Dikke olie onder auto

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Dikke olie onder auto

Bericht door Tom Duckpower » ma 10 nov, 2003 17:31

Toen ik vanmiddag thuis kwam zei mn moeder tegen me dat er op de plaats waar mn eend vannacht heeft gestaan een plasje (halve klinker groot) olie lag. Ben gaan kijken en ff gevoeld, was dus dikke, plakkerige olie. Heeft iemand een idee waar het vandaan kan komen, en wat ik er tegen kan doen. olie peilen gaat voorlopig ook niet lukken aangezien we op een berg wonen!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 10 nov, 2003 17:35

Met blokjes onder je wielen of een krik onder het chassis kan je je Eend wel horizontaal zetten en dus olie peilen.

Maar kruip eens onder je Eend (als ie gewoon op de weg staat, dus niet als die op blokken/een krik staat) en kijk of je oliedruppels e.d. onder aan je Eend ziet hangen zo ergens in de buurt van je motor/versnellingsbak.
Afblijven.

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » ma 10 nov, 2003 17:38

zet effe je eend bij de buren beneden aan de berg.... :lol:

ahns

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 10 nov, 2003 17:41

Zometeen heeft ie geen olie meer en dan moet ie weer de berg op voor de reparatie ...

(tenzij je je Eend bi9j de buren mag repareren :D )

Maarruh, kan je je Eend ook (tijdelijk) in jullie eigen garage zetten ? Ik neem voor het gemak even aan dat jullie en garage hebben hoor ... En de vloer van een garage is haast altijd waterpas. Even een paar krantjes er onder tegen olievlekken en je pa/ma is/zijn ook weer blij.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 10 nov, 2003 17:45

we hebben een carport, staat de auto van mn ouders op, ik moet altijd vroeg op, vandaar. Heb gekeken onder de auto, zag een klein druppeltje tussen de koelsleuven in, heb niet gechecked of het dezelfde olie is.

Olie kan ik morgen wel eens peilen als ik met mn stage klaar ben, staat ie wel vlak.
Zal ik wel weer papier vergeten.

Nog ff over de olie, is dit gewone motorolie, omdat ie nogal dik is?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 10 nov, 2003 18:05

Als jij slim bent rij je geen ene milimeter meer met je Eend voor je zeker weet of er genoeg olie in zit! Je olie kan n.l. in de beschermplaat hangen zodat het lijkt alsof je motor maar een beetje lekt terwijl in werkelijkheid je hele blok droog staat !
Afblijven.

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » ma 10 nov, 2003 18:27

Volgens mij is versnellingsbak olie dikker dan motorolie. Dat kan het zijn. Veel weet ik niet van versnellingsbakken. Maar misschien een idee....

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 10 nov, 2003 21:12

versnellingsbakolie heeft een specifieke, nogal onaangename, geur...

om niet te zeggen dat het stinkt!

B.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 10 nov, 2003 23:11

Bullit schreef:versnellingsbakolie heeft een specifieke, nogal onaangename, geur...

om niet te zeggen dat het stinkt!

B.
Nou ik moet toch zeggen dat ik aardig over mijn nek ging toen ik hem ververste!!! :gasmask:

Ik zat trouwens ook al te denken aan de versnellingsbakolie. Die is over het algemeen dikker dan de motorolie.

Kijk anders eens waar hij lekt. Spuit anders eerst je blok schoon. Peil je olie. Rijdt er ff mee rond en kijk dan nog eens waar hij lekt. Op een schoon blok is dat iets beter te zien. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 11 nov, 2003 16:44

motorolie zat er nog genoeg in, hoe peil ik de versnellingsbakolie?

maar het is me opgevallen dat ie alleen lekt als ie met zn neus bergaf staat, vannacht heeft ie nl met de neus omhoog gestaan en lag er nox op de oprit. Ook op de stageparkeerplaats, vlak, zag ik nix liggen.

Wat kan er eventueel kapot zijn? een keerring oid?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gast

Bericht door Gast » di 11 nov, 2003 21:53

Als de olie bij de koelsleuven zit dan is het motorolie. Een veel voorkomende oorzaak van spontane olielekkage is overdruk in het carter. De oliekeerringen langs de assen komen tijdens het rijden onder te hoge druk te staan en gaan lekken. Al rijdend verlies je zo wat olie die her en der op je motorblok komt. Als je de auto stilzet loopt de olie er af.
Een indicatie voor te hoge druk is een plas olie onderin het luchtfilterhuis. De oorzaak is meestal het hard worden van de rubbers in de olievulpijp. Deze rubbers zorgen namelijk voor de drukregeling. De olie maakt ze echter in de loop der jaren hard en stug waardoor ze minder werken. Je kunt de rubbers niet vervangen; slechts venieuwen van een complete olievulpijp helpt. Wees overigens oplettend er wordt erg veel rotzooi aangeboden als vervangende oliepijp en de prijzen varieren van 10 euro tot 50 euro. De duurste is beslist niet automatisch de beste.

Overigens is het olieverlies niet zo groot dat je bang hoeft te zijn zonder olie te komen.

Als ik hoor wat een ellende het is om op een berg te wonen ben ik blij in een polder te wonen :lol:

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » di 11 nov, 2003 22:33

Anonymous schreef: Een indicatie voor te hoge druk is een plas olie onderin het luchtfilterhuis. De oorzaak is meestal het hard worden van de rubbers in de olievulpijp. Deze rubbers zorgen namelijk voor de drukregeling. De olie maakt ze echter in de loop der jaren hard en stug waardoor ze minder werken. Je kunt de rubbers niet vervangen; slechts venieuwen van een complete olievulpijp helpt. Wees overigens oplettend er wordt erg veel rotzooi aangeboden als vervangende oliepijp en de prijzen varieren van 10 euro tot 50 euro. De duurste is beslist niet automatisch de beste.
Dit heeft dus niks met je keerringen te maken. Alleen met je olievulpijp. Je kunt de onderdruk meten van je carter door het slangetje van je vulpijp naar je luchtfilter te vervangen door een tuinslang. Die leg je in een u-vorm met een beetje koffie er in. Door het lopen van de motor moet je de koffie heen en weer zien bewegen. De precieze wijze staat wel ergens op dit forum.

Je keerringen zorgen er voor dat je olie er niet via je nokkenas rond sproeit. Lekkende keerringen herken je aan een plasje olie in je huisje van je puntjes of achter bij je koppelingsplaat.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 11 nov, 2003 23:08

Om nog ff op de vraag terug te komen hoe je de versnellingsbakolie meet:

Aan de (ik meen) linkerzijde van de versnellingsbak zit ergens in het midden van de lange zijde aan de zijkant ergens onderaan een schroef. Dit is de schroef die de vulplek van de versn.bakolie afdicht. Wanneer je deze eraf draait, kun je in de bak kijken. De oliestand moet gelijk staan met de onderkant van dit gat. Let er natuurlijk wel op dat de eend vlak staat. In dit gat kun je ook bijvullen of verversen. een soortgelijke schroef zit er ook rechts aan de onderzijde van de bak. Dit is de aftapplug net zoals bij de oliecarter van je blokje.

Succes
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 12 nov, 2003 07:53

Is het niet zo dat de prise as van de bak een soort keerring heeft die alleen werkt als ie draait? (Meen ik gehoord te hebben, heb zelf nog nooit een bak uit elkaar gehaald.) Ik dacht dat er een soort schoepjes op zaten die de olie terug de bak in pompen. Het nadeel van dit type keerring is natuurlijk dat ie niet werkt als de auto geparkeerd is....

B.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » do 13 nov, 2003 01:17

Klopt bullit, zit een apart soort kering in die t alleen doet als ie draait. Pak maar eens een losse bak en kantel m voorover, dan zie je er zo olie uitlopen. Maar zijn die heuvels zo steil dan dat de bakolie langs de as naar buiten loopt?? :?: Lijkt me overdreven, hoewel ik er natuurlijk naast kan zitten.

Gesloten