Uitlaat

Gesloten
Dennis Hamers

Uitlaat

Bericht door Dennis Hamers » wo 16 apr, 2003 08:40

Beste mensen,

ik heb een 2cv op het oog waar een nieuwe wiellager op moet en een
gedeeltelije nieuwe uitlaat

is dit net als bij de huidige auto's een beetje makkelijk te doen ??
of kom ik speciale dingen tegen


groetjes,
Dennis

PS graag reactie per mail want ik kom hier niet zo vaak
Dennis_Hamers@hotmail.com

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 16 apr, 2003 12:29

Valt reuze mee een uitlaat vervangen bij een 2cv. Op deze site (onder alledag meen ik) staat een vraagbaak met praktische tips.

Tip:
Koop een complete uitlaat, ookal heb je maar een pijp nodig. Dit is voordeliger.

Succes :lol:

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Re: Uitlaat

Bericht door Teun » wo 16 apr, 2003 17:41

Dennis Hamers schreef:Beste mensen,

ik heb een 2cv op het oog waar een nieuwe wiellager op moet en een
gedeeltelije nieuwe uitlaat
Uitlaat is een eitje van die wiellager weten ze hier waarschijnlijk nix van ( heb het zelfde probleem) maar geen reactie's
Misschien NU ???
Succes Teun

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 16 apr, 2003 21:11

Als het bij het voorwiel is, is dat simpel. Alles om van het lagerhuis af schroeven, aandrijfas uit lagerhuis halen, ring die het lager borgt uit het lagerhuis schroeven (behoorlijke kutklus, ik heb het ding aan flarden moeten boren en kapot moeten hakken voordat deze er d.m.v. een moker en een beitel uit geramd kon worden), lager er uit slaan (sla het lager er recht uit om schranken (het scheef gaan van het lager) te voorkomen ! ! ! ), nieuw lager er in slaan (weer recht en met een houten blokje tussen het lager en je hamer om het lager heel te laten), keerring, nieuwe ring er in schroeven, keerring er in drukken, alles weer monteren.

Belangrijk: zorg er voor dat alles goed schoon is, dus dat er geen vuil tussen lager en kagerhuis zit of tussen de kogels van je lager. Zorg er ook voor dat alles goed ingevet is (tegen roest en om het lager soepel te laten lopen).
Afblijven.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » do 17 apr, 2003 11:34

ho, niet zo rammen en slaan. Zelf heb ik zondag in twee urrtjes een lager vervangen.
1. Haal wiel los
2. haal splitpen uit de aandrijfas
3. Maak aandrijfas los (kroonmoer)
4. Trek / tik wielnaaf van het wiellagerhuis af (kan best vastzitten, eventueel met een breekijzer tussen wielnaaf en wiellagerhuis)
5. boor de centerpuntjes uit de wiellagermoer (boortje 4, eventueel 5)
6. maak de moer goed schoon (wd 40) en plaats de speciale wiellagersleutel.
7. breng spanning aan op de sleutel, eventueel met een krik (gewone draad, dus linksom draaien)
8. Tik op de sleutel met een hamer, de wiellagermoer moet nu loskomen.
9. Haal het wiellager uit het huis
10. maak alles schoon, plaats nieuwe vetkeerringen
11. nieuw wiellager monteren (beste is SKF)
12. alles vastmaken in omgekeerde volgorde.
vergeet niet de wiellagermoer te borgen met twee centerpuntjes.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 17 apr, 2003 17:19

Dat rammen en slaan was echt nodig aangezien dat wiellagermoer niet los te krijgen was (een plaatje staal van 8 à 10 mm dik verboog op de hoeken toen we dat als sleutel gebruikten). Het heeft hoogstwaarschijnlijk iets met de (volgens mij vergeten) centerpuntjes te maken :oops: :?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Reactie op dat Wielager.

Bericht door Gerard2cv » vr 18 apr, 2003 09:13

Na 41 jaar sleutelen aan eenden mag ik aannemen dat ik kan reageren op het vervangen
van een wiellager.Aangezien dat Citroën een eigenwijs merk is(gelukkig)hebben ze die
wiellagers heel apart gemonteerd.Zowel voor als achter zit het lager vast in zijn kamer
met een ringmoer waarin 2 inkepingen zitten.Deze zijn geborgd door 2 centerpunten die
in de schroefdraadrand zijn geslagen en dus iutgeboord dienen te worden.De moeren
zitten vast met40kgm en dat is heel veel.Hier heb je dus speciaal gereedschap
voor nodig, want in die 2 uitkepingen in de moer gaan slaan werkt echt niet.Zelfs als je
dit gereedschap zou kunnen lenen blijft het een lastig klusje.Mijn ervaring is.Zeker weten
dat het lager vernieuwd moet worden,dus herrie maken,want als de moer van de aandrijf
as los zit heb je ook ruimte op je lager en zal een keurmeester gewoon je lager afkeuren
En als het echt vernieuwd moet worden laat het een eendespecialist doen.Dat kost wel
wat, maar het spaart je hart :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » di 22 apr, 2003 12:17

het klopt dat die moeren heel goed vast kunnen zitten. Zonder speciaal gereedschap is het dus eigenlijk geen doen. Heb je dit echter wel en gebruik je dit op de goede manier, dan valt de moeilijkheidsgraad eigenlijk wel mee.
Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, maar dat is altijd met sleutelen.
Ik weet ook niet wat het kost hoor bij een specialist, maar het is wel veel leuker om het zelf te doen

Gesloten