power tube

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 3 feb, 2006 18:41

De enige 3 vastlopers die ik ooit gehad heb waren met motoren waar ik serieus met de carbu heb lopen rotzooien. 1 had een lekke carbu, daar zeek het gewoon de inlaat in onder volgas, de andere stonden veel te rijk. Op volgas ging het wel goed maar als je een keer rustiger reed dan was het zwarte rook uit de uitlaat. Probleem met een visa carbu vind ik dat het moeilijk is het hele bereik goed te krijgen, zeker als er wat pks uit moeten komen. Carbu's heb ik wel gehad, getunde motoren moeten programeerbare injectie hebben en een lambda sensor. Ondertussen liggen de motoren niet meer voor het oprapen en mijn tijd is schaars, de auto's moeten rijden dus ik kan me zelf niet meer permiteren dat ik met semi degelijke oplossingen rond tuf. Helaas voor mij zijn die tijden voorbij.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 6 feb, 2006 12:49

heb afgelopen weekend de sproeiers vervangen, in de 1e en 2e trap zaten sproeiers van 120.
in een oudere carb die ik thuis nog had zat in de 2e trap een sproeier 130 (ook solex)
na alle (4 ) carbs de sproeiers te hebben gecontroleerd kwam ik tot de conclusie dat de 120 sproeiers te klein waren, een boortje van 1.18 mm kon er niet door! 120 sproeiers zijn dus maar 1.15 mm ofzo...

ik heb een 120 sproeier voor de 1e trap opgeboord naar 1.2 mm en de 130 sproeier uit de oude carb in m'n auto geschroefd, getest, en het resultaat mag er zijn! statoinair met choke en ijskoude motor loopt ie mooi regelmatig en ook met warme motor trekt ie goed en er zit geen dood stuk meer in!, een beetje finetuning zou nog wel kunnen, maar niet zonder rollenbank en/of lambdasonde!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 19 mei, 2006 21:14

Sorry voor de schandalige schop omhoog van dit topic, maar hier hoort m'n vraag echt...

Wat is een power tube?!

Ik begreep uit de context dat het met de luchtinlaat te maken had, maar dat het niet hetzelfde is als een open luchtfilter. Wie o wie beantwoordt mijn makkelijke vraag? :D

Bij voorbaat dank!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 19 mei, 2006 21:16

Het is een verbinding tussen je koeltunnel en je luchtfilter,
door je ventilator is er een (heel kleine) overdruk in je koeltunnel,
dus je krijgt een beetje een geforceerde luchtlinlaat...
soort poor-men-turbo :)
1977 Mehari

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 19 mei, 2006 21:31

Ah, dus, kort door de bocht gezegd, een luchtbuisje naar voren...?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Revers99
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 16:39
Locatie: Drachten

Bericht door Revers99 » vr 19 mei, 2006 21:37

Ja das wel heel kort,

dat buisje komt dus vanaf je koelvin naar het gat in je originele luchtfilterhuis. 8)
©COPYWRIGHT
Niets uit deze publicaties mag worden verveelvoudigd door middel van digitale technieken,druk,microfilm,of op welke andere wijze dan ook.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 19 mei, 2006 22:04

Maar zijn ze dan speciaal te koop, en wat voor meerwaarde heeft dat dan boven een homemade buisje?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » za 20 mei, 2006 08:52

Ze zijn speciaal te koop: kijk eens op www.burtoncar.nl . Het verschil is vooral de prijs denk ik, verder is zelf maken natuurlijk leuker..

Wel ziet die van Burton Car Company er mooi uit, maar ik vind m nog steeds niet goedkoop.

Groet Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » za 20 mei, 2006 09:56

pcrodent schreef:Maar zijn ze dan speciaal te koop, en wat voor meerwaarde heeft dat dan boven een homemade buisje?
als je ze zelf maakt, dat kan wel, maar dan moet je alles zo glad mogenlijk houden... dus geen geribbelde slang e.d. dat geeft weerstand. zo min mogenlijk weerstand is dus het mooist! voor optimaal resultaat

de buis die je bij hun koopt is van rvs en mooi glad van binnen en mooie passtukken enz enz.. maar wel duur! dus met een klein beetje handig heid, kun je zelf een boel maken!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » za 20 mei, 2006 16:44

Ik vraag me af of ik niet zelf iets kan maken dat voor een overdruk zorgt... een aanjager ofzo...
maar de vraag is dan, moet ie mee variëren met het toerental zoals de gewone fan doet?
vroem vroem

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » za 20 mei, 2006 17:30

denk het wel, bij hoger toerental vraagt de motor meer lucht! dus in princiepe is die van je koel tunnel ideaal
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 20 mei, 2006 17:33

En een turbo maakt ook meer druk bij hoger toerental...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » za 20 mei, 2006 17:36

charleston tuning schreef:denk het wel, bij hoger toerental vraagt de motor meer lucht! dus in princiepe is die van je koel tunnel ideaal
ik zou het niet ideaal noemen want er gaat veel te veel lucht verloren

ik heb even zitten googlelen en ben op het volgende Afbeelding
als je goed kijkt zie je een turbine onder de carb zitten die aangedreven wordt door de alternator riem die want aangepast is...
zoiets wil ik wel proberen maken..
Laatst gewijzigd door flusc op za 20 mei, 2006 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
vroem vroem

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » za 20 mei, 2006 17:38

ja oke, wat is ideaal? ik bedoel dat het automatisch meer lucht geeft bij een hoger toerental
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » za 20 mei, 2006 17:41

charleston tuning schreef:ja oke, wat is ideaal? ik bedoel dat het automatisch meer lucht geeft bij een hoger toerental
jah wat is ideaal :lol:
maar ik denk dat er veel potentieel vermogen verloren gaat in een powertube

geef toe zoiets als hierboven zou je ook wel zien zitten :-)
vroem vroem

Plaats reactie