onsteking gesloopt

Gesloten
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

onsteking gesloopt

Bericht door Ramon » ma 1 mei, 2006 12:34

ik dacht laad ik eens gaan rijden met een bruine bobine dat ging heel lekker, totdat ik vandaag op de snelweg reed lekker hard 130 ofzo.
ik hield in wou weer acceleren maar niks mijn toerenteller gaf nul aan en de moter deed niks meer, ik iedereen afgesneden en van de linker baan 2 banen naar rechts en en in de berm beland. ik ben uiteindelijk naar mijn hok gesleept waar ik mijn oude 123 ignition ongeveer optijd hebt ingebouwd. en het rijd weer.

mijn onsteking is alweer opweg naar de fabriek!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 1 mei, 2006 12:35

Had dat iets met de bruine bobine te maken?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 1 mei, 2006 12:37

geen idee lijkt me niet maar je weet het nooit

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » ma 1 mei, 2006 13:26

Ik weet niet welke 123 je hebt maar ik heb de 123ingnition\2CV (dit is dacht ik de standaard) en in het boekje staat dit: 'De "123ignition\2CV" is ontworpen voor de standaard (zwarte!) bobine. Het combineren van een "123ignition\2CV" met een bruine VISA-bobine leidt onherroepelijk tot schade!

Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 1 mei, 2006 14:34

ja dat is zo maar volgens bepaalde personen kan dit wel bij de w ignition

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 1 mei, 2006 14:36

nou blijkbaar niet, maar met de w reed ie wel lekkkerder dan met de 123

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 4 mei, 2006 15:28

vandaag uit elende maar eens gloednieuwe kontakt punten etc gemonteerd,

WAT EEN VERSCHIL, voor mij geen elec onsteking meer hoor, loopt zoveel mooier en beter als die onsteking.

dus nu heb ik 1 123 en 1 w ignition over, nou ja als reserve, als ik het stellen zat ben

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » za 6 mei, 2006 07:23

Een ,,bruine bobine '' vraagt meer vermogen , m.a.w. de bobine wordt aangestuurd door de punten of door de electronische ontsteking.
Door de punten of elect. ontsteking gaat dus bij een bruine bobine een hogere stroomsterkte ( amperage) waardoor de punten inbranden bij conventionele ontsteking , en bij de electronische ontsteking de eindtrap ( transistor of tiristor) er uit brand.
Overigens ben ik nog steeds geen gebruiker van de electronische ontsteking vanwege mijn voorkeur voor de eenvoudige punten/condensator.
Daffy

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 6 mei, 2006 07:29

Ik heb al eens een volledig uitgegloeide puntenset uit een eend moeten
peuteren.
Een "specialist" had een bruine bobine als vervanger gemonteerd.
De bobine zelf was ook geexplodeerd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 6 mei, 2006 20:50

de bruine bobine vergt niet meer vermogen maar werkt met een vaste dwell.
Ik heb dit al ooit eens hier ergens uitgelegd dus gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » za 6 mei, 2006 22:04

De bruine (visa-ln ) bobine heeft een lagere weerstand in de primaire spoel.
Hierdoor wordt het amperage hoger.
U(voltage) = I ( amperage) X R ( weerstand)
Zwarte bobine : 12 volt = I X 10 Ohm I = 1,2 ampere
Bruine bobine : 12 volt = I X 5 ohm I = 2,4 ampere.
(Weerstand is fictief)
De dwell wordt niet bepaald door de bobine maar door de contacthoek van de punten. Bij een Visa LN ontsteking is deze wel min of meer constant omdat er geen contactpunt opening is.
Het inbranden van de punten , of het uitbranden van de eindtrap komt door het hogere amperage van de bruine bobine.

Daffy

Gesloten