sporing stellen
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Ik spoor mijn a types zelf en dat gaat uitstekend. Je moet dit wel doen met de auto op normale rijstand, dus NIET uit de veren!
Verder, als je fusees versleten zijn of stuurkogels, dan kun je behoorlijk sporen wel vergeten. Ik stel af op 0mm, gemeten met een speciale stang die ik daarvoor heb die meet op de buitenkant van de velg. Aan 1 kant zit een vaste pen die op de velg duwt, aan de andere kant een verschuifbare met een stuk rolmaat erop, dan kun je met het stukje rolmaat meten wat het verschil tussen voor en achter is. Wel regelmatig even inveren en aan het stuur rammelen.
Deze methode werkt zelfs op een italiaanse thoroughbred met 250+pk, getest tot 200km/h. Dus best nauwkeurig als je goed uit je dopjes kijkt en een beetje gevoel hebt voor wat je doet.
Verder, als je fusees versleten zijn of stuurkogels, dan kun je behoorlijk sporen wel vergeten. Ik stel af op 0mm, gemeten met een speciale stang die ik daarvoor heb die meet op de buitenkant van de velg. Aan 1 kant zit een vaste pen die op de velg duwt, aan de andere kant een verschuifbare met een stuk rolmaat erop, dan kun je met het stukje rolmaat meten wat het verschil tussen voor en achter is. Wel regelmatig even inveren en aan het stuur rammelen.
Deze methode werkt zelfs op een italiaanse thoroughbred met 250+pk, getest tot 200km/h. Dus best nauwkeurig als je goed uit je dopjes kijkt en een beetje gevoel hebt voor wat je doet.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Sporing voorwielen
Ik heb bovenstaande meetwijze toegepast op een 2cv die goed stuurt.CitRoel schreef:Wij hebben om de sporing te stellen een oude tentbuis gebruikt, je schuift 'm uit tussen de achterkanten van je voorwielen daarna hou je 'm tussen de voorkanten en zie je speling. Als je 'm stelt wel een aantal keer heen en weer met de auto zodat de wielen zich kunnen zetten voordat je weer meet.
Als ik onder de auto meet en de meetstok dus tegen het chassis en de velgranden houd (zowel voor als achter de ophanging) raak ik door het chassi is wat inde weg zit niet het midden van het wiel.
Is dat erg ?
De uitkomst is overigens de wielbreedte voor ca 1 cm minder is dan achter; hij stuurt goed en de bandenslijtage is normaal.
Vreemd toch ?
henk
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Je meet de afstand tussen beide wielen (velgranden). Aan de voorzijde van de velg en aan de achterzijde. Je zit door het chassis idd niet ter hoogte van het middelpunt van je wiel.
1cm toespoor is minimaal 1cm te veel. Je mag iets uitspoor hebben. (max 2mm)
/-------\
|--------| Dit is een leuke truuk voor bandenhandelaren die meer banden willen verkopen. Idd vreemd dat je dan geen buitensporige slijtage hebt.
1cm toespoor is minimaal 1cm te veel. Je mag iets uitspoor hebben. (max 2mm)
/-------\
|--------| Dit is een leuke truuk voor bandenhandelaren die meer banden willen verkopen. Idd vreemd dat je dan geen buitensporige slijtage hebt.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Sporing
DE sporing meet je toch met het stuur in rechte stand? Ik de (de motor is gedemonteerd) het stuurplaat evenwijdig gezet. De plaat die dus over het stuurhuis schuift. En dan de spoorstang einden zo stellen tot de wielen recht staan.
Die gewichtjes zijn voor het balanceren van de wielen en hebben niks met de sporing te maken. Je merkt van het balanceren bij een eend niet veel tenzij je een erg kromme velg hebt. Je rijdt met een eend nooit veel harder dan 100 km/h dus je merkt het eigenlijk niet als de wielen niet perfect uitgebalanceert zijn.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Sporing, een leuke uitdaging ineens...
Vandaag bij mij eenden specialist geweest voor een vastzittende fusee rechts voor. Omdat het demonteren van de pen met geen mogelijkheid lukte hebben we een andere draagarm gemonteerd. De speling op de fusee is iets minder dan de linkerkant en ruim binnen de tolerantie. Ik blij want de auto stuurde heel fijn licht weer. Onderweg viel me wel op dat bij rechtdoor het stuur bijna een kwart van de cirkel in een andere stand staat. Dat leek me wat veel eigenlijk. Thuis nog eens goed gekeken en toen bleek dat uitspoor nu ongeveer 3 cm is. Dat is natuurlijk heel veel te veel...
Ik vind het wat verbazend. De stuurstang is wel los gewest van de draagarm natuurlijk maar zonder verdraaien ook weer vast gegaan op de andere. Hoe kan er nu ineens 3 cm uitspoor zijn? Het verschil zit ook rechts. Als ik het stuur in de oude stand voor rechtdoor zet staat het linkerwiel recht (gemeten met een touwtje tussen linker voor en achterwiel). Het rechter wiel staat dan behoorlijk scheef...
Ik heb natuurlijk ook al even gebeld met mijn eenden man. Die snapt het niet en heeft geloof ik het idee dat ik wat overdrijf. De methode met het touwtje is misschien niet fullproof maar geeft denk ik een aardige indicatie. De scheefstand van het stuurwiel zegt lijkt me ook wel dat er iets grof is veranderd...
Wat ook opvalt is dat het stuur niet goed zelfstandig in de rechtdoor stand wil komen. De stuurbuis lijkt wat stroef in het huis te draaien. Het voelt zoals het klinkt, alsof het rubber in het stuurhuis stroopt...
EJ
Vandaag bij mij eenden specialist geweest voor een vastzittende fusee rechts voor. Omdat het demonteren van de pen met geen mogelijkheid lukte hebben we een andere draagarm gemonteerd. De speling op de fusee is iets minder dan de linkerkant en ruim binnen de tolerantie. Ik blij want de auto stuurde heel fijn licht weer. Onderweg viel me wel op dat bij rechtdoor het stuur bijna een kwart van de cirkel in een andere stand staat. Dat leek me wat veel eigenlijk. Thuis nog eens goed gekeken en toen bleek dat uitspoor nu ongeveer 3 cm is. Dat is natuurlijk heel veel te veel...
Ik vind het wat verbazend. De stuurstang is wel los gewest van de draagarm natuurlijk maar zonder verdraaien ook weer vast gegaan op de andere. Hoe kan er nu ineens 3 cm uitspoor zijn? Het verschil zit ook rechts. Als ik het stuur in de oude stand voor rechtdoor zet staat het linkerwiel recht (gemeten met een touwtje tussen linker voor en achterwiel). Het rechter wiel staat dan behoorlijk scheef...
Ik heb natuurlijk ook al even gebeld met mijn eenden man. Die snapt het niet en heeft geloof ik het idee dat ik wat overdrijf. De methode met het touwtje is misschien niet fullproof maar geeft denk ik een aardige indicatie. De scheefstand van het stuurwiel zegt lijkt me ook wel dat er iets grof is veranderd...
Wat ook opvalt is dat het stuur niet goed zelfstandig in de rechtdoor stand wil komen. De stuurbuis lijkt wat stroef in het huis te draaien. Het voelt zoals het klinkt, alsof het rubber in het stuurhuis stroopt...
EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640