillende mogelijkheden om te zorgen dat je stroomdraden niet beschadigd raken. Ik ben voor de goedkoopste oplossing gegaan (als je tenminste nog kit over hebt van een verbouwing van je badkamer). :lol:

Voor de boxen heb ik een MDF plaat gepakt (2cm dik) en hier de boxen in gehangen. Onder de boxen heb ik zeg maar nog een bakje gemaakt als klankkast. Deze hele zware (tja sorry de eend zakt wel een paar cm) constructie rusten op de bovenkant van de wielkasten en op een paar steunders. Dan heb ik nog een bak gemaakt van MDF waarin de subwoofer rust. Mijn versterker ligt onder de achterbank. :twisted:

Tja en het hoeft niet altijd mooi te zijn, als het maar functioneel is.

Plop

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 14 apr, 2003 23:17

Pieter schreef:Onder de voorbank/voorstoelen is genoeg plaats voor een setje kleine huis-/tuin- en keukenboxen. Ook kunnen ze uit het zicht gehangen worden onder de hoedenzak.

Bij mijn eerste eend waren ze helemaal mooi geplaatst: onder de balk boven de voorbank (onder het dakje, dus niet goed zichtbaar, maar ideaal m.b.t. geluid!).
Bedankt! Leuk idee, die boxjes naast je kop. Moet goed te horen zijn! Ik kreeg al de tip ze achter in te bouwen vanwege het motorgeluid. Misschien is ook onder de hoedenzak geen slecht idee, alleen zit je achterbank er dan voor. Onder de voorstoelen vind ik een wat minder goed idee wegens het nodige vocht dat daar loopt als het regent.
Hanzzl

Pieter
Gebruiker
Gebruiker

Verdere tips m.b.t. boxjes boven hoofd

Bericht door Pieter » di 15 apr, 2003 10:59

Die boxjes boven het hoofd waren vrij simpel aangebracht. Alles wat nodig is zijn twee metalen strips, twee plankjes, en 4 slangenklemmen (+schroeven en boxjes natuurlijk).

schroef de metalen strip (+/-2 mm dik, breedte ongeveer gelijk aan balk boven hoofd, lengte een centimeter of 3 meer dan houten plankje) midden op het plankje. Bevestig dit dan met de slangenklemmen aan de uiteinden van de strip tegen het balkje. De strip zit dus tegen de balk, boven het plankje. Aan de onderkant kan je nu je opbouwboxen schroeven. Als je kleine huis-tuin en keukenboxen hebt, schroef je de strip meteen op het hout van de kast. Ik denk dat je 10-15 cm ruimte hebt boven je hoofd, dus neem niet te grote boxen!

Er bestaan natuurlijk veel meer mogelijkheden voor montage, maar deze manier is wel elegant, en beschadigt de auto niet. En is simpel te doen.

Succes verder

Gesloten