Doet ie ut of doet ie ut niet?
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Doet ie ut of doet ie ut niet?
Ik geniet nu een kleine maand van mijn 64-er AZAM met een 18 PK blokje. Een erg "Franse" auto. Kurkdroog, hard en vol vliegroest van de door de zon weggebrandde lak. De vorige eigenaar heeft 'm helemaal na laten zien en er is een nieuwe benzinepomp gemonteerd.
Zomaar laat zij mij nu in de steek... Dit weekend reed ik zo'n 15 kilometer en op de terugweg sloeg ze af. De benzinepomp LIJKT goed op te brengen, maar de vlotterkamer wordt leeggereden. Hij vult zich niet meer. Even wachten. Starten zonder contact. Kamertje weer gevuld en tuffen maar. Kamertje weer leeg en zo herhaalde zich dat. 11 stopbeurten later was ik Godzijdank weer thuis. Carburateur eraf. Alles schoongemaakt en doorgeblazen (Solex 28 CBI met gasklepvertrager voor de centrifugaalkoppeling). Gemonteerd en ja hoor. Zelfde liedje. Zou de zuigbuis in de tank verstopt kunnen zitten? De vlotternaald werkt wel gewoon. Vlotter is ook heel . Ik weet het ff niet meer. Tank uitspoelen misschien? Bij het losnemen van de benzineleiding komt er steeds een blurk benzine uit.Hoewel, hoe hoger ik de slang hou hoe minder enthousiast. Misschien zit de tank vol roest. Er zat wel wat rode troep in de carburateur. Iemand ervaringen?
Zomaar laat zij mij nu in de steek... Dit weekend reed ik zo'n 15 kilometer en op de terugweg sloeg ze af. De benzinepomp LIJKT goed op te brengen, maar de vlotterkamer wordt leeggereden. Hij vult zich niet meer. Even wachten. Starten zonder contact. Kamertje weer gevuld en tuffen maar. Kamertje weer leeg en zo herhaalde zich dat. 11 stopbeurten later was ik Godzijdank weer thuis. Carburateur eraf. Alles schoongemaakt en doorgeblazen (Solex 28 CBI met gasklepvertrager voor de centrifugaalkoppeling). Gemonteerd en ja hoor. Zelfde liedje. Zou de zuigbuis in de tank verstopt kunnen zitten? De vlotternaald werkt wel gewoon. Vlotter is ook heel . Ik weet het ff niet meer. Tank uitspoelen misschien? Bij het losnemen van de benzineleiding komt er steeds een blurk benzine uit.Hoewel, hoe hoger ik de slang hou hoe minder enthousiast. Misschien zit de tank vol roest. Er zat wel wat rode troep in de carburateur. Iemand ervaringen?
Lijkt er tocht op dat je brandstofpomp niet genoeg benzine oppompt. Kan aan een paar dingen liggen:
-er wordt lucht meegezogen, klein lek in de leiding
-het membraan van de pomp is eigenlijk overleden
-het filter in de tank zit vrijwel verstopt en laat niet genoeg door.
rode troep in de carb is vaak roestdeeltjes
- die kunnen het filterelementje in de carb ook verstoppen waardoor je carb telkens leegis tijdens rijden, omdat er niet genoeg benzine kan passeren aan het filterzeefje.
conclusie: waarschijnlijk roest in de tank met alle gevolgen van dien: spoelen van de tank en alle filters schoonmaken.
-er wordt lucht meegezogen, klein lek in de leiding
-het membraan van de pomp is eigenlijk overleden
-het filter in de tank zit vrijwel verstopt en laat niet genoeg door.
rode troep in de carb is vaak roestdeeltjes
- die kunnen het filterelementje in de carb ook verstoppen waardoor je carb telkens leegis tijdens rijden, omdat er niet genoeg benzine kan passeren aan het filterzeefje.
conclusie: waarschijnlijk roest in de tank met alle gevolgen van dien: spoelen van de tank en alle filters schoonmaken.
Ami 8 break
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
franse eend?
Haal de tanke r maar eens onderuit.
In de tank zit een filter met ringetjes.
Deze zal helemaal volgekoekt zitten.
Verwijder het hele ding.
Dan een modern benzine filter VOOR de benzine pomp monteren en je kunt weer voorruit. Wel regelmatig het benzine filter vervangen, er kan een hoop zooi in de tank zitten.
Oh wacht, oude eend, tank hoeft er niet uit, vlotter kan naar boven toe door het klepje uit de gemonteerde tank gehaalt worden.
Haal de tanke r maar eens onderuit.
In de tank zit een filter met ringetjes.
Deze zal helemaal volgekoekt zitten.
Verwijder het hele ding.
Dan een modern benzine filter VOOR de benzine pomp monteren en je kunt weer voorruit. Wel regelmatig het benzine filter vervangen, er kan een hoop zooi in de tank zitten.
Oh wacht, oude eend, tank hoeft er niet uit, vlotter kan naar boven toe door het klepje uit de gemonteerde tank gehaalt worden.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Nu je dat zegt schiet me ook weer wat te binnen. Ik heb bij de restauratie van mijn ami de ( overigens van de buitenkant volledig gave) tank die vol met roest deeltjes zat, vervangen voor een nederlandse tank, die aan de buitenkant welliswaar roestig was, maar die aan de binnenkant geheel de zinklaag nog had.
Ami 8 break
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Dat lijkt me een strak plan. De vlotter met zuigbuis en filter (ik had vanavond al even in het grote knutselboek gekeken) via de bovenkant eruit. Hopen dat dat het is. Anders toch ook maar de tank spoelen.
De pomp zelf is hagelnieuw. Ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Die zal ik eens loskoppelen en uit een glazen pot laten aanzuigen. Dat zal waarschijnlijk ook al een hoop duidelijk maken.
In ieder geval ben ik alweer blij in welke richting ik moet zoeken. Bedankt!
De pomp zelf is hagelnieuw. Ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Die zal ik eens loskoppelen en uit een glazen pot laten aanzuigen. Dat zal waarschijnlijk ook al een hoop duidelijk maken.
In ieder geval ben ik alweer blij in welke richting ik moet zoeken. Bedankt!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
de pomp kun je demonteren en dan even de 2 helften scheiden en kijken hoe hij van binnen is. Als het goed is kun je 1 kant op blazen door de pomp, de andere niet, kun je testen zonder te demonteren. Als dat klopt is de pomp waarschijnlijk goed.
Ik denk dat het filter onderaan de aanzuigbuis voldoende is, eventueel het gaasje van een moderne eend monteren om roestschilfers geen kans te geven de aanzuigbuis te verstoppen. Als je dat doet moet het wel lukken.
Ik denk dat het filter onderaan de aanzuigbuis voldoende is, eventueel het gaasje van een moderne eend monteren om roestschilfers geen kans te geven de aanzuigbuis te verstoppen. Als je dat doet moet het wel lukken.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Wat is het leven toch weer leuk! Vanochtend, zoals Catsit al voorstelde de zuigbuis uit de tank gelepeld. Het (plastic) ringetjesfilter zag er op het oog niet echt vies uit. Toch losgenomen (de sluitring zal vol roestkoek) en netjes schoon gesopt en in de benzine gedrenkt. Alle onderdelen gereinigd en....Hij doet ut weer. Eerst proefritjes in de buurt en steeds overmoediger verder gereden. Ik moet het afkloppen, maar het lijkt erop dat dat de truuk was.
Bedankt voor de tips mannen!
Nu het "gestotter" (inhouden en oppikken bij gas indrukken) nog ptroberen op te lossen.
Het wordt mooi weer en er zijn véél vervelender dingen dan in het zonnetje aan je eendje rommelen, toch?
Bedankt voor de tips mannen!
Nu het "gestotter" (inhouden en oppikken bij gas indrukken) nog ptroberen op te lossen.
Het wordt mooi weer en er zijn véél vervelender dingen dan in het zonnetje aan je eendje rommelen, toch?
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
inhouden, is de gasklepas versleten?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Een versleten gasklepas zou zo maar kunnen. Er is speling te voelen.
Als je, voornamelijk bij optrekken in 1 en 2 het gas induwt is het net alsof ie inslikt, even wegvalt zeg maar. Best moeilijk om uit te leggen.
Zodra je alles plankgas doet valt het wel mee. Maar lekker soepel rijden doet ie dan niet.
En, iets off topic, ik dacht vandaag, komaan ik vervang mijn punten. Bleek ik na bestelling voor mijn AZAM een setje voor een 4 of 6 te hebben ontvangen. Met een "korte"condensator. Is op zich wel te monteren. Bestaat er verschil tussen die types, anders dan het uiterlijk (met name verschil 6 en 12V denk ik aan)?
En toen dacht ik, nu ook maar eens het ontstekingstijdstip afstellen. Boortje 6 in het huis gestoken, maar ik kom niet ver want ik stoot tegen de plaat van de centrifugaalkoppeling aan. Ik bereik het vliegwiel dus niet. Wat zie ik over het hoofd?
Sorry voor alle vragen hoor, maar ik leer wel snel zo!
Als je, voornamelijk bij optrekken in 1 en 2 het gas induwt is het net alsof ie inslikt, even wegvalt zeg maar. Best moeilijk om uit te leggen.
Zodra je alles plankgas doet valt het wel mee. Maar lekker soepel rijden doet ie dan niet.
En, iets off topic, ik dacht vandaag, komaan ik vervang mijn punten. Bleek ik na bestelling voor mijn AZAM een setje voor een 4 of 6 te hebben ontvangen. Met een "korte"condensator. Is op zich wel te monteren. Bestaat er verschil tussen die types, anders dan het uiterlijk (met name verschil 6 en 12V denk ik aan)?
En toen dacht ik, nu ook maar eens het ontstekingstijdstip afstellen. Boortje 6 in het huis gestoken, maar ik kom niet ver want ik stoot tegen de plaat van de centrifugaalkoppeling aan. Ik bereik het vliegwiel dus niet. Wat zie ik over het hoofd?
Sorry voor alle vragen hoor, maar ik leer wel snel zo!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
die "plaat van de centrifugaal" is het vliegwiel (als het goed is).
er zijn maar 2 typen contactpuntjes, verschil is waar het schroefje zit, bij de oude is dit op de zijkant, bij de moderne van onderen.
De oude gaan "om het hoekjes" ahw
er zijn maar 2 typen contactpuntjes, verschil is waar het schroefje zit, bij de oude is dit op de zijkant, bij de moderne van onderen.
De oude gaan "om het hoekjes" ahw
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Nee, dat bedoel ik niet. Uit het versnellingsbakhuis komt de centrifucaalkoppeling en daarna pas het vliegwiel. Het gat om de pen in te steken zit in het vliegwiel, tenminste dat moet zo zijn, maar je kunt de pen niet door het versnellingsbakhuis richting vliegwiel steken, omdat die centrifucaalkoppeling daar nog tussen zit. Of zie ik een uitsparing over het hoofd?
En die puntjes was het probleem niet, maar de condensator.
Daarvan vroeg ik me af of er verschil tussen korte en lange zitten
En die puntjes was het probleem niet, maar de condensator.
Daarvan vroeg ik me af of er verschil tussen korte en lange zitten
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
volgens mij moet je vanuit de motor de pen door het vliegwiel steken, niet vanuit het koppelingshuis. Ik dacht dat dat bij de oudjes ook zo was maar ben me niet 100% zeker.
Ik kan het nakijken voor je maar ik heb hier enkel een 63er ami6 bij de hand dit weekend...
Ik kan het nakijken voor je maar ik heb hier enkel een 63er ami6 bij de hand dit weekend...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net