Witte pluimen bij warme motor
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Witte pluimen bij warme motor
Vandaag om half 7 op weg naar mn stage sta ik na een km of 8 stil voor een spoorweg zie ik in mn spiegel dat er witte rook uit de uitlaat komt. Het was toeval dat ik het zag maar ik wil weten of dit door het koude weer komt dat de uitlaatgassen gelijk condenseren of dat er wat met mn motortje mis is.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
ik heb enkele dagen geleden nog een vervoermiddel gezien, dat ook witte damp voortbracht,
volgens mij was het een R19 of iets dergelijks, of een kadettje.
ik denk dat het inderdaad iets met de koude temperatuur is,
dat vooral bij "oude" benzinemotoren voorkomt.
net zoals een ouwe diesel (opgereden peug 405) een groot zwart gordijn voor mij in blies...
was dan wel vorig jaar, maar zoiets vergeet je nooit meer...
normaal dus... denk ik
volgens mij was het een R19 of iets dergelijks, of een kadettje.
ik denk dat het inderdaad iets met de koude temperatuur is,
dat vooral bij "oude" benzinemotoren voorkomt.
net zoals een ouwe diesel (opgereden peug 405) een groot zwart gordijn voor mij in blies...
was dan wel vorig jaar, maar zoiets vergeet je nooit meer...
normaal dus... denk ik
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
dat is waterdamp uit je motor. Heel je uitlaat en motor zit vol vocht als ie koud is, dat verdampt er eerst uit. Vooral in de winter zie je die witte pluimen. De temperatuur is dan lager, en koude lucht kan minder vocht vasthouden, dus condenseert. Daarom is het ook zo slecht om alleen korte afstanden te rijden. Dan krijgt het vocht niet de kans te verdampen.
Dit heeft niks met oude of nieuwe motoren te maken. Als je bij watergekoelde motoren na lange tijd rijden nog steeds witte pluimen hebt, duidt dit vaak op koelvloeistof verbruik (kapotte koppakking), maar dit is bij een 2cv natuurlijk niet van toepassing!
Zolang er geen blauwe of zwarte rook uitkomt, is er niks aan de hand.
Dit heeft niks met oude of nieuwe motoren te maken. Als je bij watergekoelde motoren na lange tijd rijden nog steeds witte pluimen hebt, duidt dit vaak op koelvloeistof verbruik (kapotte koppakking), maar dit is bij een 2cv natuurlijk niet van toepassing!
Zolang er geen blauwe of zwarte rook uitkomt, is er niks aan de hand.
Ook na een lang stuk, dus met warme motor, blijven bijde auto's pluimen.Bjorn schreef:dat is waterdamp uit je motor. Heel je uitlaat en motor zit vol vocht als ie koud is, dat verdampt er eerst uit. Vooral in de winter zie je die witte pluimen. De temperatuur is dan lager, en koude lucht kan minder vocht vasthouden, dus condenseert. Daarom is het ook zo slecht om alleen korte afstanden te rijden. Dan krijgt het vocht niet de kans te verdampen.
Dit heeft niks met oude of nieuwe motoren te maken. Als je bij watergekoelde motoren na lange tijd rijden nog steeds witte pluimen hebt, duidt dit vaak op koelvloeistof verbruik (kapotte koppakking), maar dit is bij een 2cv natuurlijk niet van toepassing!
Zolang er geen blauwe of zwarte rook uitkomt, is er niks aan de hand.
En de bix heeft zeker geen kapotte koppakking en gebruikt ook geen koelvloeistof.
Bij auto's met injectie en nieuwere auto's zie je dit verschijnsel idd minder, dus kan met oudere motoren te maken hebben.
Ik heb ook rook uit mijn uitlaat bij warme en koude motor
Zelfs na een ritje rotterdam dordrecht, komt er bij aankomst witte rook uit de uitlaat.
Ik ga nu kijken of er na het ritje naar huis de rook ook nog aanwezig is.
(hoort dit nou of niet)
Zelfs na een ritje rotterdam dordrecht, komt er bij aankomst witte rook uit de uitlaat.
Ik ga nu kijken of er na het ritje naar huis de rook ook nog aanwezig is.
(hoort dit nou of niet)
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
met dit weer start ik met de choke helemaal uit, dan laat ik m beetje warm draaien en dan gaat ie voor de helft in. Na een km of 1,5-2 duw ik m helemaal in. Dit omdat de motor dan beter pakt na het opschakelen. Na die eerste 2 kmeters is de motor warm genoeg om het "zelf", "zonder hulp" lekker op te pakken na het schakelen!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
een week of twee geleden startte ik hem met halve choke,
liet hem 10 seconden warm draaien en deed de choke dicht.
rijden met choke aan lijkt me niet zo verstandig,
een te rijk mengsel, en dus vermogenverlies...
als je hem even laat draaien met choke, en dan vertrekt ZONDER choke, word hij dan ook niet warm genoeg?
liet hem 10 seconden warm draaien en deed de choke dicht.
rijden met choke aan lijkt me niet zo verstandig,
een te rijk mengsel, en dus vermogenverlies...
als je hem even laat draaien met choke, en dan vertrekt ZONDER choke, word hij dan ook niet warm genoeg?
1977 Mehari
bij een ritje terug is er een stuk minder (witte) rookontwikkeling als ik bijna thuis ben, nu vanmorgen was het wel weer, vinnik toch niet helemaal goed, als er na +/- 30 km nog steeds rook uit de uitlaat komt.
Kan dit betekenen dat de motor ergens valse lucht aanzuigt ofzo, iemand een idee hoe ik dit kan controleren?
Kan dit betekenen dat de motor ergens valse lucht aanzuigt ofzo, iemand een idee hoe ik dit kan controleren?
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
Met die opmerking over de choke probeer ik alleen aan te geven dat er een relatie is tussen het mengsel en de witte rook. Rijkere mengsel lijken op de een of andere manier meer condens te veroorzaken.
(Je moet nooit langer dan noodzakelijk choken, dan slaan je bougies zwart en verdun je de smering van je motor)
Ik denk niet dat je last hebt van valse lucht, dan zou je motor heel slecht en onregelmatig lopen. Denk eerder dat je mengsel iets te rijk is: controleer de vlotterhoogte eens.
B.
(Je moet nooit langer dan noodzakelijk choken, dan slaan je bougies zwart en verdun je de smering van je motor)
Ik denk niet dat je last hebt van valse lucht, dan zou je motor heel slecht en onregelmatig lopen. Denk eerder dat je mengsel iets te rijk is: controleer de vlotterhoogte eens.
B.