trekogen en kantelmesjes
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
trekogen en kantelmesjes
Ik wil mijn vering gaan herzien. Dit gaat inhouden de veerpotten beter (lees strakker) in de beugels hangen en de trekogen en kantelmessen vervangen, aangezien de oude al aan het inlopen zijn.
Nu zie ik dat er dikke en dunnen kantelmesjes zijn. Wat is het verschil? Voor en achter? of iets anders?
Is er een verschil in kwaliteit in de verschillende kantelmessen en trekogen? Harder staal ofzo?
Alvast bedankt
Nu zie ik dat er dikke en dunnen kantelmesjes zijn. Wat is het verschil? Voor en achter? of iets anders?
Is er een verschil in kwaliteit in de verschillende kantelmessen en trekogen? Harder staal ofzo?
Alvast bedankt
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Vandaag druk bezig geweest met de wielophanging.
Ik heb de hele zaak gedemonteerd rubber blokken en veerpotten nagekeken. Deze opnieuw gemonteerd, na strak vast tussen het chassis. De openingen tussen de stelbus en het rubberblok was voor 5mm en achter 0. Is nu voor weer 5, maar achter rond de 1cm. Mijn veerpotten werden namelijk naar achtergetrokken en daardoor kwam voor het rubbere blok door en ik had geen mogelijkheid meer om de trekstang achter korter te zetten. Dus die 1cm heb ik achter nu mooi meegepakt en de veerpot zit goed klem en kan dus niet gaan schuiven. Was een tip van Cats ergens op dit forum.
Daarnaast ook de kantelmessen en trekogen vervangen. Zitten nu ronde in.
Resultaat:
Mijn eend kan hoger gesteld worden dan voorheen aan de achterzijde. Dus geen probleem meer met de aanhanger. De veerpotten blijven strak vast zitten. Vering is strakker geworden. Was eerst wat week, maar lijkt nu op andere eenden die ik ken. En alles nog een keer nagekeken, ingevet en in de kopervet zitten.
Wel hele dag bezig geweest met dit klusje.
Staat naar mijn zin nu voor wel iets te hoog, al staat hij op de hoogte van de vraagbaak. Dus ik denk dat ik hem voor nog iets laat zakken. Dan zal de grip op de voorwielen met de aanhanger erachter ook beter zijn. Eerst werden de voorwielen wat gelicht, wat zorgde voor minder grip.
Ik heb de hele zaak gedemonteerd rubber blokken en veerpotten nagekeken. Deze opnieuw gemonteerd, na strak vast tussen het chassis. De openingen tussen de stelbus en het rubberblok was voor 5mm en achter 0. Is nu voor weer 5, maar achter rond de 1cm. Mijn veerpotten werden namelijk naar achtergetrokken en daardoor kwam voor het rubbere blok door en ik had geen mogelijkheid meer om de trekstang achter korter te zetten. Dus die 1cm heb ik achter nu mooi meegepakt en de veerpot zit goed klem en kan dus niet gaan schuiven. Was een tip van Cats ergens op dit forum.
Daarnaast ook de kantelmessen en trekogen vervangen. Zitten nu ronde in.
Resultaat:
Mijn eend kan hoger gesteld worden dan voorheen aan de achterzijde. Dus geen probleem meer met de aanhanger. De veerpotten blijven strak vast zitten. Vering is strakker geworden. Was eerst wat week, maar lijkt nu op andere eenden die ik ken. En alles nog een keer nagekeken, ingevet en in de kopervet zitten.
Wel hele dag bezig geweest met dit klusje.
Staat naar mijn zin nu voor wel iets te hoog, al staat hij op de hoogte van de vraagbaak. Dus ik denk dat ik hem voor nog iets laat zakken. Dan zal de grip op de voorwielen met de aanhanger erachter ook beter zijn. Eerst werden de voorwielen wat gelicht, wat zorgde voor minder grip.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 189
- Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 13:59
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
trekoog afgebroken
buiten 20 graden, lekker dakje open, gezellig met de kids naar opa en oma. Draai de parkeerplaats op en......KNAL!!
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.
Charleston 1985, binnenkort geschorst voor complete restauratie
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Re: trekoog afgebroken
Fatsoenlijk rijden kan je niet meer, dus losschroeven dat oude oog en meenemen naar de Eendenboer van jouw keuze en laten zien. Ik denk dat je zonder een woord te hoeven spreken dan wel een nieuw trekoog (met bijpassende rekening natuurlijk ) krijgt.Ducky Duke schreef:buiten 20 graden, lekker dakje open, gezellig met de kids naar opa en oma. Draai de parkeerplaats op en......KNAL!!
Zaten we linksachter in één keer bijna op de grond.
Net weer thuis (lift van opa) en gelijk op het forum gedoken. Volgens mij zit ik hier goed want zoals ik snel kon zien was idd de zeskantbout van het trekoog afgebroken. Heb het afgebroken stukje als souvenir maar opgeraapt.
Kan ik dit euvel makkelijk zelf verhelpen? Of kan ik beter ff met 'm naar een specialist? Heb namelijk ook geen idee of ik een lang of kort trekoog zou moeten bestellen.
Afblijven.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
- Locatie: De kop van Groningen
Het vervangen van een trekoog is niet moeilijk of veel werk. De eend aan de kant van de trekook opkrikken en met een 9 mm sleutel de trekstang uit het oog draaien. Het kantelmes die door het oog gaat is eenvoudig te verwijderen door één van de twee borgveertjes te verwijdren en het kantelmes eruit te schuiven. Bij montage de eend weer netjes op de juiste hoogte afstellen.
Ik zou meteen alle vier de trekogen controleren en bij twijfel preventief vervangen. Voor ongeveer € 80,- heb je vier nieuwe trekstangogen en kantelmessen. En in een uurtje (of twee) klussen zitten ze eronder.
Ik zou meteen alle vier de trekogen controleren en bij twijfel preventief vervangen. Voor ongeveer € 80,- heb je vier nieuwe trekstangogen en kantelmessen. En in een uurtje (of twee) klussen zitten ze eronder.
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982
En als ze niet vast gerot zitten willen ze er nog af ook... Niet te zuinig met de kruipolie, je kan beter je trekoog mollen dan je trekstang. Lijkt me toch niet een fijne ervaring om ineens met één kant aan de grond te zitten!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p