Motorblok inwendig reinigen?

Plaats reactie
Dutchy
Beginner
Beginner

Motorblok inwendig reinigen?

Bericht door Dutchy » do 11 mei, 2006 09:02

Hallo allemaal,

Twee weken geleden kocht ik een Dyane, die ik nu aan het opknappen ben.
Het viel mij gisteren op dat er in de motorolie nogal veel kleine zwarte gruisjes zitten. :shock: (Bleven aan de peilstok hangen.)
Is het voldoende om de olie (en filer) te vernieuwen? Of is het beter om het blok inwendig te reinigen en zo ja, hoe? Ik durf het nog niet om het hele blok te demonteren...

Groetjes,
Roy

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » do 11 mei, 2006 09:04

De olie verversen en een nieuw filter zal al een hoop helpen, wel met warme motor, en misschien een reinigingsmiddel. Heb je enig idee hoelang het geleden is dat er nieuwe olie en filter op is gekomen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Dutchy
Beginner
Beginner

Bericht door Dutchy » do 11 mei, 2006 10:07

De Dyane heeft in de afgelopen 3 jaar amper 700 km afgelegd, waarvan ik er 35 (heel voorzichtig) heb gereden om haar thuis te krijgen. Gezien het uiterlijk van het oliefilter denk ik dat deze er al heel lang op zit. De leeftijd van de olie vind ik moeilijk in te schatten, maar ik denk wel redelijk oud.

De vorige eigenaar was haar aan het opknappen en ging verhuizen naar een appartement zonder garage/sleutelruimte. (Was trouwens echt waar, ze verkochten vanalles voor een prikkie en de rest was al in verhuisdozen ingepakt). Volgens hem heeft hij haar af en toe de straat mee op en af gereden om de boel in beweging te houden. (Hij kocht haar 3 jaar geleden en hij kon zich de voorgeschiedenis niet meer herinneren.)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » do 11 mei, 2006 10:19

Ook als je weinig rijdt is het van belang om regelmatig deolie te verversen, je kunt nu het beste de olie (+ filter)verversen en na een 1000 km of zo het weer te doen. Doe er wat TSL ( www.lare.nl ) bij omn een betere smerende werking te krijgen.

TB
Moderator

Bericht door TB » do 11 mei, 2006 11:56

Inderdaad gewoon olie en filter verversen. Na zo een 1000 km nog een keer, dan moet t wel goed zijn hoor.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Menno2cv1964 » vr 12 mei, 2006 09:03

Ik heb het zo gedaan met een motor die 6 jaar niet gelopen had:

olie koud afgetapt, nieuwe erin.
Motor een paar keer rondgedraaid, gestart, eerst 10 min laten lopen, stukkie gereden, toen weer olie afgetapt. Filter vervangen. Weer nieuwe olie dr in. Rijd hier ook niet al te lang mee, als ie een paar keer goed warm is geweest (paar 100km gereden achter elkaar) verversen.

Evt kan je goedkope olie gebruiken (aldi ofzo) voor die eerste 2x die je toch snel weer aftapt. Verder gebruik ik Brezan huismerk, ook niet al te duur.

Hou er rekening mee dat verse olie een sterk reinigende werking heeft. Vervuiling in je oliekanalen ed kan dus makkelijk loskomen.
2cv l'amour toujours

Dutchy
Beginner
Beginner

Bericht door Dutchy » za 13 mei, 2006 17:40

Bedankt Menno2cv1964, iets derkgelijks leek mij ook een goed plan.
Ik heb haar vanmorgen (na het vervangen van de 2e demper) van onze "huis-garage" naar onze "tuin-garage" via een omweggetje (ongever 5 minuten) gereden. De vloer in de "tuin-garage" is vlak en die aan het huis is hellend omhoog.
De oude olie heb ik warm-achtig afgetapt.

Ik wilde ook de oliekoeler reinigen, de puntjes, de condensator en de snaar vervangen, maar de fan zit muurvast. :x :(
De bout wilde er wel uit, maar dat is het... Grrr. Haynes en de vraagbaak leverden ook al geen betere ideeën om de fan eruit te krijgen. Morgen nog maar eens proberen. Verse kracht kan wonderen doen. :wink:

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » za 13 mei, 2006 18:17

Dutchy schreef:De bout wilde er wel uit, maar dat is het... Grrr. Haynes en de vraagbaak leverden ook al geen betere ideeën om de fan eruit te krijgen. Morgen nog maar eens proberen. Verse kracht kan wonderen doen. :wink:
Pijpsleutel er in, met een hamer zijdelings tegenaan tikken, dat moet hij uiteindelijk loskonen. Hij zit op een tapslopend gedeelte.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » za 13 mei, 2006 19:08

Conisch inderdaad, als je de slinger erin doet (zonder dat de bout erin zit) en er een flinke ruk (in de goede draairichting) aan geeft wil zo'n rot ventilator ook wel eens los komen.

Bij het monteren een druppeltje olie ertussen help veel voor de volgende keer.

TB
Moderator

Bericht door TB » za 13 mei, 2006 20:07

Inderdaad een pijpsleutel erin zetten en voorzichtig tikken alle kanten op.

Soms zitten ze inderdaad allendig goed vast, soms ook niet :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » zo 14 mei, 2006 00:21

Dutchy schreef: Ik wilde ook de oliekoeler reinigen,
Als het niet nodig is om deze te demonteren dan zou ik adviseren de oliekoeler te laten zitten. Bij twee verschillende blokken zat het zo vastgerot dat ik de aluminium pijpjes kapot draaide.

Maar misschien heeft iemand wel een idee om dit te voorkomen.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » zo 14 mei, 2006 12:12

Als je 'm van buiten wil reinigen kan je er gewoon iets van remmenreiniger overheen spuiten en met de compressor doorblazen. Van binnen is niet nodig omdat de schone olie de koeler van binnen wel schoonmaakt.

Niks eraf halen als het niet nodig is. :wink: Nu zit het nog "lek"dicht.

Plaats reactie