LE's restauratie
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
LE's restauratie
Ooit, lang geleden (juni 2006) reed ik m'n lieve Eendje kapot. Met 50 achterin een Xsara Picasso. Die had een deuk en een kromme trekhak, ik had een krom chassis, verschoven motor, verfrommelde bumper, verfrommelde en zelfs gescheurde motorkap, een grille die plotseling uit 10.000 afzonderlijke delen bestond, 2 spatborden die spontaan 'gekrompen' waren (zat niet echt een deuk in geloof ik, vraag niet hoe dat kan), een lekke versnellingsbak, gaatjes in m'n voetenbak, een verbogen kenteknplat en een hels humeur. Maar m'n Eend moest en zou weer opgelapt worden. Een nieuw verzinkt chassis was een goede start. Helaas had ik er geen geld voor. Toen ik wel geld had lag de RDW dwars, maar nu heb ik (nog) meer geld en is het chassis wat ik op het oog had eindelijk toegestaan door die verrekte RDW. Dus ik een 'klein' bestellinkje geplaatst bij Duckservice Roden. Te weten:
-1 gegalvaniseerd chassis
-2 RVS veerpotten (oude veerpotten inleveren) inclusief montagemateriaal zoals bussen en moeren
-4 Michelins
-1 tankvlotter (hele mechanisme)
-1 motorkapsluiting
-1 set RVS remleidingen
-1 montageset voor het chassis
-1 gereviseerde vooras (oude vooras inleveren)
-2 bussen Motip anti-steenslag
-2 bussen Motip tectyl ML
Dit alles (op de 4 Michelins na, die zijn tijdelijk niet meer leverbaar) afgelopen maandag opgehaald. Totale kosten: 2000+ pleuro. Het chassis staat nu deels in de anti-roest (ja, ik weet dat het chassis gegalvaniseerd is en dat het dus eigenlijk niet meer nodig is, maar laat me nou maar lekker) want het aantal bussen anti-roest zooi was te weinig.
Inmiddels heb ik telefonisch ook nog een benzineleiding + bevestigingsmateriaal en een setje kantelmessen rondom + clips besteld.
Het is de bedoeling dat m'n Eend grondig opgeknapt wordt. Zeg maar gerust dat ik het ding wil restaureren. Daarbij is 1 regel heel belangrijk: ik doe het goed of ik doe het niet. Liever een paar euro meer voor iets goeds dan beknibbelen en rommel (+ ellende!!!) terug krijgen.
Vandaag heft Ramon2cv mij+ ht motorblok van m'n Eend opgehaald voor een kline revisie want ik wist niet goed hoe goed/slecht deze was en hoeveel km die gedraaid heeft (het is niet de orginele motor). Volgens Ramon zag mijn motor er nog heel erg goed uit !
Foto's + het vervolg + verdere plannen/ideeen omtrent mijn Eend + vragen zullen in de toekomst komen.
-1 gegalvaniseerd chassis
-2 RVS veerpotten (oude veerpotten inleveren) inclusief montagemateriaal zoals bussen en moeren
-4 Michelins
-1 tankvlotter (hele mechanisme)
-1 motorkapsluiting
-1 set RVS remleidingen
-1 montageset voor het chassis
-1 gereviseerde vooras (oude vooras inleveren)
-2 bussen Motip anti-steenslag
-2 bussen Motip tectyl ML
Dit alles (op de 4 Michelins na, die zijn tijdelijk niet meer leverbaar) afgelopen maandag opgehaald. Totale kosten: 2000+ pleuro. Het chassis staat nu deels in de anti-roest (ja, ik weet dat het chassis gegalvaniseerd is en dat het dus eigenlijk niet meer nodig is, maar laat me nou maar lekker) want het aantal bussen anti-roest zooi was te weinig.
Inmiddels heb ik telefonisch ook nog een benzineleiding + bevestigingsmateriaal en een setje kantelmessen rondom + clips besteld.
Het is de bedoeling dat m'n Eend grondig opgeknapt wordt. Zeg maar gerust dat ik het ding wil restaureren. Daarbij is 1 regel heel belangrijk: ik doe het goed of ik doe het niet. Liever een paar euro meer voor iets goeds dan beknibbelen en rommel (+ ellende!!!) terug krijgen.
Vandaag heft Ramon2cv mij+ ht motorblok van m'n Eend opgehaald voor een kline revisie want ik wist niet goed hoe goed/slecht deze was en hoeveel km die gedraaid heeft (het is niet de orginele motor). Volgens Ramon zag mijn motor er nog heel erg goed uit !
Foto's + het vervolg + verdere plannen/ideeen omtrent mijn Eend + vragen zullen in de toekomst komen.
Afblijven.
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
I.v.m werk en andere onzin ben ik nog niet zo heel veel verder. Wel heb ik nog wat kleine onderdeeltjes zoals een pakkingringetje voor de nieuwe tankvlotter en een nieuwe benzineleiding besteld en inmiddels ook ontvangen. Dit weekend de koets maar eens loshalen van het chassis zodat ik bij de achteras en achterbrug kan. Enige nadeel: ik heb geen stallingsruimte voor de koets of zelfs maar het interieur ! Ik moet dus creatief gaan doen.
Overigens heb ik ook wat foto's geschoten. Klikkerdeklik.
Nog een vraagje: hoe krom mogen de velgen zijn ? Ik heb 4 velgen (zonder bend er omheen) liggen die ik wil laten galvaniseren. Echter, die velgen zijn niet allemaal 100% precies zuiver recht. Als je ze ronddraait dan zit er een kleine slingering in (kan je niet zien als de band er om zit). Ik gok dat de slingering van uiterst rechts naar uiterst links maximaal 2 mm is. Mag dit nog ?
En ja, 2006 moet 2005 zijn Zó vaak heb ik het spul nou ook weer niet aan gort gereden
Overigens heb ik ook wat foto's geschoten. Klikkerdeklik.
Nog een vraagje: hoe krom mogen de velgen zijn ? Ik heb 4 velgen (zonder bend er omheen) liggen die ik wil laten galvaniseren. Echter, die velgen zijn niet allemaal 100% precies zuiver recht. Als je ze ronddraait dan zit er een kleine slingering in (kan je niet zien als de band er om zit). Ik gok dat de slingering van uiterst rechts naar uiterst links maximaal 2 mm is. Mag dit nog ?
En ja, 2006 moet 2005 zijn Zó vaak heb ik het spul nou ook weer niet aan gort gereden
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Vandaag heb ik de nieuwe tankvlotter gemonteerd, de koets los gehaald van het chassis, de achterbrug verwijderd en de complete achteras op 1 remleiding na los hehaald (ligt nog wel op het chassis). Morgen knip ik die leiding door (komen nieuwe remleidingen in/op/aan) en trek ik de achteras van het chassis.
Alleen het nadeel is wel dat de garagekrik niet meer zo goed is. Hij komt niet meer op hoogte. Ik vermoed dat er inmiddels zoveel olie uit gelekt is dat het halen van de orginele hoogte niet meer mogelijk is.
Foto's zal ik zo uploaden.
Alleen het nadeel is wel dat de garagekrik niet meer zo goed is. Hij komt niet meer op hoogte. Ik vermoed dat er inmiddels zoveel olie uit gelekt is dat het halen van de orginele hoogte niet meer mogelijk is.
Foto's zal ik zo uploaden.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Hier de foto's:
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/43
Belangrijke noot bij de laatste foto's: toen ik onder m'n Eend lag te sleutelen stond ie nogal anders (lees: een stuk steviger en veiliger) op de assteunen. Dus gen gevaarlijk gedoe met stapels wankele blokken waar het geheel op staat te balanceren.
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/43
Belangrijke noot bij de laatste foto's: toen ik onder m'n Eend lag te sleutelen stond ie nogal anders (lees: een stuk steviger en veiliger) op de assteunen. Dus gen gevaarlijk gedoe met stapels wankele blokken waar het geheel op staat te balanceren.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Vandaag en gister heb ik de achterbrug bijna helemaal schoon gemaakt (ik kan nit overal goed bij) om deze te laten verzinken en een beginnetje gemaakt met het schoonmaken van de achteras. Ik ben al vele uurtjes bezig geweest met het schoonmaken van onderdelen (roest, verf en andere zooi er af zodat je blank staal over houdt) dat ik er nu strontgenoeg van heb. Ik ga kijken of ik m'n achteras kan laten stralen.
Ook heb ik gister de vooras vast gezet. Ik had maar 4 transversebouten en het bleek (na montage!!!) dat ik 2 voor de vooras en 2 voor de achteras heb. Oplossing: bouten mooi in de voras laten zitten (kan geen kwaad) en voor de achteras 4 echte orginele achterastransversebouten bestellen (reeds gedaan).
Hier de foto's:
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/44
Ik heb even foto's gemaakt van hoe het geheel er nu bij staat (minder wankel dan op de andere foto's). Echter, inmiddels is de achteras echt definitief van het chassis af. De laatste 2 foto's zijn van slechte kwaliteit doordat de hele garage vol stof hangt door het schoonmaken van een klein stukje vna de achteras.
Ook heb ik gister de vooras vast gezet. Ik had maar 4 transversebouten en het bleek (na montage!!!) dat ik 2 voor de vooras en 2 voor de achteras heb. Oplossing: bouten mooi in de voras laten zitten (kan geen kwaad) en voor de achteras 4 echte orginele achterastransversebouten bestellen (reeds gedaan).
Hier de foto's:
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/44
Ik heb even foto's gemaakt van hoe het geheel er nu bij staat (minder wankel dan op de andere foto's). Echter, inmiddels is de achteras echt definitief van het chassis af. De laatste 2 foto's zijn van slechte kwaliteit doordat de hele garage vol stof hangt door het schoonmaken van een klein stukje vna de achteras.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Overigens, is er hier iemand met ervaring met het stralen van de achteras (asbuis + dragarmen + remtrommels/wielnaven) ? Ik weet dat de as dan helemaal uit elkaar moet en dat de pasvlakken beschermd moeten worden, maar dat kan vast niet met een paar stukjes schilderstape, dus wellicht heeft iemand iets om die pasvlakken te beschermen ?
Afblijven.
Ik heb de achteras en alle draagarmen laten stralen. Vervolgens laten poedercoaten.
De draagarmen moet je inderdaad van de assen afhalen. Dus de lagers eruit (let op dat je ze ook weer goed terugplaatst zoals ze zaten en niet onderling wisselen).
Hoe heb ik ze beschermd? Even een paar meter schroefdraad gehaald bij de gamma en een paar platen MDF hout. 12 mm dik. 18 mm kan ook maar is iets duurder. Gewoon vierkantjes zagen voor beide kanten van de draagarm. Gaatje boren, schroefdraad en bout erdoorheen. De lagerschalen met DUCK TAPE beplakken. Eerst ff goed ontvetten met wasbenzine anders blijft het niet plakken.
De achteras (gedeelte waar draagarmen op komen) doe je gewoon met ducktape. Dat kan tegen het stralen. Gewoon 2 of 3 lagen dik doen.
De remtrommels doe je ook met ducktape (dat middelste gedeeltje waar je lager omheen komt. De rest kun je gewoon stralen.
En bij de voorste draagarmen doe je gewoon ff voorzichtig een fuseepen erin tikken. Dan kan daar niet gestraald worden. En de rest doe je net als de achterste draagarmen met plaatjes MDF.
Ik heb er 120 euro voor betaald om het te laten stralen en poedercoaten.
De vooras heb ik niet laten doen ivm de vele bewegende delen van het stuurhuis. En dat straalgrit is erg scherp!
SUCCES!!
De draagarmen moet je inderdaad van de assen afhalen. Dus de lagers eruit (let op dat je ze ook weer goed terugplaatst zoals ze zaten en niet onderling wisselen).
Hoe heb ik ze beschermd? Even een paar meter schroefdraad gehaald bij de gamma en een paar platen MDF hout. 12 mm dik. 18 mm kan ook maar is iets duurder. Gewoon vierkantjes zagen voor beide kanten van de draagarm. Gaatje boren, schroefdraad en bout erdoorheen. De lagerschalen met DUCK TAPE beplakken. Eerst ff goed ontvetten met wasbenzine anders blijft het niet plakken.
De achteras (gedeelte waar draagarmen op komen) doe je gewoon met ducktape. Dat kan tegen het stralen. Gewoon 2 of 3 lagen dik doen.
De remtrommels doe je ook met ducktape (dat middelste gedeeltje waar je lager omheen komt. De rest kun je gewoon stralen.
En bij de voorste draagarmen doe je gewoon ff voorzichtig een fuseepen erin tikken. Dan kan daar niet gestraald worden. En de rest doe je net als de achterste draagarmen met plaatjes MDF.
Ik heb er 120 euro voor betaald om het te laten stralen en poedercoaten.
De vooras heb ik niet laten doen ivm de vele bewegende delen van het stuurhuis. En dat straalgrit is erg scherp!
SUCCES!!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27