Remtrommel bekijken!
-
- Beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: ma 6 mar, 2006 13:43
- Locatie: Utrecht
Remtrommel bekijken!
Hello! Kan iemand mij vertellen wat te doen om in mijn remtrommel te kijken nadat ik het wiel eraf heb gehaald? Ik kom bij een plaat terecht die alleen via de wielbouten vast lijkt te zitten , en werkelijk muurvast zit! Ik krijg de indruk dat ik gewoon wat geweld moet gebruiken, maar dat wil ik natuurlijk wel eerst zeker weten. Het gaat om een aca. Iemand advies? Thnx!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
er zit volgens mij een stofkapje op, die haal je eraf en dan krijg je geloof ik een grote moer.. deze zit inderdaad vaak moervast!
wat ik doe is de sleutel verlengen met een stang of holle buis.. en dan flink kracht zetten
wat ik doe is de sleutel verlengen met een stang of holle buis.. en dan flink kracht zetten
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Gebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
- Contacteer:
Dit is wat er in de vraagbaak 2cv/dyane 1982-1988 staat, in neem aan dat dit zo ongeveer wel gelijk is aan een aca.
9.11 Achterwiellager vervangen
Bijzonder gereedschap
Sleutel ........................................................................... 3303-T
Aanhaalmomenten in Nm (kgm)
Lageropsluitmoer ..............................................350-400 (35-40)
Naafmoer .........................................................350-400 (35-40)
Wielmoeren .......................................................40- 60 (4,0-6,0)
- Zet de auto op bokken ter hoogte van de achterasbuis. -
Verwijder het wiel en de naafdop.
- Boor met een boortje van 4 mm de centerpunten van de naafmoer (3 in figuur 27).
- Houd de remtrommel tegen en draaide moer los; zo mogelijk met 3303-T.
- Verwijder met een beitel de borging van de lageropsluitmoer (2) en verwijder
de moer. U moet deze moer vernieuwen.
- Trek met een trekker de remtrommel los.
- Verwijder de binnenste loopring van het lager zonodig van de astap met een
geschikte trekker.
- Tik de buitenste lagerloopring en de vetkeerring uit de boring.
- Zie voor het controleren van de lagerspeling 9.6.
- U kunt de wielbouten zonodig vervangen met een pers. Borg de nieuwe
bouten met een centerpuntslag.
- Bouw het lager in in de omgekeerde volgorde.
- Tik de vetkeerring met de afdichtlip naar het lager gekeerd zover in de boring
dat ze 1 tot 1,5 mm binnen de bout voor het lager ligt.
- Smeer het lager met vet en pers dit met behulp van een stuk pijp dat tegen de
buitenste loopring drukt in de boring.
- Tik de remtrommel op zijn plaats met een stuk pijp dat draagt op de binnenste
lagerloopring en zet de opsluitmoer vast met 350-400 Nm (35-40 kgm).
- Borg de moer door met een beitel wat materiaal van de moer in de groef van
de astap te tikken.
- Zet de naafmoer vast met 350-400 Nm (35-40 kgm) en borg hem met twee
centerpuntslagen.
- Stel zonodig de remmen af (zie 11.8 ).
- Breng het wiel aan en zet de moeren vast met 40-60 Nm (4-6 kgm).
11.7 Remtrommel achter uit- en inbouwen
Bijzonder gereedschap
Sleutel …………………………………………….. 3303-T
- Krik de auto op en zet hem op bokken; plaats de bokken onder de achterasbuis.
- Verwijder het wiel.
- Boor met een 4 mm-boortje de centerpuntborgen van de ringmoer weg en draai
de moer los; zo mogelijk met 3303-T. Zie ook 9.11. Hierbij moet u de trommel
vastzetten. Zet bijvoorbeeld een hefboom tussen twee wielbouten.
- Tik de borg terug en draai de naafmoer los.
- Stel zonodig de remschoenen terug.
- Trek met een trekker de trommel met naaf van de astap.
- Gewoonlijk blijft de achterste helft van de binnenste lagerloopring op de astap
achter. Eventueel kunt u deze verwijderen, zie 9.11.
- U mag de trommel niet van de naaf scheiden; de fabrikant heeft de eerste ten
opzichte van de naaf gecentreerd.
- Vervang wielbouten eventueel één voor één.
- Breng het geheel aan in omgekeerde volgorde van het verwijderen. Zie 9.11.
Zo is het wel duidelijk denk ik
9.11 Achterwiellager vervangen
Bijzonder gereedschap
Sleutel ........................................................................... 3303-T
Aanhaalmomenten in Nm (kgm)
Lageropsluitmoer ..............................................350-400 (35-40)
Naafmoer .........................................................350-400 (35-40)
Wielmoeren .......................................................40- 60 (4,0-6,0)
- Zet de auto op bokken ter hoogte van de achterasbuis. -
Verwijder het wiel en de naafdop.
- Boor met een boortje van 4 mm de centerpunten van de naafmoer (3 in figuur 27).
- Houd de remtrommel tegen en draaide moer los; zo mogelijk met 3303-T.
- Verwijder met een beitel de borging van de lageropsluitmoer (2) en verwijder
de moer. U moet deze moer vernieuwen.
- Trek met een trekker de remtrommel los.
- Verwijder de binnenste loopring van het lager zonodig van de astap met een
geschikte trekker.
- Tik de buitenste lagerloopring en de vetkeerring uit de boring.
- Zie voor het controleren van de lagerspeling 9.6.
- U kunt de wielbouten zonodig vervangen met een pers. Borg de nieuwe
bouten met een centerpuntslag.
- Bouw het lager in in de omgekeerde volgorde.
- Tik de vetkeerring met de afdichtlip naar het lager gekeerd zover in de boring
dat ze 1 tot 1,5 mm binnen de bout voor het lager ligt.
- Smeer het lager met vet en pers dit met behulp van een stuk pijp dat tegen de
buitenste loopring drukt in de boring.
- Tik de remtrommel op zijn plaats met een stuk pijp dat draagt op de binnenste
lagerloopring en zet de opsluitmoer vast met 350-400 Nm (35-40 kgm).
- Borg de moer door met een beitel wat materiaal van de moer in de groef van
de astap te tikken.
- Zet de naafmoer vast met 350-400 Nm (35-40 kgm) en borg hem met twee
centerpuntslagen.
- Stel zonodig de remmen af (zie 11.8 ).
- Breng het wiel aan en zet de moeren vast met 40-60 Nm (4-6 kgm).
11.7 Remtrommel achter uit- en inbouwen
Bijzonder gereedschap
Sleutel …………………………………………….. 3303-T
- Krik de auto op en zet hem op bokken; plaats de bokken onder de achterasbuis.
- Verwijder het wiel.
- Boor met een 4 mm-boortje de centerpuntborgen van de ringmoer weg en draai
de moer los; zo mogelijk met 3303-T. Zie ook 9.11. Hierbij moet u de trommel
vastzetten. Zet bijvoorbeeld een hefboom tussen twee wielbouten.
- Tik de borg terug en draai de naafmoer los.
- Stel zonodig de remschoenen terug.
- Trek met een trekker de trommel met naaf van de astap.
- Gewoonlijk blijft de achterste helft van de binnenste lagerloopring op de astap
achter. Eventueel kunt u deze verwijderen, zie 9.11.
- U mag de trommel niet van de naaf scheiden; de fabrikant heeft de eerste ten
opzichte van de naaf gecentreerd.
- Vervang wielbouten eventueel één voor één.
- Breng het geheel aan in omgekeerde volgorde van het verwijderen. Zie 9.11.
Zo is het wel duidelijk denk ik
-
- Beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: ma 6 mar, 2006 13:43
- Locatie: Utrecht