ja daar gaan we dan... bodemrestauratie

Stel hier je vragen over lassen.
Gebruikersavatar
Tim
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 01:51
Locatie: Delfgauw

ja daar gaan we dan... bodemrestauratie

Bericht door Tim » di 6 mei, 2003 14:14

Hallo mensen,

Mijn roestende beest heeft een nieuw onderkantje nodig. Zowel de bodemplaten, alsmede de dorpels EN de voetenbak zijn rot. Ik had eigenlijk gehoopt dat de voetenbak nog o.k. was, maar een flinke mep met de schroevendraaier en ook daar zat ik (op meerder plaatsen) doorheen. Nou luidt mijn vraag dus als volgt: "In welke volgorde vervang ik dat nou, of maakt dat niet heel veel uit?"

Ik zal vooraf even melden dat we niet weer een hele discussie hoeven te beginnen over WELKE bodemplaten er nou in moeten, die keuze heb ik ondertussen wel voor mezelf kunnen maken, aangezien daar meer dan gewenst over te lezen valt op i-net :wink:

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » di 6 mei, 2003 15:40

Ik zal zaterdag eens aan de lasser vragen hoe hij dat bij mijn eendje gaat doen... Je hoort het dan nog wel.

Gebruikersavatar
Tim
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 01:51
Locatie: Delfgauw

Bericht door Tim » do 15 mei, 2003 11:19

en Pieter? Is je lasser geslaagd met zijn klus? Ik zou graag horen in welke volgorde hij aan de slag is gegaan...
Alvast bedankt
Tim

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 15 mei, 2003 17:24

Je kunt gewoon alle rotte delen (waar je dan iets vervangbaars voor hebt dan) er uit halen dan alle nieuwe delen pasmaken en met griptangen vastzetten , zit alles vast Alle delen vastlassen , daarna aflassen ,zink spray , plamuren , schuren etc etc etc.
Succes Teun
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 22 okt, 2003 10:16

Mij hebben ze ooit gezged dat je eerst de voetenbak moet lassen los van het chassis. Daarna de koets op het chassis schroevn met de voor en achterkant. Hierna de B-styl vastzetten met tijdelijke balkjes en dan de dorpels eruit slijpen en vervangen en vervolgens pas de bodemplaten. Zo blijft het verband goed in de koets zitten.

Of zijn er makkelijkere manieren?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 22 okt, 2003 12:09

Ik zou alles eerst los schroeven (dus noggeen zaag of flex ofzo gebruiken), dan bekijken welke delen rot zijn en er dus opnieuw ingelast moeten worden en kleine verstevigingen van balkjes er in lassen zodat als je gaat zagen de koets niet vervormt (dus als je nieuwe voorruitstijlen er in wilt lassen een balkje parralel aan de voorruitstijlen vastlassen tussen je dakbogen en de rand van het deel waar je deuren aan hangen), de nieuwe delen er in lassen en de verstevigingen weghalen.

Ik kan het geloof ik niet zo heel helder uitlegen, wie mij snapt en het beter uit kan leggen: go joor gang :lol:
Afblijven.

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » wo 22 okt, 2003 13:38

Ik heb begrepen dat je altijd de koets op het chassis moet blijven als je de bodemplaten gaat vervangen. Dit omdat het anders wel is lastig zou kunnen zijn om je koets weer op het chassis te plaatsen. Ik kan helaas geen tips geven over welke volgorde je zou moeten nemen, maar het lijkt mij het verstandigst om eerst nieuwe stukken in te lassen alvorens verder te gaan aan andere stukken.

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » wo 22 okt, 2003 13:59

Als je alles afgebijteld hebt hou je aan de voor en achterkant toch 2 maten over dus het koetsje kan er best naast staan hoor.
\heb je gelijk de ruimte en kun je er goed bij..
Wat brengt morgen.???

Ewout
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 00:27
Locatie: Baarn

Bericht door Ewout » ma 10 nov, 2003 21:25

Ik het als volgt aangepakt (koets is los van chassis):

1. voetenbak eruit slijpen
2. bodemplaten eruit slijpen (naar keuze: randje van 2 cm laten zitten waar je de nieuwe bodemplaten op kan laten steunen voor het proplassen of geen randje laten zitten en platen tzt direct aan dorpels lassen)
3. nieuwe voetenbak inpassen en op paar punten voorlopig vastlassen
4. koets met nieuwe voetenbak op chassis plaatsen en koets achter en voor met 4 bouten voorlopig vastzetten/centreren
5. nieuwe bodemplaten inpassen en met enkele bouten vastzetten/centreren
6. bodemplaten met korte zijden vastlassen aan respectievelijk voetenbak en achterzijde (let op: als je dorpels nog moet vervangen lange zijden nog niet vastlassen. Ga je geen dorpels vervangen zie dan punt 9.)
7. linker dorpel eruit slijpen en nieuwe dorpel inlassen (niet beide dorpels gelijktijdig wegslijpen om vervorming vd koets te voorkomen).
8. rechter dorpel eruit slijpen en nieuwe dorpel inlassen
9. lange zijden bodemplaten vastlassen aan dorpels
10. Alles aflassen (of proplassen om de 2 cm)

Zinksprayen, afkitten etc etc.

Veel succes, ewout

Ewout
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 okt, 2003 00:27
Locatie: Baarn

Handige lascursus

Bericht door Ewout » ma 10 nov, 2003 21:33

Weet niet of ik reclame mag maken maar ik ben een aantal maanden geleden naar een lascursus voor beginners geweest. Werd georganiseerd door Rustbuster in Veenendaal, een uit de hand gelopen hobby van een VW-bus restaurateur (of roestaurateur, zoals hij zichzelf noemt). Duurt een halve dag en kost circa € 50,-. Je leert proplassen (prima voor je eend) en kan na een halve dag goed uit de voeten. Je kan ook las-aparatuur bij hem huren en hij weet idioot veel over roestpreventie (zoals zijn naam doet vermoeden). Site is www.rustbuster.nl.

ruck-a-duck
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
Locatie: Uithoorn

Bericht door ruck-a-duck » wo 12 nov, 2003 23:07

Wat voor een kit gebruiken jullie voor zowel binnen en buiten,en die overschilderbaar is ??
Alvast bedankt, Bart

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 13 nov, 2003 00:18

Saba kit.... maar er zijn diverse merken..
Wat brengt morgen.???

ruck-a-duck
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
Locatie: Uithoorn

Bericht door ruck-a-duck » do 13 nov, 2003 15:45

is dit carroserie kit of gewoon butileen kit ?

of non of the above

Groetjes Bart

geschreven door teun stam

Bericht door geschreven door teun stam » do 13 nov, 2003 15:56

Carroserie elastische en overspuitbaar..

Weet echter niet of die ook gewoon verkocht wordt aan particulieren..

* juiste naam bijgezet.....

hans

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » vr 14 nov, 2003 00:02

Saba is toch met die blokjes op het kitpatroon?? Volgens mij ligt die gewoon bij de Brezan. Anders hebben ze daar vast wel iets soortgelijks.

Gesloten