aankoop 2cv in Frankrijk

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Gesloten
Menno
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 8 jul, 2003 16:48
Locatie: Meppel

aankoop 2cv in Frankrijk

Bericht door Menno » di 8 jul, 2003 16:52

Hallo...

> Ik heb een vraag over aankoop van een (lelijk) eend.
> Want ga volgende week op vakantie naar Zuid-Frankrijk.
> Stel dat ik een leuke 2cv te koop zie staan en wil aanschaffen.
> Wat er allemaal geregeld moet worden als je hem zelf rijdend mee naar
> Nederland wilt nemen?
> Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Bert Leeuwerink
Alvast bedankt;)

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

2cv Frankrijk

Bericht door Daffy » di 8 jul, 2003 22:03

Sowieso zorgen , dat de ,,carte gris'' ( het kentekenbewijs er bij is.
De eend kan door de eigenaar in Frankrijk op jouw naam en adres worden gezet.
De gegevens van de auto in Nederland doorgeven aan je verzekeringsmaatschappij , en hopen dat ze bereid zijn de auto in dekking te nemen.
Een tijdelijk kenteken aanvragen bij de RDW kan je ook proberen , maar dat is VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL moeilijker.
In Nederland kan je de auto bij een douane/belastingkantoor invoeren. Dit hoeft dus niet aan de grens.
Als de auto klaar is voor keuring , kan je hem na weging aanbieden bij de RDW.
Ik hoop dat je wat vind , want erg dik zijn de 2cv's nu ook weer niet bezaaid in Frankrijk.
Daffy

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » di 9 sep, 2003 08:57

Als je je eend rijdend wil ophalen kun je hem verzekeren bij Alessie te Rotterdam 010-4555946. Mij zijn de volgende voorwaarde verteld: je moet ouder zijn dan 25 jaar en je moet ergens een WA verzekering hebben lopen. Je kunt de auto dan verzekeren voor 15 dagen tegen een prijs van ik meen EUR 170,- (ik weet niet of het dan goedkoper is om de auto dan met een aanhanger op te halen).

Plop :twisted:
Plopperdeplop

WimZ

onze ervaringen op dit gebied

Bericht door WimZ » vr 21 nov, 2003 16:50

Wij hebben begin dit jaar een CX 2400 GTi uit 1978 ingevoerd. Voordat we de auto gingen bekijken hebben we de vorige eigenaar gevraagd kenteken en chassisnummer door te geven. Voor de zekerheid (mochten we hem kopen) in voorlopige dekking genomen door Emerpark, je weet wel, de clubverzekeraar van de CCNL. Dit kon op basis van kenteken en chassisnummer en op voorwaarde dat we de auto na invoeren natuurlijk ook bij hun zouden verzekeren. Controle Technique (Franse APK) is voor de verzekering verder helemaal niet nodig, omdat het buitenlandse regelementen zijn.
Wij hebben de auto gekocht en zijn er verzekerd mee naar huis gereden. Je mag in Frankrijk naar huis rijden op de doorgestreepte Carte Gris, dus dat is ok. Wel had de auto geen CT, dus in Frankrijk moesten we niet worden aangehouden. CT is daarom wel aan te raden, ook omdat het iets meer zegt over de staat van de auto. Alleen in Belgie waren we formeel niet in overtreding. In Nederland waren we dat eigenlijk wel weer, maar met een auto ouder dan 25 jaar heb je wel ontlastende argumenten tegen de aantijging van belastingontduiking. Ook met een eend hoef je natuurlijk niet echt belasting te ontduiken (die paar tientjes, soit), dus daar klets je je als het moet ook wel uit, zeker met een pas doorgestreepte Carte Gris (bij het doorstrepen zet de verkoper ook de datum neer, dus je kan redelijk aannnemelijk maken dat je zo niet permanent gaat rondrijden).
De kosten van de voorlopige dekking waren nog geen 20 euro herinner ik me.

Kortom:
- volgens mij hoef je de auto niet in Frankrijk op naam te zetten. Dit is ook lastig omdat je dit moet doen in het district waar je woont.
- verzekeren kan dus wel en hoeft niet veel te kosten. Als je aangeeft dat je niet zeker bent of je de auto koopt hoef je niet eens te betalen als je toch van de koop af ziet.
- naar huis rijden kan wel, maar in NL ben je formeel in overtreding. Daar zullen ze moeilijker over doen bij een jongere en zwaardere auto, maar bij een 2CV heb je kans dat je er mee weg komt, mocht je worden aangehouden. Hangt ook af van het humeur van de betreffende diender en je eigen beleefdheid enzo.

Groeten, WimZ

Gesloten