Spanningsregelaar (verschillen)

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Spanningsregelaar (verschillen)

Bericht door Punky » zo 13 aug, 2006 11:59

Zijn er verschillen in de aansluiting tussen de verschillende spanningsregelaars? Of kun je elke spanningsregelaar aan je kabelboom hangen zonder te hoeven verbouwen? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » zo 13 aug, 2006 12:31

zover ik weet zijn ze het zelfde, AK 400 uit 1977 en 2cv uit 1984 is het zelfde namelijk

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 13 aug, 2006 13:19

Nee niet. Er wordt ten strengste afgeraden om een paris-rhone spanningsregelaar op een ducelier dynamo aan te sluiten en andersom, tenzij je een auto-expert bent. Bron: "how to restore a citroën 2cv"
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 13 aug, 2006 17:08

Dat geldt volgens mij alleen voor de oude 6 Volt gelijkstroom dynamo's.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 13 aug, 2006 22:03

er zijn de spanningsregelaars met 3 polige steker en die waar je de 3 draden met oogjes op moet schroeven. Zolang je weet welke draden waar moeten kun je ze beiden gebruiken.
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 13 aug, 2006 23:41

Ik zoek dus die met die 3polige stekker en als die allemaal dezelfde stekkercombi hebben dan is het goed. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 14 aug, 2006 08:06

ik heb ze niet alle 30.000.0... getest natuurlijk, maar er wel al verschillende gehad die het allemaal hetzefde deden. Mij lijkt het ook een beetje vreemd als ze wel dezelfde 3polige steker zouden hebben maar niet de zelfde werking,....
Ami 8 break

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » ma 14 aug, 2006 09:57

Het kan voorkomen dat ze eenzelfde stekker gebruiken maar een andere werking hebben. Er zit soms weinig logica in autotechniek... Zolang je je aan de voorgeschreven regelaars houdt zie ik echter geen problemen.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 14 aug, 2006 10:22

Ik was eerder bang dat ieder merk zijn eigen aansluiting heeft. Om er zo voor te zorgen dat je het exemplaar ook zeker door een van hetzelfde merk vervangt. Maar zoals ik begrijp hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 14 aug, 2006 10:46

2cv en ami heeft volgens mij altijd de 3polige aansluitng terwijl de acadiane (en dyane?) de andere heeft waar de je de draaden op moet schroeven.
je hoeft niet bang te zijn dat je iets sloopt, mits de vervangingsspanningsregelaar niet defect is natuurlijk maar dat merk je gauw genoeg (laadspanningsmeter)
Ami 8 break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 14 aug, 2006 11:02

als de 3 pins aansluiting erop zit mag je ELKE spanningsregelaar gebruiken.
Als je nadenkt over hoe het ding werkt dan snap je ook waarom.

bij 6V systemen ligt het even anders omdat die zowel op stroom als op spanning regelt.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie