Verwarmd achterruitje aansluiten

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

Verwarmd achterruitje aansluiten

Bericht door Jac-Mirko » vr 17 okt, 2003 06:31

Ik heb een warm achterruitje aangeschaft! Heel fijn maar hoe sluit ik die nu verantwoord aan??
Wat moet er tussen de accu en de ruit behalve een dikke zekering?
Wie kan me wegwijs maken, graag in detail!

Alvast bedankt!!
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 17 okt, 2003 08:42

Een achterruitverwarming zou ik aansluiten met een relais , en niet met alleen een schakelaar. Neem een gezekerde ( max.16amp) draad vanaf de accu pluspool, of vanaf de constante plusdraad achter het contactslot.( het eerste heeft mijn voorkeur). Dit noem ik draad A. Neem een tweede draad vanaf de uitgaande kant van het contactslot , dit is de draad waar spanning op staat , met het contact aan. Dit is draad B. De volgende draad komt van de uitgaande kant achter het contactslot , die naar de startmotor gaat , dus daar komt spanning op , als er wordt gestart. Dit is draad C. Als laatste de draad naar de achterruitverwarming. Dit is draad D.
Nu is het relais aan de beurt, een normaal ,,maak'' relais heeft de volgende 4 aansluitingen : 85 - 86 - 87 - 30 .
Verbind nu draad A met nr 87
B met 85
C met 86
D met 30
De verwaming werkt nu alleen met contact aan , en wordt tijdens het starten uitgeschakeld.
Er kan een controllelampje worden geplaatst tussen draad A en massa, het liefst gebruik ik een schakelaar met ingebouwd lampje , dan hoeft er alleen een massadraadje aan de schakelaar. Er hoeft op deze manier in ieder geval geen zware schakelaar tussen
Succes. :lol:
Daffy

Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

relais

Bericht door Jac-Mirko » za 18 okt, 2003 05:08

Thanx voor je info!

Nog ff een vraagje over het relais... Waar koop ik dat en waar vraag ik naar??
Je schrijft een gewoon 'maak' relais.... Wat is dat??

Groet!
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » za 18 okt, 2003 09:21

Elke goede automaterialenzaak ( niet bij Halfords), je vraagt naar een gewoon relais , of een maak relais ( er zijn bijv. ook breek relais). Als je in de buurt van Dordrecht bent heb ik er ook nog wel een voor je.
Daffy

Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

Bericht door Jac-Mirko » zo 19 okt, 2003 02:39

Je bent geweldig! :lol:

Mocht ik in de buurt van Dord komen dan laat ik het weten. Kga 1st ff langs een autozaakje hier in de buurt!

Dank! ook namens Hèléne! Eend she beautiful?!
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

Bericht door Jac-Mirko » di 21 okt, 2003 21:03

Ik heb het relais!!

Nog een vraagje; waar blijft de andere draad die aan het ruitje hoort te zittten...
Aan de ene kant van het raam komt de draad die van het relais komt maar aan de andere kant zit ook nog een aansluiting... Is dit de massa draad???

Alvast bedankt!
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 21 okt, 2003 21:37

inderdaad. Je moet de verwarming gewoon zien als een weerstand die warmte afgeeft. De ene kant aan de plus (via relais), de andere kant aan de massa (dus ergens aan je koets)

Marcel

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 22 okt, 2003 11:58

Is het wel verstandig om die achterruitverwarming constant aan te laten staan ?
Afblijven.

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » wo 22 okt, 2003 13:33

Volgens mij gaat de achterruitverwarming pas aan als je hem op contact zet en daarnaast stelt daffy ook nog voor om er een schakelaar tussen te zetten. Dus staat ie niet constant aan 8)

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 22 okt, 2003 22:10

plop schreef:Volgens mij gaat de achterruitverwarming pas aan als je hem op contact zet en daarnaast stelt daffy ook nog voor om er een schakelaar tussen te zetten. Dus staat ie niet constant aan 8)

Plop :twisted:
Ik stelde mijn vraag misschien wat krom, maar bij mijn weten werken alle electrische ruit-verwarmingen met een knop. Je hebt de ruitverwarming ten slotte maar even nodig en niet constant tijdens het rijden, en al zeker niet in de zomer. Dan is het zonde als deze aan staat (en dus (een beetje) slijt).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 22 okt, 2003 22:56

ik begrijp het probleem niet zo. Als je hem uit wil schakelen (wat me wel zo makkelijk lijkt ) dan zet je er toch een schakelaar tussen.

What's the problem ?

Marcel

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 23 okt, 2003 18:10

Euh ... gelukkig is er nog iemand hier die nadenkt ... Wel de schakelaar voor het relais zetten, zodat er alleen stuurstroom doorheen gaat.
Afblijven.

Jac-Mirko
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 06:28
Locatie: 't Harde

Bericht door Jac-Mirko » vr 24 okt, 2003 01:41

Ok dan! Ik heb de boel aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing van Daffy. En wat denk je?? PERFECT!

Heel simpel, zeker voor de beginner, maar heel doeltreffend!

Ik heb inderdaad om de boel uit te schakelen en mijn slijtage te beperken een schakelaar er tussen gezet. Op draad A na de zekering en voor het relais.
Ik weet dat de slaijtage beperkt is maar aangezien een verwarmd iets toch flink stroom vraagt (luister maar naar je stationair lopende motor bij het inschakelen) is dat al een reden genoeg om er een schakelaartje tussen te zetten.
En voor de beheers-freaks is er een andere reden om hetzelfde te doen... :wink:

Daffy nogmaals bedankt voor de uitleg!!!
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » vr 24 okt, 2003 09:50

Onthou wel dat zo'n verwarming een stroomvreter is. Het is een uitstekend hulpmiddel om je raam schoon te krijgen, als je raam schoon is zet hem dan uit. Zeker in de wintermaanden als je accu nog maar 65% is en de meeste eendjes flink moeten starten s'ochtends heeft de dynamo met lampen aan, radio aan en evt file moeite genoeg om voldoende te laden.

Zekers valt aante bevelen om in de file gewoon je stadslicht aan te doen ipv je dimlicht.

Mijn alternatief op een achterruit verwarming is een mooie oranje haarföhn naast mijn achteruit. Verwarmings element eruit, shunt eruit en hij draait prima op twaalf volt en het werkt prima. Is ook geen groot stroom verbruiker.

Tom

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » za 25 okt, 2003 14:27

hoeveel kost zo een achterruitverwarmingsspul?

hans

Gesloten