+ en - allebei op de accu of beter op de koets?

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Gesloten
JanGert
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 22:03
Locatie: Deventer

+ en - allebei op de accu of beter op de koets?

Bericht door JanGert » do 27 apr, 2006 22:49

Ik lees op het forum verschillende meningen......de ene zegt dat je de plus én de min zo kan aansluiten op de accu en de ander zegt dat je de - beter kan aansluiten op de koets......

Maakt het nou verschil of maakt het werkelijk geen hol uit?

En dan nog een vraag......ik heb een gele en een rode + draad....ik weet dat de ene voor constant stroom is en de ander voor wissel. Hoe kan ik dit het best aanluiten....moet ik ze allebei aansluiten of kan ik kiezen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 27 apr, 2006 22:55

waar heeft die man t over?

als je het over je audioversterker hebt, gewoon + en - rechstreeks op de accu, dan heb je zeker geen last van een slechte massa. Maar gebruik dan wel 4 tot 6mm2 voor je versterker.

als je het verder over je radio hebt, rode over contact schakelen en dan is de gele voor het geheugen van de radio, die dus rechstreeks op de accu.

JanGert
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 22:03
Locatie: Deventer

Bericht door JanGert » do 27 apr, 2006 23:12

ik bedoel idd de radio....miss was het makkelijker om dat er ff bij te zetten....
Mijn eend een auto?? NEE!! Mijn hobbie.....

Rode 2cv6 Club '87

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 28 apr, 2006 00:22

De - en + van de accu geeft over het algemeen minder storing op je radio, maar je kunt hem ook ergens anders aftappen. Bijvoorbeeld geschakeld aan je stuur. Sommige radio's kunnen dan wel gaan brommen.

die constant stroom en wisseldraad moet je ff kijken hoe je dat doet, hangt van je + draad af. Vaak zet ik ze samen op 1 draad van de accu. De constant stroom zorgt voor het geheugen en de schakkel dat de radio bijvoorbeeld op je stuurstroom aan en uit gaat.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Revers99
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 16:39
Locatie: Drachten

Bericht door Revers99 » vr 28 apr, 2006 14:27

Als je het toerental van je motor terug hoort komen door je boxen, kun je ook een ontstoorder tussen je + zetten.

Hoor je dat ook niet meer :lol:

Heb ik nu ook geen last meer van :D
©COPYWRIGHT
Niets uit deze publicaties mag worden verveelvoudigd door middel van digitale technieken,druk,microfilm,of op welke andere wijze dan ook.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 28 apr, 2006 15:02

bij mij is de radio-plus ergens bij een zekering afgetapt. heeft de vorige (of die daarvoor) eigenaar gedaan.
heb het ook zo gelaten.
de min zit bij in de koets, onder het aflegvak vlakbij de verwarmingsopening.

heb geen last van storingen enzo.

je kunt de plus voor de radio ook bij 1 van de 2 aansluitingen van je remlcihten pakken (wel de juiste, anders gaat je radio alleen aan als je remt).

Bij mij zitten de constante en geschakelde plus samen, kan ik de radio ook gebruiken als ie niet op contact staat 8)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

JanGert
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 22:03
Locatie: Deventer

Bericht door JanGert » vr 28 apr, 2006 19:26

Iedereen bedankt maar weer voor de tips! Ik weet nu hoe ik het ga fabriceren!
Mijn eend een auto?? NEE!! Mijn hobbie.....

Rode 2cv6 Club '87

Gesloten