onsteking gesloopt
onsteking gesloopt
ik dacht laad ik eens gaan rijden met een bruine bobine dat ging heel lekker, totdat ik vandaag op de snelweg reed lekker hard 130 ofzo.
ik hield in wou weer acceleren maar niks mijn toerenteller gaf nul aan en de moter deed niks meer, ik iedereen afgesneden en van de linker baan 2 banen naar rechts en en in de berm beland. ik ben uiteindelijk naar mijn hok gesleept waar ik mijn oude 123 ignition ongeveer optijd hebt ingebouwd. en het rijd weer.
mijn onsteking is alweer opweg naar de fabriek!
ik hield in wou weer acceleren maar niks mijn toerenteller gaf nul aan en de moter deed niks meer, ik iedereen afgesneden en van de linker baan 2 banen naar rechts en en in de berm beland. ik ben uiteindelijk naar mijn hok gesleept waar ik mijn oude 123 ignition ongeveer optijd hebt ingebouwd. en het rijd weer.
mijn onsteking is alweer opweg naar de fabriek!
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Een ,,bruine bobine '' vraagt meer vermogen , m.a.w. de bobine wordt aangestuurd door de punten of door de electronische ontsteking.
Door de punten of elect. ontsteking gaat dus bij een bruine bobine een hogere stroomsterkte ( amperage) waardoor de punten inbranden bij conventionele ontsteking , en bij de electronische ontsteking de eindtrap ( transistor of tiristor) er uit brand.
Overigens ben ik nog steeds geen gebruiker van de electronische ontsteking vanwege mijn voorkeur voor de eenvoudige punten/condensator.
Daffy
Door de punten of elect. ontsteking gaat dus bij een bruine bobine een hogere stroomsterkte ( amperage) waardoor de punten inbranden bij conventionele ontsteking , en bij de electronische ontsteking de eindtrap ( transistor of tiristor) er uit brand.
Overigens ben ik nog steeds geen gebruiker van de electronische ontsteking vanwege mijn voorkeur voor de eenvoudige punten/condensator.
Daffy
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik heb al eens een volledig uitgegloeide puntenset uit een eend moeten
peuteren.
Een "specialist" had een bruine bobine als vervanger gemonteerd.
De bobine zelf was ook geexplodeerd.
peuteren.
Een "specialist" had een bruine bobine als vervanger gemonteerd.
De bobine zelf was ook geexplodeerd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
de bruine bobine vergt niet meer vermogen maar werkt met een vaste dwell.
Ik heb dit al ooit eens hier ergens uitgelegd dus gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.
Ik heb dit al ooit eens hier ergens uitgelegd dus gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
De bruine (visa-ln ) bobine heeft een lagere weerstand in de primaire spoel.
Hierdoor wordt het amperage hoger.
U(voltage) = I ( amperage) X R ( weerstand)
Zwarte bobine : 12 volt = I X 10 Ohm I = 1,2 ampere
Bruine bobine : 12 volt = I X 5 ohm I = 2,4 ampere.
(Weerstand is fictief)
De dwell wordt niet bepaald door de bobine maar door de contacthoek van de punten. Bij een Visa LN ontsteking is deze wel min of meer constant omdat er geen contactpunt opening is.
Het inbranden van de punten , of het uitbranden van de eindtrap komt door het hogere amperage van de bruine bobine.
Daffy
Hierdoor wordt het amperage hoger.
U(voltage) = I ( amperage) X R ( weerstand)
Zwarte bobine : 12 volt = I X 10 Ohm I = 1,2 ampere
Bruine bobine : 12 volt = I X 5 ohm I = 2,4 ampere.
(Weerstand is fictief)
De dwell wordt niet bepaald door de bobine maar door de contacthoek van de punten. Bij een Visa LN ontsteking is deze wel min of meer constant omdat er geen contactpunt opening is.
Het inbranden van de punten , of het uitbranden van de eindtrap komt door het hogere amperage van de bruine bobine.
Daffy